Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
aantal vragen mbt mijn nieuwe 145
#1
Beste forummers,

Gister heb ik mijn eerste volvo opgehaaldd, een rode 145 DL uit 1973.
Er zijn een paar kleine puntjes die ik zsm wil verhelpen.

- schijfrem die een beetje blijft plakken
- een flink resonerende aandrijving tussen de 60-80 kmh (achterste kruiskoppeling zit halve cm speling op)
- zoemend geluid bij indrukken koppeling (drukgroep? koppeling gaat ook vrij zwaar of is dit normaal?)

Wat betreft de rem, ik kan het wiel nog draaien als ik de auto opkrik maar hij loopt duidelijk aan dus wat is wijsheid? Zelf de klauw uitelkaar halen en reviseren? revisiesetje? Of een ruilklauw laten komen?

Volgens de verkoper komt het zoemende geluid uit de drukgroep en moet deze vervangen worden, kan iemand bevestigen dat wanneer je de koppeling intrapt en je hoort een flink zoemend geluid, de drukgroep aan z'n end is?

Met betrekking tot de kruiskoppelingen had ik ook nog een paar vragen: Bij veluwe parts kost een nieuwe kruiskoppeling 35,- en bij nordicars 13.30. Waar kan ik dit verschil in prijs in terugvinden? En met welke onderdelenshop hebben jullie de beste ervaringen qua prijs/kwaliteit, service etc.?
http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ts_id=1750
http://www.veluweparts.nl/webshop/index....oep_id=195

Omdat de cardanas er toch ondervandaan is wilde ik ook direct de keerring van het blok vervangen aan de versnellingsbakzijde ivm met enige olielekkage. Wat is het beste? een rubberen of een originele vilten keerring?

Alvast bedankt voor de reacties.
Antwoord
#2
Als je de as loshebt ben je nog lang niet bij de achterste keerring, maar ik zou vilt gebruiken. Voor de kruiskopp. wil je GKN of een ander echt merk, geen Chinese Marca Llorarás.

Koppeling kan best zwaar gaan ja. Wat je hoort zoemen is het toplager of het druklager, lekker laten zoemen. Dan ben je trouwens wel heel op weg naar de keerring. Lekt-ie erg?

Die remmen kan je los 'masseren', remblok eruit, zuiger een paar keer heen en weer duwen (er zijn 4 zuigers per kant, je ziet vanzelf welke vastachtig zit, i.e. niet snel genoeg terug gaat).

Dat valt nog mee kwa mankementen, ziet-ie verder nog een beetje leuk uit?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
[Afbeelding: vfm9315.jpg]

Hij ziet er nog goed uit. Lak is een beetje dof, is jaren niets aan gedaan. Onderkant is keihard. De auto is in 2001 uit noord zweden geimporteerd en toen direct gedinitrolt. Blokje heeft 355.000 gedraait en is bij 303.000 compleet gereviceert. Loopt als nieuw. Verder veel onderdelen vervangen: radiateur, banden, uitlaat, verdeelkap+bougiekabels+bougies, kachelventilator, accu, koplampglazen etc. etc.

Minpunten zijn wat roest onder het voorraam en op de achterklep. Wielbakranden zijn wel hard. Binnenkort meer foto's.
Antwoord
#4
Het kan ook zijn dat er een remslang dicht zit, dan kan de remolie wel druk opbouwen, maar gaat niet meer terug.
Remklauwen reviseren is goed te doen.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#5
Wat een mooie auto!! Gefeliciteerd met je smaak en met je moed.
Heb je nog meer foto's? Veel prettige kilometers gewenst! Smile
Antwoord
#6
Zeker netjes. Nu nog de originele velgen eronder natuurlijk. Alhoewel, de originele banden zijn griezelig smal (ik heb ze zelf ook op een stapel in de schuur liggen).

In je gereviseerde motorblok heb je ws. een rubber keerring, in theorie een degelijke oplossing, maar in praktijk schijnen die toch wel eens minder goed te werken op de B20. Volgens mij omdat-ie lastig te centreren is (geen paspennen), de originele viltring past zich daar wat makkelijker op aan.
Lekkage aan de achterkant kan ook vanaf het kleppendeksel komen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Bedankt voor de reacties!

De corona's worden zeker niet vervangen voor originele velgen. Ik vind het wel goed zo. Er zitten ook nog net nieuwe banden om.
Ben student en ik zie de meerwaarde er momenteel niet van in om de auto 100% origineel te maken. Heb nog wel een mooie verchroomde imperiaal op de kop weten te tikken die er ter zijner tijd nog op komt.

Graag hoor ik ook nog van jullie bij welke shop je voor de beste prijs/kwaliteit je onderdelen weg kan halen.
Antwoord
#8
http://volvoklassiekeronderdelen.nl/shop...cts_id=541

http://volvoklassiekeronderdelen.nl/shop...ucts_id=73

Scandcar heeft twee dezelfde kruiskoppelingen, orig. Volvo is 2x zo duur als de andere, en die is ook goed (GKN, heb ik toevallig een keer besteld daar). Meestal zijn er geen originele Volvo onderdelen meer, dan heb je soms nog onderdelen van de originele producent zoals Bosch, SKF of GKN, de rest is allemaal Scantech imitatie. Wat ook wel werkt maar niet zo lang.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Behandel zeker die roest aan de voorraam. Meestal verbergd die roestplek een hoop ellende en hoe langer je ermee wacht hoe groter de ellende. Das een zure appel waar je doorheen zal moeten.
Antwoord
#10
Ik ben eerst bezig om die voorrem los te krijgen. Hoe zorgen jullie ervoor dat wanneer je de klauw los hebt en de remslangen losmaakt die slangen niet door blijven druppen. Slang dubbelvouwen? Klem erop of gewoon er iets instoppen?

bvd
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Opwaarderen van m'n "nieuwe" 144. Jambon 1.450 575.210 1 July 2013, 15:38
Laatste bericht: Boele
  nieuwe banden merk Camac volvo142 11 13.137 30 May 2013, 10:37
Laatste bericht: Jambon
  van je (nieuwe) buren moet je 't hebben... patrick2wd 11 8.638 29 October 2012, 13:42
Laatste bericht: patrick2wd
  stuurhuis revisie vragen ton76 13 12.933 21 August 2012, 18:24
Laatste bericht: ton76
  enkele vragen mbt 142 patrick2wd 8 5.772 21 March 2012, 11:16
Laatste bericht: patrick2wd
  wat nieuwe olie allemaal kan doen... patrick2wd 33 25.983 7 November 2011, 17:07
Laatste bericht: Boele
  Rallye-dash: enkele vragen keter 44 27.637 15 June 2011, 16:08
Laatste bericht: keter
  144 uit 1970. Technische vragen... jippooo 59 34.231 7 February 2011, 22:36
Laatste bericht: Marc1970
  Groot onderhoud b20 van mijn 145 Bert145 30 22.615 19 January 2010, 23:34
Laatste bericht: Bert145
  Automaat inbouwen in mijn 164 (71') waz 12 10.838 7 January 2009, 02:36
Laatste bericht: waz

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)