Topics: 13
ik heb steed een trillend stuur bij het remmen.
Ik ga ervan uit dat dit de remschijven zijn die aan vervanging toe zijn. Of kan het aan de wiellager liggen ?
Als ik de rem-zuiger terugduw om plaats te maken voor de nieuwe remblokjes -> moet ik dan het onluchtingsnipple open zetten ? Ik heb mensen al horen zeggen dat dit niet eens hoeft.
Extra vraag : is het best dat ik direct ook de achterste remblokken en schijven verander of hoeft dit niet als ze nog goed zijn ?
Wouter
Topics: 60
If it ain't broke, don't fix it

Als ze nog goed zijn zou ik ze voorlopig nog even laten zitten.
Topics: 82
Ik zou zeggen bekijk beide eens zeer kritisch. Daarvoor moet de remklauw eraf. Alhoewel je de buitenste wiellagers ook zo kunt bekijken (stofdop en kroonmoer eraf), en die geven ws. al een aardige indicatie hoe de vlag erbij hangt. Stinkend zwart vet, geel uitgeslagen kegels, blauwe lagerschalen, gebroken lagerkooi, allemaal niet goed. Als het wel goed is, uitwassen, nieuw wiellagervet erin en terugstoppen.
Ik heb net de complete voorschijven en naven met wiellagers vervangen, alles slijt na 400.000 km, ook wiellagervet.
Min dikte voor Girling gevent. schijven is 20.8 mm. Achterrem doet bijna niks.
Als je de nippels niet open zet, heb je kans dat je remvl.st. reservoir over gaat lopen, anders geen probleem.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
;D mijn wiellagers kunnen het waarschijnlijk niet zijn aangezien mijn volvo maar 120.000 km heeft ?
Ga vrijdag eens alles inspecteren en kijken of ik de achterkant ook moet doen =)
Het officiele interval voor controle voorwiellagers is 20.000 km. Na 100.000 km was het vet in mijn voorwiellagers ook echt wel op.
Huuuuh, lagerkooi was 1 ton geleden half kapot, nu helemaal. Vet was toen vernieuwd. Deze is vorige maand nog goed voor APK. Ik zal zo nog een foto van de schoongemaakte conus maken:
[img width=800 height=600]http://i685.photobucket.com/albums/vv219/marc1970/WiellagerRV.jpg[/img]
Tenzij je die 120.000 km remmend hebt afgelegd denk ik niet dat er veel van de remschijf of blokjes afgesleten is.
Helemaal uit elkaar gevallen, wat al aangeeft dat dit lager niet lang meer te leven had:
[img width=800 height=600]http://i685.photobucket.com/albums/vv219/marc1970/WiellagerschoonRV.jpg[/img]
??? ja ik ga mijn schijven eerst laten controleren. en zien of daar de oorzaak ligt.
Maar stuur trilt enkel bij remmen.
Als het aan de wiellager zou liggen trilt hij toch altijd ?
Kweenie maar ik zou eerst alles goed controleren, schoonmaken en afstellen voor je er nieuwe onderdelen tegenaan gaat gooien. En wiellagers kunnen al ver heen zijn zonder veel klachten.
Topics: 4
Check allereerst de speling op de wiellagers. Dit kan simpelweg door de auto met het wiel van de grond te zetten en het wiel met twee handen (boven en onder) vast te pakken en proberen te torderen (ene hand naar binnen drukken en met de andere hand het wiel naar buiten te trekken. En dan dus op en neer. Veel speling is niet goed.
Geef ook eens een flinke slinger aan het wiel. Het licht schurend geluid komt hoogstwaarschijnlijk van de rem. Da's normaal. Maar hoor je een rommelt geluid: dat kan het wiellager zijn.
Hoor je het schurende geluid kort ophouden tijdens het draaien van het wiel............dan zou je dus weleens een slag in je remschijf kunnen hebben. (Da's bij mijnen 244 ook het geval)
Probeer die schijf maar niet rest te draaien op de draaibank.............lukt je toch niet. Been there, done that, got the T-fucking-shirt.
Beste is om dan andere schijven te zetten (en check je remblokken meteen). Vervang ze eventueel (kosten: 10-15 euro per wiel ofzo bij Biltema)
Topics: 22
bij de achterremmen is het wel eens handig om de blokken los te halen, alles beetje te ontroesten en weer goed vrijgemaakt terug te zetten. Na een aantal jaren gaan ze vaak behoorlijk stroef door de klauw heen. Zelfde voor de voorremmen maar het lijkt er op dat je daar de spullen toch gaat vervangen. Originele Volvo blokjes zijn niet zo duur en heb ik goede ervaring mee.
vet van de wiellagers vervangen is geen slecht idee, vet gaat niet eeuwig mee.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni