Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
Heb al weer aardig wat probleemloze kilometers achter de rug. Tot gistermiddag: Ik reed uit de autowasstraat stapte uit om de antenne weer vast te draaien, stapte weer in en hij bleek afgeslagen. Starten ging niet meer. De startmotor deed het prima, maar geen ontsteking. Lang gezocht en geprobeerd, maar niets hielp. ANWB gevraagd en die hebben ook even moeten zoeken, wat bleek: de condensator was kapot. Die had hij gelukkig bij zich (5 euro 60) dus vervangen, starten en weer prachtig lopen. Hij adviseerde me ook om de contactpuntjes te vervangen. Omdat die vaak slecht werden van een oude condensator.
Thuis had ik al nieuwe puntjes liggen, dus die gistermiddag ook vervangen. Daarna nog een kort ritje gereden (met warme motor).
Helaas had hij er vanochtend geen zin meer in. Starten ging met heel veel moeite, maar hij sloeg al vrij snel weer af. Dus helaaas... Wat heb ik fout gedaan? Puntjes verkeerd afgesteld? Iemand tips voor me? Of moet ik dit klusje uitbesteden?
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Berichten: 9.892
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Nieuwe puntjes ontvetten voor montage, nokjes vd verdeleras iets vet maken, druppeltje olie op het viltje middenin. Speling iets van 4-5 mm, als ze al wat ingebrand zijn kan je weer bol maken met een nagelvijl. Je kan het best, hou vol.
En de Volvo wassen kan je natuurlijk ook veel beter zelf.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
Invetten en zo gaat we lukken, dat is geen punt. Maar waar zit het viltje precies? En een speling van 4-5mm, hoe zit dat? Als de puntjes open staan (dus geen contact maken) neem ik aan? Iemand een afbeelding? Dan ga ik zo nog even onder de kap duiken...
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Berichten: 270
Topics: 30
Lid sinds: Feb 2010
Zou je het vervangen van de contactpuntjes eens willen beschrijven, eventueel met wat foto's? Ik heb het nog nooit zelf gedaan maar wil het graag leren. Het is gebleken dat de garage er niet meer mee om kan gaan. Bij het vervangen van de puntjes waren ze verkeerd afgesteld, waardoor er weer een kenner langs moest komen...
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Berichten: 9.892
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ah, het viltje zit onder de rotor.
De puntjes stel je inderdaad als ze maximaal open staan, is wat gewiebel met de voelermaat, een schroevedraaier en de veer van de puntjes.
Zei ik trouwens 4-5 mm? Ik bedoelde 0.4-0.5 mm. In geval van twijfel liever wat kleiner (in de tijd dat de puntjes gesloten zijn wordt de bobine opgeladen, langer dicht=meer vonk).
Netter is de contacthoek (laten) meten, 60 graden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
Bedankt voor je reactie. Ik heb net even naar gekeken (je doet wat voor je hobby, in het donker prutsen met een zaklamp) ik heb de puntjes los gehad en weer iets verder van de verdeler stang teruggeplaatst. Ik kon niet goed met de auto rollen, dus niet echt kunnen afstellen op 0.4. Vreemd genoeg loopt de motor nu wel weer vrij netjes, dus morgen toch met de Volvo naar het werk (hoop ik). Het juist afstellen kan ik dan wel een keer met beter licht doen.
Je hebt het over 60 graden, maar het is toch 0.4mm bij 7 graden? Dat had de gasboer mij verteld (komt uit een database).
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Berichten: 205
Topics: 5
Lid sinds: Aug 2010
job245 schreef:Je hebt het over 60 graden, maar het is toch 0.4mm bij 7 graden? Dat had de gasboer mij verteld (komt uit een database).
Die 7° zijn krukasgraden (7 graden na het bovenste dode punt, merktekentjes staan op je krukaspoelie normaalgezien), die 60° zijn verdelergraden

En de contacthoek is de tijd dat de contactpunten effectief contact maken, 60° van de verdeler, en aangezien die de helft zo snel draait als de krukas, 120 krukasgraden dus
plsvolvoprojects.blogspot.com
Berichten: 9.892
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
0.4 mm bij 7 graden, onder of boven nul? Dat zijn twee getallen die niet bij elkaar horen.
0.4 mm is de speling vd contactpuntjes. Om de verdeler te verdraaien kan je meestal makkelijker de auto in z'n vrij zetten en de krukaspoeliebout pakken.
7 graden BTDC is het ontstekingstijdstip voor de B21A (1984) bij 750 rpm.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
Vandaag weer een stuk gereden. Het starten ging gelukkig prima, maar bij het wegrijden of afzakken in toerental viel hij soms uit. Ook bij het plotseling veel gas geven. DUs naar mijn gevoel is iets nog niet helemaal in de haak. Morgen ga ik bij daglicht nog even kijken: Is dit de juiste volgorde?
In de vrij, krukaspoelie op 7 graden (10 graden op lpg?) mag de afstand tussen contactpuntjes 0.4mm zijn. Stel ik dit dan af tussen contactpuntjes of met behulp van de grote bout (nr 13) onder de verdelerkap?
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Berichten: 205
Topics: 5
Lid sinds: Aug 2010
job245 schreef:Stel ik dit dan af tussen contactpuntjes of met behulp van de grote bout (nr 13) onder de verdelerkap?
Met de contactpuntjes, anders verander je je contacthoek, en om die weer te gaan instellen heb je wat meer werk
plsvolvoprojects.blogspot.com