Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Conversie van BW55 naar AW71
#1
Hallo iedereen, zal me even voorstellen aangezien dit me eerste post word. ben sinds 2010 eigenaar geworden van een Volvo 264 GLE '78 en ben toen actief geworden op volvo forums voor technische informatie, nu ben ik op zoek naar iets en verwijzen ze me hierna toe voor betere technische informatie. op volvo forums staat een gelijkwaardig draadje
een tijdje geleden ben ik erop gewezen (door Admiral van volvo forums) dat het mogelijk is om automaat te vervangen door nieuwer type dat fijne voor mijn oren zou zijn
zoekfunctie heeft weinig opgeleverd over dit onderwerp over hoe en wat

Nu heb ik wat geld weggelegd hiervoor de afgelopen maanden en wil ik gaan kijken wat me dit aan werk opleverd, moet namelijk toch binnekort de uitlaat volledig gaan vervangen en dacht dat dit er dan meteen bij kan.
Graag zou ik willen weten wat ik allemaal nodig heb om zoiets dergelijks om te bouwen.
Betreft een Volvo 264 GLE '78 B27E, BW55.
een tijdje geleden ben ik erop gewezen (door Admiral) dat het mogelijk is om automaat te vervangen door nieuwer type dat fijne voor mijn oren zou zijn :razz:
zoekfunctie heeft weinig opgeleverd over dit onderwerp over hoe en wat Sad

nu zijn we er al achter gekomen wat ik ongeveer nodig heb, als er iets mist hoor ik dit graag natuurlijk.

dus even zien als ik het goed heb moet ik het volgende doen:
- kortere aandrijfas
- koppelomvormer van AW70/71 gebruiken
- stangenstelsel van AW70/71 gebruiken
- olieleidingen van AW70/71 gebruiken
- pook van AW70/71 gebruiken
- overdrive elektra aansluiten
- staartstuk t.b.v. mechanische telleraandrijving overzetten van BW55
- Lagerbus + keerring in staartstuk vervangen
- Filter in automaatbak vervangen
- baksteun aanpassen of meenemen
- kickdown kabel moet langer dus ook voor zorgen

De zoektocht heb ik met wat hulp van andere ook beperkt tot:
Volvo 760 '82-'90 (PRV B28)
Volvo 960 '90-'91 (PRV B28)

Waar ik ook over aan het denken ben, Admiral kent iemand die een latere 264 had met een B28 en daar een 960 AW71 onder heeft gebouwd. Nu vraag ik me af of de conversie van een AW 71 die onder B28 motor uitkomt wel mogelijk is naar een B27 (want alle 760/780 en 960 met PRV motor zijn allemaal uitgerust met B28 blokken).
Volvo 264 GLE B27E '78 137.164 km
Antwoord
#2
Inderdaad.. Flens ff controleren van B27A?E en B28(0)A/E en dan is de lijst compleet.

Suc6..

Funsdaf hier heeft het nodige hieraan gedaan. Moet gemakkelijk te vinden zijn.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#3
Heb Funsdaf zijn verhaal eens goed doorgelezen, ga ik dus maar eens copy pasten en kijken wat de monteur ervan zegt en aandurft Tongue (voordeel is dat hij ervaring heeft met PRV motors in rally wagens). Zal funs vandaag of morgen een pb sturen of hij nog details heeft van de toenmalige ombouw met name de aanpassing aan de uitlaat en aanpassing t.b.v. km-teller.
Volvo 264 GLE B27E '78 137.164 km
Antwoord
#4
Funsdaf schreef:- pook van AW70/71 gebruiken
--> moet dan wel uit een 240 komen die een AW71 had

hoezo een pook van een 240?

Citaat:je PB kruiste het verhaal wat ik al aan het typen was.

Als je toch je uitlaat gaat vervangen kun je het beste door een uitlatenshop (vaak USA-auto-onderdelen) een paar buisjes laten buigen. Kost minder dan een nieuwe voorpijp en is dan meteen de juiste maat.
Kan dezelfde vorm hebben als de originele voorpijp, alleen moet de linker pijp iets langer worden zodat deze na de bak naar de rechter pijp gaat.
heb al via garage volledige uitlaat (van voor tot achter) kunnen bestellen tijdje terug voor een zeer schappelijke prijs (volgens mij is voorstuk gebogen anders weet ik niet waarom deze zo goedkoop kan zijn)

Citaat:van de 760 past, maar is eigenlijk 1cm te kort. Originele kan ik voor je inkorten en ballanceren
je woont zie ik niet eens zover van waar ik bijna dagelijks moet zijn dus dit zou een leuke optie kunnen zijnSmile (werk zelf in Swalmen)
Volvo 264 GLE B27E '78 137.164 km
Antwoord
#5
hierin zitten heel veel onderdelen die je nodig heb.

http://nl.kapaza.be/belgie/b280-v6-prv-b...920624.htm

245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#6
Vandaag gereden in een 940 automaat, volgens mij zit daar een AW71 in.
Omdat ik inmijn 244 een BW55 heb liggen dacht ik mooi eens te kunnen ondervinden hoeveel fijner de AW71 schakelt.
Ook omdat je veel leden ziet die deze switch willen maken.
Nou dat viel mooi mee zeg, ik durf te zeggen dat de BW55 net zo soepel, zo niet soepeler schakelde dan de AW71!
En deze auto is tiptop onderhouden, die 940 dus zeker geen afgeragde bak.

Maw; ga je niet boven de 100/110 km per uur dan is kun je net zo goed de BW55 erin laten liggen.

Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Antwoord
#7
Bill schreef:Vandaag gereden in een 940 automaat, volgens mij zit daar een AW71 in.
Omdat ik inmijn 244 een BW55 heb liggen dacht ik mooi eens te kunnen ondervinden hoeveel fijner de AW71 schakelt.
Ook omdat je veel leden ziet die deze switch willen maken.
Nou dat viel mooi mee zeg, ik durf te zeggen dat de BW55 net zo soepel, zo niet soepeler schakelde dan de AW71!
En deze auto is tiptop onderhouden, die 940 dus zeker geen afgeragde bak.

Maw; ga je niet boven de 100/110 km per uur dan is kun je net zo goed de BW55 erin laten liggen.

Soepel schakelen is belangrijk en is afhankelijk van het onderhoud en conditie van de bak, maar bij 70 km/h gaat bij mijn AW 71 de automatische overdrive erin en dat scheelt behoorlijk in toeren en herrie. Geef mij maar een AW 71.
Antwoord
#8
Bill schreef:Vandaag gereden in een 940 automaat, volgens mij zit daar een AW71 in.
Omdat ik inmijn 244 een BW55 heb liggen dacht ik mooi eens te kunnen ondervinden hoeveel fijner de AW71 schakelt.
Ook omdat je veel leden ziet die deze switch willen maken.
Nou dat viel mooi mee zeg, ik durf te zeggen dat de BW55 net zo soepel, zo niet soepeler schakelde dan de AW71!
En deze auto is tiptop onderhouden, die 940 dus zeker geen afgeragde bak.

Maw; ga je niet boven de 100/110 km per uur dan is kun je net zo goed de BW55 erin laten liggen.

1 goeie kan dat het een zf is. Had de pook nog een extra knopje?
2 sinds mijn 245 een aw heeft rij ik vanaf 60 km/u ook in de laatste trap. scheelt toch 25% in toeren...
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#9
Sluit me bij RM en Skidje aan: Je hoeft niet 100 of meer km/uur te doen om er plezier aan te hebben!
Vanaf 60 of 70 scheelt het al in de toeren.

Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#10
skidje schreef:1 goeie kan dat het een zf is. Had de pook nog een extra knopje?
2 sinds mijn 245 een aw heeft rij ik vanaf 60 km/u ook in de laatste trap. scheelt toch 25% in toeren...

nee geen extra knopje, gewoon een aw hoor,
maar tuurlijk scheelt het.
ben nu bezig met mooie speakers in de hoedenplank.
haalt ook veel geluid weg hoor hehheheh ;D

ben gewoon een origineel freak, wat goed werkt laat ik er gewoon in zitten, zoals het bedoeld is.
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Is dit een BW55? hugo 3 391 7 August 2025, 21:29
Laatste bericht: Marc1970
  solenoid aw71 automaat aansturen Paul P1800 ES 6 252 7 August 2025, 19:14
Laatste bericht: Madman
  tandwieltje aandrijving tellerkabel (AW71) BartJu 24 20.467 8 January 2023, 16:34
Laatste bericht: BartJu
  KM kabel voor AW71+BW55 staartstuk Yezzz 6 4.305 27 January 2021, 09:32
Laatste bericht: Yezzz
  BW55 vraagjes jos245 6 5.111 30 August 2020, 13:51
Laatste bericht: polestar-volvo
  Staartstuk BW55 swap naar AW71 gerbenvdlindeu 9 6.501 29 March 2019, 09:48
Laatste bericht: polestar-volvo
  ombouwen 245-1993 naar automaat kombuis2008 1 2.928 28 July 2018, 11:17
Laatste bericht: RM
  AW71 zonder aandrijving Drk 9 8.478 2 July 2018, 20:15
Laatste bericht: Marc1970
  D24tic Aw71 wesleyscheggetman 10 10.315 11 February 2018, 00:56
Laatste bericht: Jerry
  Bedrading AW71 wat is wat? petervanriemsdijk 6 6.583 1 February 2018, 18:26
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)