Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
automaat 850 wisselt tussen 3 en 4
#1
sinds enige tijd wisselt de automaat (4) regelmatig tussen de 3e en 4e versnelling bij constante snelheid. Wat kan dit veroorzaken
Antwoord
#2
jdegroot schreef:sinds enige tijd wisselt de automaat (4) regelmatig tussen de 3e en 4e versnelling bij constante snelheid. Wat kan dit veroorzaken

Begin eens met olie peil nakijken en de staat van de olie kleur / geur en eventueel ene paar druppels op een wit vel papier laten vallen
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
#3
Klinkt als een kickdown-kabel die opnieuw afgesteld moet worden. Wink Als dat het niet is: check de olie.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#4
Check het niveau van de ATF, dat is de Automatic Transmission Fluid. In het onderhoudsboekje staat hoe dat moet. ATF is geen olie! ATF vloeistof moet transparant zijn, meestal is het wat rood of roze van kleur. Mogelijkheden:

- te weinig ATF: de bak kan niet voldoende druk opbouwen / vasthouden: schakelen gaat harkerig, overgang van P -> D, R -> D duurt lang "voordat de bak pakt"

- viezige smurrie in de ATF: tijd voor een flush. Hopelijk is het nog niet te laat en kan de smurrie nog uitgespoeld worden

- brandlucht aan ATF: oververhitting: probleem met de ATF-koeler, of wellicht een koppelomvormer die niet goed "lockt"

Heb je het gevoel dat de auto vermogen mist? Het zou kunnen dat er iets heel anders mis is, waardoor je het gaspedaal dieper moet indrukken dan normaal. Als je het pedaal maar diep genoeg indrukt denkt het motormanagement dat je flink wil optrekken en zal dan terugschakelen.
Antwoord
#5
Ik heb het peil gecontroleerd en toen bleek dat er wel meer dan een halve liter bij kon. Atf was bruinig rood. Geen problemen meer gehad na bijvullen. Bedankt voor de reacties.
Antwoord
#6
Hou het ATF-niveau wel goed in de gaten. In principe is het een gesloten systeem, dus als je ATF verliest heb je ergens een lekkage.

Alle koppelings-krachten worden via de ATF overgebracht. Als er minder ATF voorhanden is, wordt de ATF die nog aanwezig is extra belast, waardoor de levensduur achteruit gaat. Check het onderhoudsboekje, om de zoveel duizend km moet de ATF vervangen worden, en eventueel de automaat gespoeld (flush). Doe dat op tijd!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  solenoid aw71 automaat aansturen Paul P1800 ES 6 252 7 August 2025, 19:14
Laatste bericht: Madman
  Sneller opschakelen automaat Bertone55 6 4.636 22 November 2020, 22:22
Laatste bericht: Bertone55
  Automaat schakelt niet door Flinterman 3 3.617 29 August 2020, 09:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  Welke automaat? Archermusic 10 8.492 13 August 2019, 15:29
Laatste bericht: aRjen.T
  Problemen automaat AW70 bartboos 7 7.043 14 December 2018, 13:21
Laatste bericht: skidje
  ombouwen 245-1993 naar automaat kombuis2008 1 2.928 28 July 2018, 11:17
Laatste bericht: RM
  Welke automaat Amazon 221 6 6.533 3 January 2018, 10:01
Laatste bericht: polestar-volvo
  Automaat 960 op 264 petervanriemsdijk 8 9.900 24 November 2017, 13:26
Laatste bericht: Jerry
  Automaat pook zit los superD 2 3.800 27 June 2017, 08:22
Laatste bericht: superD
  welk type automaat is dit? Kogelman 6 7.271 1 August 2016, 21:16
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)