Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
ben inmiddels druk bezig met de opbouw van het b18a blok. loop alleen tegen het volgende probleem aan en hoop dat iemand een idee heeft hoe dit kan.
ik heb de nokkenas teruggeplaatst en viel mooi op zijn plek. Maar als ik het distributietandwiel terug plaats en aandraai loopt de boel vast en kan ik de motor niet meer ronddraaien. Nu las ik in de haynes dat er tussen de flange en de as een spacer zit alleen heb ik deze met het demonteren niet gezien. Ook niet bij het "oude" blok.
Iemand een idee???
Jeroen
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
dom, dom. Ik zag dat de spacer nog op de oude nokkenas zat. Problem solved!!
Berichten: 11.645
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Zo is het :-). Vraag me nu alleen af hoe nodig het is om na een ritje gemaakt te hebben de kopbouten opnieuw aan te draaien. In de Haynes staat dat dit in eerste instantie op 8 kg moet en na warm gedraaid te hebben naar 8,5 kg?
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Jeroen V schreef:Zo is het :-). Vraag me nu alleen af hoe nodig het is om na een ritje gemaakt te hebben de kopbouten opnieuw aan te draaien. In de Haynes staat dat dit in eerste instantie op 8 kg moet en na warm gedraaid te hebben naar 8,5 kg?
Nu heb je het antwoord alweer zelf gegeven!
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
@zuurstar: niet helemaal, want ik heb het eea opgezocht op het web en lees regelmatig dat de nieuwe koppakkingen van een ander materiaal zijn dan die van vroeger. De Haynes zegt natrekken maar het boterbriefje bij de koppakking zegt wat anders nl.: 40nm 80nm 90nm klaar!
Vandaar ook de vraag of er forummers zijn welke hier ervaring mee hebben.
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Jeroen V schreef:@zuurstar: niet helemaal, want ik heb het eea opgezocht op het web en lees regelmatig dat de nieuwe koppakkingen van een ander materiaal zijn dan die van vroeger. De Haynes zegt natrekken maar het boterbriefje bij de koppakking zegt wat anders nl.: 40nm 80nm 90nm klaar!
Vandaar ook de vraag of er forummers zijn welke hier ervaring mee hebben.
Ik bedoel het niet rot hoor!
Maar ik zou het boek aanhouden!!!!, pakkingfabrikanten zijn geen motorbouwers maar meestal is het aanhaalmoment in graden bijna hetzelfde als met de momentsleutel, ik denk dat ze de meeste momentsleutels niet vertrouwen en het daarom in graden doen.
Ikzelf doe het zoals het boek het voorschijft in graden of met de momentsleutel en heb er ook nog nooit een pakking uitgeblazen!
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 1.304
Topics: 54
Lid sinds: Apr 2007
Jan-Willem die kop is van gietijzer bij een B18.
Groeten van Frans
Berichten: 2.454
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
2 August 2011, 21:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 August 2011, 21:13 door skidje.)
v700r schreef:Jan-Willem die kop is van gietijzer bij een B18.
Dus nog altijd geen verschil met de B2X(X) of mis ik iets. Vlakken is bij allebei nodig en ook na een rit moet het nagetrokken worden.
Of zou dat bij een B18 anders zijn!?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
Dus als ik het goed begrijp moet een kop altijd gevlakt worden als deze verwijderd wordt?? In dit geval heb ik het niet laten doen (bij de 240 overigens wel).. Ben benieuwd hoelang het goed gaat.. Betekend wel dat een kop er dus maar een x aantal keer vanaf kan.