Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Snelheidsmeter en kilometerteller probleem
Hallo,

Ik heb net een Volvo 760 gekocht. Heerlijk. Alleen doen de snelheidsmeter, kilometerteller en dagteller het niet. (Ik ging er van uit dat 'ie het bij de APK in februari wel gedaan heeft en dat het probleem wel op te lossen moet zijn.)
Ik heb al wat op het forum gezocht maar ben er nog niet uit gekomen. Ik heb helaas nog geen documentatie of werkplaatshandboek. Ik hoop dat iemand me kan helpen met de volgende vragen:

Mag de conclusie zijn dat de sensor op de achteras dan kapot is, of kan ook de tellerunit defect zijn?
Waar kan ik die sensor vinden en hoe demonteer ik die?
Hoe kan ik het beste de tellerunit demonteren? Waar begin ik?

Alvast dank voor de hulp!
Antwoord
Meroli schreef:Mag de conclusie zijn dat de sensor op de achteras dan kapot is, of kan ook de tellerunit defect zijn?
Waar kan ik die sensor vinden en hoe demonteer ik die?
Hoe kan ik het beste de tellerunit demonteren? Waar begin ik?

Alvast dank voor de hulp!

Welkom! Leuk dat je je hebt aangemeld en gaaf dat je een Volvo 760 hebt gekocht. ALs je wil kun je een eigen topic maken bij 'ik en mijn volvo' waarbij je foto's en informatie plaatst over je Volvo; We zijn nieuwsgierig naar je 760!

Wat de vragen aangaat:

Eerste tip; Ik zou een Haynes bestellen (bij bijvoorbeeld onze forum sponsor VOMD.nl) Dat sleutelt altijd wel makkelijk. Mits je echt geen Engelse taalbeheersingv hebt. Daarnaast denk ik niet dat er een sensor in zit, maar vermoedelijk een mechanische overbrenging naar een kabel. Een tandwieltje dus. Wellicht is de tellerbak zelf defect (wieltje afgebroken? reset ook nooit tijdens het rijden overigens) of misschien de kabel er naartoe.

Dus even een manual kopen (betaald zichzelf terug) en op je gemak de tellerbak eruit halen en nakijken of uitwisselen met een andere om te checken of de kabel enz nog werkt.

Hoeveel km's staan er nu op de teller?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Daniel, bedankt voor je reactie. Ik heb zelf ook het vermoeden dat het de grootste kans is dat er iets in de teller zelf mis is. Is dat deel er makkelijk uit te krijgen, of moet dan het hele dashboard los? Ik zie nergens 'aanknopingspunten' om dat tellerdeel los te krijgen, namelijk.

Ik zal mijn 760 op het 'ik en mijn Volvo' deel plaatsen, maar hij heeft eerst nog even een goede poetsbeurt nodig :-). Het is niet mijn eerste oldtimer en ik ken (Haynes) werkplaatshandboeken. (Ik heb er nu bijvoorbeeld een te koop van de Volvo 240. ;-) )
Antwoord
Nou, ik heb de teller unit er uit gekregen en kunnen demonteren. Er was niet veel aan te zien, maar voor de zekerheid alle soldeerverbindingen even opnieuw aangestipt. Helaas heeft dat niets veranderd.
Wat er wel veranderd is, is dat ik na het aansluiten nu helemaal geen dashboard verlichting meer heb. (Eerst nog wel, maar na wat prutsen met de vacuumslang voor de turbometer niet meer.) Alle zekeringen gecheckt, stekker goed nagekeken, maar helaas, no luck.

Iemand nog tips?
Antwoord
Het bleek de dimmer te zijn. Kennelijk had die last van wat corrosie. Na demonteren en weer monteren werkte alles weer.
Nou de snelheidsmeter nog. Ik ga dan van 't weekend wel eens onder de auto liggen en kijken of jik die sensor kan vinden.
Antwoord
Is de sensor hetzelfde in de 700 serie als in de 200 serie? Ik heb er een op marktplaats staan (onderdeelnummer 1308024-7) Kost meer dan 100 Euro bij Scandcar!
Antwoord
Gister onder de auto gelegen en de sensor kabel er af gehad. Er was weinig aan te zien. Kabels lijken goed in elk geval.
Weet iemand een goede Volvo sloper bij Groningen in de buurt, die zo'n ding zou kunnen hebben?

(Volgens mij zijn de 240 en de 760 versies verschillend.)
Groet,
Olivier

MB W123 280, MB W123 240D, Volvo 244 2.1 DL, Volvo 760 Turbo
Antwoord
In Noordhorn zit Volvosloperij Staal.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
Van JW240 wel eens begrepen dat de deksels vd 240 - 700 uitwisselbar zijn. (van achteras dus..!). Denk dat de sensoren dus wel eens hetzelfde kunnen zijn.

Meroli schreef:Gister onder de auto gelegen en de sensor kabel er af gehad. Er was weinig aan te zien. Kabels lijken goed in elk geval.
Weet iemand een goede Volvo sloper bij Groningen in de buurt, die zo'n ding zou kunnen hebben?

(Volgens mij zijn de 240 en de 760 versies verschillend.)
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Zomaar een ideetje hoor.
De sensor geeft pulsen af.
Onderbreek de draad direct bij de sensor die naar de klok en sluit er een lampje op aan die je naast je in de auto legt... Pulseerd het lampje, dan de draad doormeten met lampje of weerstandsmeter tot klok, controleer zowel de plus als de min.
Alles goed ?
Dan wÃÃt je waar je het zoeken moet.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Snelheidsmeter volvo s40 Hans_Reisch 1 169 30 October 2025, 21:43
Laatste bericht: Wijnand
  probleem met remlichten en binnenverlichting DanielR 2 496 14 April 2025, 08:19
Laatste bericht: DanielR
  Probleem met Volvo radio aansluiting Kogelman 6 1.941 23 February 2024, 18:16
Laatste bericht: Kogelman
  Snelheidsmeter met een ochtendhumeur BeetleGrandDad 2 1.806 13 February 2022, 13:03
Laatste bericht: BeetleGrandDad
  Snelheidsmeter en ABS in storing - OPGELOST - Boet 6 5.081 15 August 2021, 22:50
Laatste bericht: Boet
  Kilometerteller defect maar snelheidsmeter niet. DanielR 23 21.095 10 August 2021, 22:10
Laatste bericht: BartJu
  Probleem met grootlicht 240 1986 TenBrick 9 6.091 7 July 2021, 06:15
Laatste bericht: Grey240Polar
  Snelheidsmeter aansluiten. Lubse 16 10.121 27 June 2021, 20:35
Laatste bericht: Marc1970
Wink Start probleem maar toch ook niet Lubse 11 7.430 6 April 2021, 15:22
Laatste bericht: Lubse
  vreemd probleem geen reverse switch Lee 6 3.821 28 October 2020, 11:39
Laatste bericht: Lee

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)