Topics: 47
Morgen kan ik een andere M40 ophalen afkomstig uit een amazone.
Die heeft dus waarschijnlijk een lange pook en die gaat mijn M40 vervangen met korte pook.
Ombouwen naar korte pook dus.
Is het alleen een kwestie van het deksel overzetten van de 1 naar de andere bak of komt er meer sleutelwerk voor aan de pas?
Mijn koppeling rammelt er ook vrolijk op los en ik vermoed dat het lager versleten is in het vliegwiel.
Is dit een lager of een bus?
En gaat dit lukken zonder brug met wat garage krikken en bokken in 1 dag?
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Topics: 289
Alleen het deksel overzetten gaat me vast lukken

.
Nu nog weten of er een lager of en busje in het vliegwiel zit dan kan ik zorgen dat ik alles op voorraad heb als ik begin te sleutelen.
Topics: 78
Lager...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Topics: 69
Is prima te doen in een dag met de auto op bokken.
Als je weet wat je moet doen en het juiste gereedschap binnen handbereik hebt liggen als je op je rug onder de auto ligt, wordt je dag korter, anders langer

Je toplager (dat ding in je vliegwiel) wil erk nog wel eens lastig uitgaan. Als je heen toplagertrekker hebt, wil een keilbout ook wel uitkomst bieden, maar er zijn ook mogelijkheden met in olie gedrekt wc papier en perslucht.
Zorg in elk geval voor een goed passende 3/8 inch ik is, het liefst met bolle kop om de bouten van de bak los te halen.
Oh en let goed op het centreren van je koppelingsplaat als je die weer gaat monteren.
Als je het toch al zo ver open hebt liggen zou ik ook meteen de achterste krukaskeerring vervangen (evt voor rubber exemplaar) als die er niet al in zit.
Topics: 82
Je kan de bak van het kopp.huis loshalen zoals Lars, maar daar ben ik nooit aan begonnen. Scheelt weer vier inbusbouten. Vooral als je toch naar de drukgroep en toplager wilt kijken.
Een versleten toplager doet gggggggg als je ontkoppelt, anders hoor je het niet. Ik denk dat je rammel iets anders is.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Een engelse dopsleutelset en engelse ring steek sleutels heb ik wel ergens liggen dus de bouten van de bak gaan vast loskomen.
En sins ze 10 januari mijn onderbeen gebroken hebben is zitten en op mijn rug liggen het enigste wat ik nog lang vol kan houden

.
Nog een half jaartje en dan mag de ilizarov stelage van mijn been af ;D.
Zolang houd de bak en of de koppeling het niet meer uit denk ik dus volgende week maar eens gaan klussen

.
Bedankt voor de tips allemaal.
gggggggggg doet hij niet het is meer een gerinkel en een gerammel wat meestal weg gaat als ik de koppeling intrap.
Tijdens het rijden is het geluid bijna harder als het motor geluid en soms heel erg en soms weer een stuk minder.
Ik dacht al aan de vork waar de koppelingskabel aan vast zit maar als ik daar mijn loopkruk tegen aandruk blijft het geluid het zelfde.
Misschien het druklager dan?
Topics: 82
Daar zit dan iets los in de drukgroep, plaat of druklager maar ik heb geen idee wat.
Losse stukken zouden de koppeling snel naar z'n eind helpen als ze ergens tussen geraken.
Gaaf dat je nog auto kan rijden met zo'n assteun aan je been.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Morgen nog een lange rit en dan dinsdag nog zo,n rit de andere kant op en dan gaat de boel los en kom ik het vast wel tegen.
Tot die tijd moet hij het nog maar even vol houden.
Hij rammelt al sins ik hem kocht en in de 3000km die ik er nu mee gestuurd heb is het wel erger geworden maar ik geloof niet dat er losse onderdelen in liggen.
Het plan was om er een 5bak onder te hangen maar dat vergt nog te veel aanpassingen die ik nu even niet kan doen ivm mijn been.