Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
als ze geluid maken wordt het tijd voor nieuwe, dan is de harde laag door en wordt het snel erger..
dit verhaaltje heb ik onlangs aan een "collega volvo voorwiellager vervanger" gezonden..
de volgorde is feitelijk alsvolgt
schone omgeving , dito doeken etc.
naaf schoonmaken, lagers vallen er uit, achterzijde zit een stofring van vilt, die ook vv
lagerschalen von binnen uit er uit tikken met een bronzen of messing drevel. Omdat het kleine randjes zijn gebruik ik daar een vierkante voor die makkelijker grip heeft daarop. steeds rondom tikken om te voorkomen dat ie scheef gaat, niet te zware hamer, uiteindelijk gaat het makkelijer en komt ie er uit
als ze er beiden uit zijn de naaf op vuil inspecteren, vooral de zitting onderin waar de nw ring in komt, met name een snippertje van de drevel is funest ntl..!
met je vinger een filmlaagje vet in de behuizing. de nw ring (dikke kant naar binnen hè..!) op de rand leggen, voelen dat ie goed ligt. Eventueel een hard (schoon) plankje er op en voorzichtig erin tikken , als ie erin in gaat kun je weer zonder te forceren rondom er in tikken mbv de drevel, ook weer opletten dat er niet ergens een stukje van verdwaalt
eea moet je op een stevige ondergrond doen, op die manier voel je ogm dat je hamer gaat "stuiteren", dat betekent zoveel als dat de ring helemaal onderin zit.
De lagers moet je vol vet kneden, nog een beetje extra in de ring en dan het lager erin leggen, eerst de achterste, dan kun je hem opsluiten met de nieuwe stofring. Het vilt kun je het beste verzadigen van te voren met met wat motorolie, dan zet ie uit.
in de naaf kun je nog wat vers vet doen tegen de wand.
dat ding heb je dan klaarliggen..
Het demonteren van de auto (de naaf, niet de hele auto ntl..) Dopje haal je er af door met een oude platte schroevendraaier rondom tussen rand en naaf te tikken, uiteindelijk komt ie naar voren en r af. Dopje leeg maken en nw vet er in, als ie gedeukt is kun je proberen om met een drevel oid uit te deuken..
de klont vet die je verder ziet vebrgt een splitpen, kroonmoer en opsluitring. Vet r af, met een kniptang kun je de splitpen redelijk goed terugbuigen, vervolgens bovenop pak je met dezelfde tang het koppie en als een soort hefboompje met de tang trek je hem er uit, wel zoveel mogelijk hellpen door um zo recht mogelijk te maken. Goed bewaren als je r geen hebt. Kroonmoer r af, als je dan aan de naaf trekt komt ook de ring mee.
Dan zie je ahgi nog vet op de astap zitten, eerst alles er af, goed schoonmaken is ook hier weer cruciaal, op een zelfde wijze daar wat vet aanbrengen.
Pak de herstelde naaf, beetje achterover houden anders valt het buitenste lager er uit!!! Zo op de astap schuiven dat ie een beetje zweeft, anders schuif je het vet er af, uiteindelijk komt het binnenlager op de verdikking te zitten en het buitenlager dito op zijn plek, ook hietbij opletten dat het buitenlager er niet uit valt.
Als het goed is heb je de opsluitring en kroonmoer ook schoon gemaakt, ring valt in een slotje, moer er achteraan en eerst met de hand aandraaien, of met een passende dop of pijpsleutel voor wat meer grip, wel met de hand nog.
Uiteindelijk wordt eea opgesloten, tijdens het aandraien steeds de naaf ff draaien.
Nu moet je gaan afstellen. Dat is een gevoelskwestie en is een beetje lastig uit te leggen. Als je ooit zo iets met een fiets of brommer (goed..) hebt gedaan dan snap je ws wat ik bedoel.
je zult doorhebben dat de kroonmoer icm de splitpen bepalen waar ie uiteindelijk z'n eindpunt vindt.
Hulpmiddel is je wiel, die kan er feitelijk op, passende ringsleutel op de moer, wiel steeds draaien, ringsleutel in feite niet echt als hefboom gebruiken alsof je een bout en moet aan elkaar draait, dan gaat het mis. In feite heb je bij het demonteren gevoeld hoe vast eea zat, da's voldoende plus een beetje. Zodra je eea hebt zitten, geen speling voelt (wiel boven en onder vastpakken en "kantelen") en het wiel nog steeds vrij uitloopt, Ãn je hoort alleen je remblokjes (zou je van te voren ff terug kunnen stellen zodat ze niet aanlopen..) Je weet waar de splitpen moet zitten, als het gat dan wordt afgedekt moet je de moer verder doordraaien totdat ie door het gat kan, en dan de kop in de breedte van de auto houden, en de beide eindjes naar buiten vouwen en naast elkaar, zo compact mogelijk houden. Nw vet in de dop en er weer op tikken.
Na een lange rit, of tijdens, controleren op speling, eea loopt iets in en omdat het conisch is kan er dus ruimte ontstaan, in dat geval, dop er af, pin er uit, moer 1 "kanteeltje" verder en weer dicht..
Lang verhaal maar om te doen is het recht toe recht aan..