Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verschil B23 , B230
Hallo,

als aspirant-volvo rijder heb ik de keus tussen twee autos die me aanstaan. Voornaamste verschil is dat de 1 een B230 motor heeft en de ander een B23 motor. Kan iemand mij aangeven wat de wezenlijke verschillen zijn tussen deze twee, indien aanwezig?

Alvast bedankt!
Antwoord
ff zoeken ;D
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Ik ben ook wel benieuwd.
Is het niet zo dat een b23 1:7 rijdt en een B230 1:10 omdat deze veel moderner is?

Een overzicht zou handig zijn. Ook voor iemand die een ander blok in zijn volvo wil bouwen.
Antwoord
Black Moose schreef:ff zoeken ;D

@ Black moose, ik lees in het artikel niet direct wat het verschil is. Het heeft het meer over tuning.....
Antwoord
Wel lees ik onderstaande over de B230 op Wikipedia. Ben niet zeker of het een vooruitgang was ten opzichte van de B23....

In 1985 a revised, "low friction" design was introduced, dubbed the B200 and B230 (depending on displacement).
The improvements were different, longer rods (152 mm c-c, 7 mm (0.3 in) longer), pistons with a lower compression height, lower friction bearings (smaller in size) ,a crankshaft with 8 counterweights (instead of 4 on the older Bxx engines) and a heavy harmonic balancer in the crank pulley.
However, the robustness of the reciprocating assembly was decreased. The engine rods were thinned to 9 mm (0.4 in), the crankshaft design and fabrication were altered and thrust bearing placement was moved from number 5 journal (B21/23) to the number 3, together with smaller bearings. This low friction design was used throughout the remainder of the "red block" production.
Antwoord
Aspirant schreef:Wel lees ik onderstaande over de B230 op Wikipedia. Ben niet zeker of het een vooruitgang was ten opzichte van de B23....

Je moet altijd uitkijken met verhalen op WikiPedia, met name als het over auto's gaat en door Amerikanen is geschreven. Veel Amerikanen hebben een hoop commentaar en weten altijd haarfijn de gebreken van (met name niet-Amerikaanse) producten te benadrukken. Ik heb de indruk dat alle Red Blocks van Volvo een goede reputatie hebben voor betrouwbaarheid en lange levensduur, dus ik zou me niet teveel aantrekken van de Wiki.

Verder moet je ook niet vergeten dat een fabrikant keuzes maakt in het ontwerp. Stel dan 90% van de Volvo's minder dan 150.000 km meegaat in zijn leven; 95% minder dan 250.000 km; en 99% minder dan 500.000 km. Wat kies je dan? Een blok dat 500.000 km meekan (hoewel dat maar voor 1% van je markt interessant is)? Of maak je iets simpelers (lees: goedkopers) waarmee je 90% van je markt een plezier doet (maar met het potentieel verlies van 10% van je markt)? Het is een beetje een extreem voorbeeld, dat geef ik toe.
Antwoord
De extra 0 is inderdaad om aan te geven dat het 'low friction' is. Of dat wat uitmaakt voor het uiteindelijke verbruik betwijfel ik. Eerder de maat en gewicht vd auto die eromheen zit. Zowel mijn B20 als mijn B230 rijden 1:8 op gas, en er zit toch minstens 20 jaar tussen de ontwerpen (die basically ongewijzigd zijn).

Ook voor de betrouwbaarheid zal die extra 0 niks uitmaken. Amerikanen moet je niet op letten, die kunnen alles stukmaken, zelfs redblocks.

Maar toch is Volvo er zelf ook op terug gekomen op wat van hun aanpassingen, de redblocks van na ca. 1989-1992 hebben weer dikkere 'connecting rods', de hoofdlagers zijn weer groter en de 'thrust bearing' is weer terug op no. 5.
Overzicht van B230 wijzigingen: http://people.physics.anu.edu.au/~amh110...engine.htm
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Ook voor de betrouwbaarheid zal die extra 0 niks uitmaken. Amerikanen moet je niet op letten, die kunnen alles stukmaken, zelfs redblocks.

Ik heb een tijdje in de VS gewoond en daar had men altijd verhalen over auto's en motorblokken waar ik nog nooijt van gehoord had. Zoals "piston slap": als de cylinderboringen te wijd zijn gaat de zuiger ook overdwars bewegen naast de op-en-neer-gaande beweging. Ik heb in Nederland nog nooijt iemand horen klagen over uitgelopen zuigers en opnieuw honen laat bijna niemand doen voor zover ik weet. In de VS: bij elke auto met meer dan 160.000 km op de teller: "My car has audible piston slap". Ander verhaal: kapot gereden koppelingen. In de VS vindt men het doodnormaal dat een koppeling binnen 25.000 mijl (40.000 km) aan vervanging toe is. Ik vraag me dan af op wat voor manier je moet rijden om dat voor elkaar te krijgen. Derde verhaal: tyre rotation. In de VS krijg je het advies om elke zoveel 1000 mijl je banden te laten "roteren", het linkervoorwiel naar rechtsachter, rechtsachter naar rechtsvoor etc. Want dan zou de boel gelijkmatig afslijten. Ik had daar in Nederland nog nooijt van gehoord, en naar mijn idee is het onzinnig. Rare jongens, die Amerikanen ;D
Antwoord
WvR schreef:"My car has audible piston slap"

in NL bekend als kantelende zuiger, heb er al een paar gehad met kantelende zuiger. maakt hetzelfde geluid als een krukas die naar voor een achter kan bewegen (echt waar!) dus zie je alleen als de motor open ligt
Antwoord
WvR schreef:
Marc1970 schreef:Ook voor de betrouwbaarheid zal die extra 0 niks uitmaken. Amerikanen moet je niet op letten, die kunnen alles stukmaken, zelfs redblocks.

Ik heb een tijdje in de VS gewoond en daar had men altijd verhalen over auto's en motorblokken waar ik nog nooijt van gehoord had. Zoals "piston slap": als de cylinderboringen te wijd zijn gaat de zuiger ook overdwars bewegen naast de op-en-neer-gaande beweging. Ik heb in Nederland nog nooijt iemand horen klagen over uitgelopen zuigers en opnieuw honen laat bijna niemand doen voor zover ik weet. In de VS: bij elke auto met meer dan 160.000 km op de teller: "My car has audible piston slap". Ander verhaal: kapot gereden koppelingen. In de VS vindt men het doodnormaal dat een koppeling binnen 25.000 mijl (40.000 km) aan vervanging toe is. Ik vraag me dan af op wat voor manier je moet rijden om dat voor elkaar te krijgen. Derde verhaal: tyre rotation. In de VS krijg je het advies om elke zoveel 1000 mijl je banden te laten "roteren", het linkervoorwiel naar rechtsachter, rechtsachter naar rechtsvoor etc. Want dan zou de boel gelijkmatig afslijten. Ik had daar in Nederland nog nooijt van gehoord, en naar mijn idee is het onzinnig. Rare jongens, die Amerikanen ;D

Kantelende zuigers, want dat bedoelen ze, is niet onbekend. Banden kruislings wisselen ook niet, alleen is dat niet meer aan de orde. Vroeger sleten voorbanden (op sommige auto's) sneller door negatief camber, als je dan langer wilt rijden op je setje wisselde je ze, maar, een band die z'n hele leven linksom heeft gedraaid en dus de koordlaag zich in die richting heeft "gezet" moet je niet opeens rechtsom laten werken, de koordlaag gaat zich dan opnieuw zetten en das niet bevorderlijk voor het ding.. trouwens, tegenwoordig heb je banden met draairichting, dus kruislings gaat niet eens.. voor-achter wisselen kan wel maar daar zijn de meningen over vedeeld en is in die optiek ook nog eens verschillend voor VWD en AWD..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230 FK hulpas Volvo240 2 545 10 July 2024, 09:50
Laatste bericht: sludge
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 691 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
Question B230 in 1974 244 DiedelsonKustoms 28 23.073 6 September 2022, 08:40
Laatste bericht: skidje
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 2.483 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  B230 motor alleen op lpg rijden? gydomatra 19 14.834 2 March 2021, 12:20
Laatste bericht: Mark244
  Verschil geluid B200/B230 Grey240Polar 2 2.988 16 April 2020, 22:11
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230 A in 240 1984 verwarming binnen ineens lauw -warm ? adrianus240 4 3.792 8 December 2019, 18:11
  Stationair niet ok B230 jos evers 71 60.080 5 December 2017, 08:04
Laatste bericht: jos evers
  krukas tandwiel B230 André1992 2 2.769 2 February 2017, 15:13
  Verschil B23E of B23F 240 GLT lenlux 4 5.468 31 October 2016, 21:14
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)