Topics: 1
Hi All,
Vandaag ben ik naar een prachtige C30 1.6D gaan kijken. De wagen rijdt fantastisch, 60k op de teller en leuke opties. Echter met het uitzetten van de motor "roffelt" de motor nog een slag na en gaat met een schok uit. Ook bij een tweede keer uitzetten gebeurde dit.
Een paar dingen die ik online vind zijn "dieselen" of pingelen. Alleen dit is normaliter niet het geval met dieselmotoren.
Weet iemand wat dit is?
Hoe schadelijk het is voor de motor?
Hoeveel een dergelijke reparatie kost? (deze neemt de verkoper overigens op zich)
Of het probleem na repareren niet terug komt?
Of het verstandig is om deze auto te kopen?
Dank voor de informatie!
Topics: 27
eea hangt uiteraard van de aanschafprijs af !
Volvo 760 GLE 1990 Mercedes 250SE cabriolet 1967 Porsche 911 Carrera 4 2001 Toyota Landcruiser 100 2007 Citroen Mehari 1976 Hymer B644 2002 Opel GT/J 1971
Vraagprijs is 15500. Ik snap dat dit een factor is, maar ik ben voornamelijk benieuwd naar of iemand weet wat het euvel is en wat de consequenties hiervan zijn.
Topics: 60
Het dieselen wat jij bedoelt is waarschijnlijk het fenomeen "nadieselen" dat zie je bij de oudere benzine auto's. Ouderwetse carburateurmotoren zuigen na het uitzetten van de motor nog steeds per omwenteling mengsel aan, en wanneer er nog een hete plek in de motor zit kan dat nog ontbranden c.q. nadieselen. Zal bij een moderne direct ingespoten dieselmotor (volgens mij) niet voorkomen.
@ Yellow240: dat leek mij ook, maar wat het dan wel is?
Topics: 288
ik herken het van m'n 207, zelfde blok..
@ Jambon: hoelang heb je het al? is het een probleem? en heb je geinformeerd of het te verhelpen is?
dat was m'n laatste leaseauto.. ik heb er nooit aandacht aan besteedt, maar idd, contact uit en dan deed ie nog een paar slagen.. heb idd wel ens gemeldt dat ie "na dieselde.." was geen probleem.. je kunt de garage ens bellen, en ook de Peugeotgarage.. wel de chef monteur vragen..
schiet me nog iets te binnen, bij z'n 1e beurt is er een modificatie in het inlaattraject uitgevoerd, was eea "dichtgekit", erg slordig gedaan, maar zo moest de garage het oplossen, ik vermoedt kinderziekte van het eoa.. dat soort grappen zijn wel nuttig van te voren te bevragen..
Topics: 22
Het is zeker geen pingelen. Het zal nadieselen zijn: er is nog wat brandstof die hij verstookt. Is op zich niet schadelijk voor de motor. Hoort het bij het beestje of is er iets met de injectie aan de hand? Als de motor verder netjes loopt, zou ik het voor lief nemen.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)