Berichten: 297
Topics: 125
Lid sinds: Apr 2010
Mijn 245 is voorzien van een B21A, Bw55 en 235.000 km op de teller.
De B21 start altijd vlot, klinkt eigenlijk alleen met koude start, direct na de start enkele seconden, als een rammelaar met tinkelingen. Daarna loopt ie mooi, trekt vlot op en rijd op z'n sloffen 120. Ãven doortrekken, zit ik zó op de 140 á 150, oeps. Verbruik ligt rond 1:8 benzine.
Alleen zodra er 5 personen in zitten, dan is de geest uit de fles; optrekken gaat alsof er lijm in de tank zit.
Niet vooruit te bránden!
Duid dit op een onjuiste afstelling of op een versleten blok ?
Los ik dit op door er een B230A in te leggen ?
Berichten: 11.645
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
tav elke motor, alles goed afstellen en desnoods een keer compressie meten.. altijd sneller gedaan dan ff een blok wisselen, niks mis met een B21 an sich..
Berichten: 1.439
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
Je zou eens goed naar de vering en wielkasten moeten kijken, maar ook de handremkabels kunnen bij een te volle bak te strak komen staan waardoor hij continue meeremt.
Toen ik onlangs een flinke vracht in de Zwarte Flirt meenam, de oude B23 plus ongeveer 100kg gereedchap, leek het echt of de remmen op sommige momenten vastliepen.
Vracht eruit en er was niets meer aan de hand. Als de vering al wat ouder is, gaat de auto soms echt te diep en dan lopen de achterwielen soms net tegen de wielkast. Dat hoor je nauwelijks, maar je raakt wel al je snelheid kwijt.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Topsnelheid laat wat te wensen over. Om 150 (echte) km/h te rijden heb je 54 kW nodig, met die BW55. De B21A leverde 74 kW in topvorm.
Maar ik merk het ook goed met mijn B20A/BW35 combi als er meer mensen in komen zitten.
Ingewikkeld rekenwerk: Het vermogen volgt uit de eenvoudige formule : P = (Frol + Fmech + Flucht)*V. Om de wiel pk's te berekenen kunnen we de mechanische weerstand in assen e.d. en de rolweerstand even vergeten. De formule wordt dan : P=Flucht*V= 1/2*Cw*A*r*V*V*V
120 km/h is 33.3 m/s. Daarvoor is 1/2*0.45*2.10*1.225*33.3*33.3*33.3 = 21.4 kW nodig. Aandrijfverliezen zijn ca. 20% tussen wiel en DIN krukasvermogen, maal 1.2 is 25.7 kW, nog niet eenderde van het vermogen van de B21A.
140 km/h is 38.9 m/s, geeft 34 kW, maal 1,3 (wat extra voor de automaat) = 44 kW.
150 km/h is 41.7 m/s, 42 kW, maal 1,3 is 54 kW.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.645
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
t'is toch wat met al die wijsheid...:RpS_wink:
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Hyperfocus.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
eigenaardige ziekte, maar zolang je er zelf geen last van heb.......
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 11.645
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
hebben r meer last van, zolang het maar positief blijft en je niet opbrandt..