2 April 2011, 20:04
Even een open deur intrappen...
Vanmiddag kwam een ons welbekende gele taxi (bijna) bij me aanhinkelen. Van het ene op andere moment op LPG en Benzine 0 vermogen. Maar ook, bij het starten reageren alsof de ontsteking gigantisch van tijd staat (alsof je um op BDP start met een gevulde cilinder en wil terugslaan..), gasgeven bij stationair pingelt ie al, en nadieselen bij afzetten. Hij loopt gewoon op 4 pitten.
Eerst de verdeelkap er eens afgehaald, ook als nieuw, echter de rotor (in begrenzer uitvoering) zag er niet best uit (vreemde krassen, ws aan geschuurd..), aangezien onstekingdelen niet de kop kosten, dat maar meteen nieuw gehaald. De nw rotor biedt wel enig soelaas (die uit de winkel was niet de goede, er zit er nu eentje van m'n B20 in..) maar nog geen geweldig resultaat.
Even met Carlo gebeld (bedankt voor de hulp op afstand..!) Ook maar even de voor mij onbekende Pierburg open geschroefd. Oliebadje bovenin was leeg, verder schoon. Etage lager, zuigertje met veer á la Stromberg ook ok. Echter wel behoorlijk droge (!) roetaanslag, dat meteen gereinigd. Het zuigertje en de naald vertonen wel wat krasjes, mogelijk veroorzaakt dat "plakken"..
Ook nog, op beide brandstoffen blijft ie te hoog stationair draaien, de prestaies zijn op beide dus ook idem. Ik wilde aanvankelijk het ontstekings tijdstip controleren, 7 graden BDP, echter duikt er geen merkteken op, ik neem aan dat de 1e cilinder bij deze blokken ook gewoon de voorste is..? (maar door te wisselen met de achterste idem resultaat. Vermoedelijk is de onsteking simpelweg van tijd. Bout van de ontsteking los gedraaid, geen beweging in het ding te krijgen..! Die zit ws al jaaaren op z'n plek.. Die moet je toch kunnen draaien..?
As we speak verzin ik de vraag "zitten er nog puntjes in dat ding? 1986..? ik zie geen condensator wel een stekker dus zal ws niet" En gesneuvelde centrifugaalgewichtjes..? Is wel een ontsteking met dikke as, vandaar dat de B20 rotor de juist passende is gebleken..)
En verder, conditie van de auto is niet nieuw maar scheelt weinig.
Vanmiddag kwam een ons welbekende gele taxi (bijna) bij me aanhinkelen. Van het ene op andere moment op LPG en Benzine 0 vermogen. Maar ook, bij het starten reageren alsof de ontsteking gigantisch van tijd staat (alsof je um op BDP start met een gevulde cilinder en wil terugslaan..), gasgeven bij stationair pingelt ie al, en nadieselen bij afzetten. Hij loopt gewoon op 4 pitten.
Eerst de verdeelkap er eens afgehaald, ook als nieuw, echter de rotor (in begrenzer uitvoering) zag er niet best uit (vreemde krassen, ws aan geschuurd..), aangezien onstekingdelen niet de kop kosten, dat maar meteen nieuw gehaald. De nw rotor biedt wel enig soelaas (die uit de winkel was niet de goede, er zit er nu eentje van m'n B20 in..) maar nog geen geweldig resultaat.
Even met Carlo gebeld (bedankt voor de hulp op afstand..!) Ook maar even de voor mij onbekende Pierburg open geschroefd. Oliebadje bovenin was leeg, verder schoon. Etage lager, zuigertje met veer á la Stromberg ook ok. Echter wel behoorlijk droge (!) roetaanslag, dat meteen gereinigd. Het zuigertje en de naald vertonen wel wat krasjes, mogelijk veroorzaakt dat "plakken"..
Ook nog, op beide brandstoffen blijft ie te hoog stationair draaien, de prestaies zijn op beide dus ook idem. Ik wilde aanvankelijk het ontstekings tijdstip controleren, 7 graden BDP, echter duikt er geen merkteken op, ik neem aan dat de 1e cilinder bij deze blokken ook gewoon de voorste is..? (maar door te wisselen met de achterste idem resultaat. Vermoedelijk is de onsteking simpelweg van tijd. Bout van de ontsteking los gedraaid, geen beweging in het ding te krijgen..! Die zit ws al jaaaren op z'n plek.. Die moet je toch kunnen draaien..?
As we speak verzin ik de vraag "zitten er nog puntjes in dat ding? 1986..? ik zie geen condensator wel een stekker dus zal ws niet" En gesneuvelde centrifugaalgewichtjes..? Is wel een ontsteking met dikke as, vandaar dat de B20 rotor de juist passende is gebleken..)
En verder, conditie van de auto is niet nieuw maar scheelt weinig.