Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onsteking B230A afstellen
#1
Even een open deur intrappen...

Vanmiddag kwam een ons welbekende gele taxi (bijna) bij me aanhinkelen. Van het ene op andere moment op LPG en Benzine 0 vermogen. Maar ook, bij het starten reageren alsof de ontsteking gigantisch van tijd staat (alsof je um op BDP start met een gevulde cilinder en wil terugslaan..), gasgeven bij stationair pingelt ie al, en nadieselen bij afzetten. Hij loopt gewoon op 4 pitten.

Eerst de verdeelkap er eens afgehaald, ook als nieuw, echter de rotor (in begrenzer uitvoering) zag er niet best uit (vreemde krassen, ws aan geschuurd..), aangezien onstekingdelen niet de kop kosten, dat maar meteen nieuw gehaald. De nw rotor biedt wel enig soelaas (die uit de winkel was niet de goede, er zit er nu eentje van m'n B20 in..) maar nog geen geweldig resultaat.

Even met Carlo gebeld (bedankt voor de hulp op afstand..!) Ook maar even de voor mij onbekende Pierburg open geschroefd. Oliebadje bovenin was leeg, verder schoon. Etage lager, zuigertje met veer á la Stromberg ook ok. Echter wel behoorlijk droge (!) roetaanslag, dat meteen gereinigd. Het zuigertje en de naald vertonen wel wat krasjes, mogelijk veroorzaakt dat "plakken"..

Ook nog, op beide brandstoffen blijft ie te hoog stationair draaien, de prestaies zijn op beide dus ook idem. Ik wilde aanvankelijk het ontstekings tijdstip controleren, 7 graden BDP, echter duikt er geen merkteken op, ik neem aan dat de 1e cilinder bij deze blokken ook gewoon de voorste is..? (maar door te wisselen met de achterste idem resultaat. Vermoedelijk is de onsteking simpelweg van tijd. Bout van de ontsteking los gedraaid, geen beweging in het ding te krijgen..! Die zit ws al jaaaren op z'n plek.. Die moet je toch kunnen draaien..?

As we speak verzin ik de vraag "zitten er nog puntjes in dat ding? 1986..? ik zie geen condensator wel een stekker dus zal ws niet" En gesneuvelde centrifugaalgewichtjes..? Is wel een ontsteking met dikke as, vandaar dat de B20 rotor de juist passende is gebleken..)

En verder, conditie van de auto is niet nieuw maar scheelt weinig.

[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#2
Net onderweg naar huis eigenlijk niet boven de 60/65 kunnen komen. Hij lag stationair niet meer zo te schudden, maar draait nog steeds 1100 toeren. Hoop dat wanneer de ontsteking fatsoenlijk staat dat de problemen opgelost zijn.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#3
Klinkt als contactpunten die verkeerd staan. Tongue
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#4
vermoedde ik ook al... waarom en hoe zit dat ding zo ongeloofelijk vast...?!! wellicht met een oliefiltersleutel verdraaien..??
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
BartWillem schreef:Klinkt als contactpunten die verkeerd staan. Tongue
Zit daar al een hall-sensor in?
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#6
Jambon schreef:vermoedde ik ook al... waarom en hoe zit dat ding zo ongeloofelijk vast...?!! wellicht met een oliefiltersleutel verdraaien..??

Nooit vervangen. Wink Aka: achterstallig onderhoud. Of zo'n grapjas die teveel grafietpoeder erin gedonderd heeft en dat alles zo ver weggeschuurd is of verstopt zit dat je er geen beweging meer in kan krijgen. Tongue

Of zo'n ding een hallgever heeft weet ik niet eigenlijk. Bij een 740 is dat wel het geval (maar da's ook met zo'n automatische choke; een 740 van me uit '86 had wel een hallgever in ieder geval maar die zat achterop de cilinderkop naast de ontsteking). Als zo'n sensor stuk is dan valt 'ie accuut uit enzo. Bij een B230K zit de sensor op het vliegwiel (als ie er al op zit). Mijn 240 uit 1986, die nog op stalling staat) heeft een B200K maar volgens mij zitten daar ook gewoon nog contactpunten op, en ook die verrekte Pierburg-carb. Sad
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#7
Black Moose schreef:Zit daar al een hall-sensor in?
het is een rotor zonder "openingen" , Patrick moet ff kijken of ie puntjes heeft, morgenmiddag take two, alle tips voor die tijd welkom, trouwens, ga ff naar buiten en maak een plaatje... ipv een condensator zit er een stekker ad zijkant van het huis..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#8
Dan zit er toch electronische ontsteking op, dus een hall-gever en een ontstekingsunit (of hoe dat ook heet)?
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#9
klein plaatje maar dit is um...

[Afbeelding: 2794057390102125362S600x600Q85.jpg]

tijdens telefonetisch overleg vanmorgen met de techneuten van Martens kwam ik op het lumineuze idee dat de distributie wel eens verschoven zou kunnen zijn...!! Patrick heeft inmiddels aangegeven dat een mnd of 6 geleden de waterpomp vervangen is, en dan komt de meteen vuistregel (bij pech eerst nagaan wat de laatste reparatie is geweest" naar boven... vanmiddag iig dat controleren, al moet ik meten toegeven dat ik dat nog nooit gezien heb, ik ken alleen 2 tandwielen... Zal nog wel even de diverse riem Q&A's nalezen... Er heerst iig nu een startverbod op het voertuig.. ;D
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#10
Voor vervanging van de waterpomp hoeft de distributie niet weg/los. Kun je probleemloos doen zonder de riem te verwijderen.
Toch zou de som van de problemen idd aan een verschoven riem kunnen liggen. Als de nokkenas een paar graden verkeerd gaat, gaat de tussenas mee. En dus de ontsteking.
`88 245, B230K, M47
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230A slaat af op LPG adrianus240 4 1.242 31 March 2023, 23:55
Laatste bericht: adrianus240
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 3.937 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  B230A "EGR" verwijderen Mdenboer 12 7.828 17 August 2022, 20:36
Laatste bericht: Rin
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 23.457 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Cilinderkop B230A nog te gebruiken of??? gillestuur 29 809 2 September 2019, 22:24
Laatste bericht: gillestuur
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 3.898 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  LPG afstellen, Pulsair afdoppen? Arjan. 7 8.833 24 January 2018, 19:00
Laatste bericht: Marc1970
  Moeite B21a afstellen Nivek 18 17.185 21 April 2017, 22:32
Laatste bericht: Nivek
  Afstellen Volvo 66 b13 A_A 1 3.516 13 March 2017, 23:09
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 b230a slaat niet aan rene1811 2 3.886 17 November 2016, 00:07
Laatste bericht: daddyphilipsen

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)