Topics: 4
Onlangs heb ik een 244 uit 1983 gekocht die ik aan het opknappen ben. De overdrive is nu aan de beurt want die doet het niet.
Schakelaar werkt wel en je hoort de solenoid 'klikken' Overdive aan de onderkant opengemaakt, alle zeefjes schoon gemaakt, nieuwe ATF olie erin, maar doet het noch steeds niet.
Wie weet wat kan ik nog meer kan doen, of moet er een gereviseerd exemplaar in? En wie weet er een goed en betaalbaar adres voor eventuele revisie?
Wim
Topics: 24
Omdat de overdrive vanwege een mechanisch probleem niet inschakelt, ben ik van plan de overdrive te demonteren en te vervangen voor een wel goed werkend exemplaar.
Dit heb ik nog niet eerder gedaan, en vroeg me af of de overdrive nadat ik de versnellingsbak iets heb laten zakken er zo is af te halen?
Er is vast iemand die dit wel eens eerder heeft gedaan en mij wat kan adviseren.
Topics: 82
Dat kan. Ik heb dat nooit gedaan maar anderen wel:
http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/Ov...eplacement
Belangrijkste is dat je de OD blokkeert in de 'vast' stand door de motor af te laten slaan, vreemd maar waar:
Once I had the parts I jacked the rear of car up, ,started the engine, and shifted through the gears and into OD. Once into OD I stuck the clutch in and hit the brakes. This procedure unloads the pressure on the transmission output shaft splines so the OD will slide of of the transmission. You can also shift into reverse and very firmly let the clutch out and achieve the same thing. The picture to the right shows where I like to put my jack stands.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Vandaag de oude overdrive gedemonteerd en een goed gebruikt exemplaar gemonteerd.
Stukje gaan rijden en ja hoor hij doet het weer.
Topics: 163
Mooi dat het gelukt is.
Heb je de hele versnellingsbak verwisseld of alleen het overdrive gedeelte?
Alleen het overdrive gedeelte, dus vanaf de tussenflens. Ik heb ook nog wel een paar foto's , maar weet niet hoe ik ze er op moet zetten.
Helaas is er nu een elektisch probleem bij het inschakelen van de overdrive. Relais werkt goed en knopje op de pook ook. Ik heb het vermoeden dat het de schakelaar op de bak is, maar hoe kom je daar bij?
Heeft er iemand advies?
Topics: 82
28 December 2011, 18:24
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28 December 2011, 18:28 door Marc1970.)
Er zijn 2 soorten deksel, bij de 'bolle' zit de schakelaar achterop de bak, net boven (eigenlijk in) het verbindingsstuk bak-OD.
Het plattere deksel heeft de schakelaar rechts aan de zijkant van het deksel zelf zitten.
Ik denk dat je het beste een pijpsleutel kan verzagen en je eigen gereedschap maken. Zit erg lastig allemaal.
Je kan eerst de schakelaars testen via de bedrading, bij inschakelen vd 4 moet er iets veranderen in de continuïteit (aan of uit).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Bedankt voor je reactie. Wat voor deksel er op zit kan ik zo niet bekijken. Ik heb wel gezien dat er rechts op de bak een draad zit en links twee draden. ( met je rug naar cardan)
Is misschien ook een idee om de versnellingsbak iets te laten zakken?