Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Hallo,
Toch iedere keer weer schrikken aan de pomp. Met veel pijn en moeite en zeer rustig rijden haal ik 1:8,5. Dit is veel beter geweest. Op lange afstanden was 1:11 geen probleem.
Nu zal de motor op een of andere manier te rijk lopen. Ik merk hier verder niets van, de auto rijdt verder fantastisch.
Mijn vraag is: is het op een of andere manier te zien, te meten of wat dan ook of de motor inderdaad te rijk loopt?
Dit heb ik inmiddels gedaan:
Luchtfilter vervangen(el-cheapo van Biltema)
De dubbele temperatuursensor bij de 3e cylinder gecontroleerd en connector schoongemaakt
Slangetje los genomen van de drukregelaar en gecontroleerd op benzinelucht
Slangen, brandstofleidingen e.d. gecontroleerd op lekken
Ik week dat ik nog niet alle mogelijkheden heb bekeken maar het gaat mij er vooral om om
te kunnen zien of de motor al dan niet te rijk loopt behalve dan aan de pomp.
Alvast bedankt.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Hoeveel km heeft hij gelopen?
Even een par dingen die het kunnen zijn.
Luchtmassameter, kan de inspuiting ontregelen.
Lambda kan een te koude waarde doorgeven en ook de inspuiting ontregelen.
De o ringen van de injectoren kunnen verteerd zijn en valse lucht doorlaten.
Injectoren zwaar vervuild of versleten, verkeerd sproeibeeld, dit zou ik als eerst proberen: injector reiniger in je tank en kijken bij de volgende tankbeurt of er verschil is.
Dat kost niet veel en kan nooit kwaad.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Hallo,
Bedankt.
De auto heeft pas 154.000 km gelopen. De injector reiniger lijkt me een goed idee. Laat ik dat eerst meer eens proberen.
De o-ringen van de injectoren klinkt, gezien de leeftijd, van de auto ook niet slecht. Ga ik bekijken/vervangen.
Nu heb ik en tijdje op een mengsel van ethanol en benzine gereden. En terugdenkend heb ik zo het gevoel dat het toen begonnen is. Ik heb ondertussen ook op andere fora gelezen dat iid. de lambda en de lmm een oorzaak zou kunnen zijn. Nu wil ik niet op goed geluk onderdelen gaan vervangen dus nu de kunst er achter zien te komen wat de ecu evt. foute info geeft.
Ik heb inmiddels ook begrepen dat de drukregelaar toch defect kan zijn ondanks dat het membraam niet lek is.
Gisteren nog even de ecu en de ontsteking op storingsmeldingen gecontroleerd. Beiden 1-1-1. Niets dus.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
3 October 2011, 20:17
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 October 2011, 20:20 door Kwekkel.)
In Haynes staat beschreven hoe de lamba getest kan worden. Is bij mijn auto nog dik in orde.
O-ringen nog niet bekeken. Kon niet zo gauw vinden hoe je de druk van de injectie afhaalt.
Het EGR systeem blijkt ook een kandidaat te zijn.
Wordt vervolgd...
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 9.892
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
De B230F O ringen slijten niet zo hard, ik denk niet dat het nodig is die te vervangen. De druk eraf halen gaat eigenlijk alleen door de aanvoerleiding los te schroeven met een flinke lap erbij, er komt misschien 20 mL benzine uit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Probleem lijkt nu opgelost.
Nogmaals de connector van de dubbele temperatuur sensor losgemaakt en met een tandenborstel en kontakt spary
nog een keer goed schoongemaakt. Verbruik is nu rond de 1:10,5 wat acceptabel is.
Wat me ook opviel is dat de motor op de snelweg 'mooier' lijkt te lopen en ook de motor temperatuur lijkt iets hoger.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
welke stekker? die bij cil 3 of tussen 1 en 2?
voor de auto is die naast de stroomverdeler nr 1
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Bij de derde cylinder, degene waar je vrijwel onmogelijk bijkan.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
de tempzender van de computer dus. kijk eens of je hem binnenkort kunt vervangen. misschien kun je hem nog even demonteren en schoonmaken. demonteren is niet veel werk met 2 knietjes, wat verlengstukjes en een erg flexibele arm.
je mengel zal aangepast zijn door de computer waardoor hij anders is.
Berichten: 294
Topics: 46
Lid sinds: May 2010
Bedankt.
Ik heb me een beetje verdiept in de werking van de LH en de ontsteking puur uit interesse en om achter de oorzaak van dit probleem te komen. Deze sensor bestaat uit 2 NTC's welke bij kamertemperatuur een weerstand hebben van ongeveer 1800 ohm. Beide weerstanden meten goed. Een weerstand is voor de LH inspuiting o.a. om het mengsel aan te passen aan de motortemperatuur. Doet deze weerstand het niet het niet dan gaat de LH op een nood programma draaien en zal het lampje op het dashbord oplichten. De andere weerstand is om het ontstekings tijdstip aan te passen aan de motortemperatuur. Geen signaal van deze weerstand geeft geen foutmelding, ook niet in het diagnose doosje in de motorruimte.
In eerste instantie had ik de connector losgehaald, ingespoten en na wat heen en weer bewegen er weer op gezet. Dit bleek dus niet genoeg. Met een flinke lamp en nu met een bril op mijn neus was het duidelijk te zien dat er nog groene aanslag op zat. Nu met een tandenborstel de boel goed schoongepoetst.
Dat ik nu het gevoel heb dat de motor mooier loopt zou kunnen komen dat het ontstekingstijdstip nu klopt. Maar dit is echt gevoel.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden