Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rijden op aardgas (CNG, biogas) een optie?
#1
Sinds lange tijd vraag ik me af waarom we niet meer gebruik maken van aardgas als brandstif voor onze volvo's. Omdat je nergens kunt tanken? Waarom is de Bi-Fuel CNG nooit in Nederland leverbaar geweest?
Gelukkig zijn er een paar interessante ontwikkelingen waardoor deze schone en goedkope brandstof weer in beeld komt. Een belangrijjke stap is de mogelijkheid voor betaabaar thuistanken. Een CNG compressor is, als je goed zoekt (bij eco-fix bv), voor ca €5000 aan te schaffen. Dat is met ÃÃn auto terug te verdienen in 2,5 jaar, maar met meedere auto's wordt het natuurlijk veel interessanter. Ook blijkt er voor een breed scala aan auto's retrofit systemen te bestaan oa. voor de B200-motoren, dus de latere 240, 740 en 940 kunnen allemaal op CNG rijden. Prachtig toch.
Het mooiste is als je met je Volvo 240 op CNG groen gas (Biogas) tankt, rijdt je schoner dan een electrische auto. Heeft er al iemand interesse? Ik hoor het graag.

Jerom van Roosmalen

[img width=800 height=433]http://www.osomo.nl/wp-content/uploads/2010/02/Flowdiagram-activiteiten-Osomo.jpg[/img]
42 GT '79<br />240 GLT '88<br />240 SP '93
Antwoord
#2
Interessant..

De switch van LPG naar aardgas, vergt dat veel aanpassing van de auto?
Het zou helemaal mooi zijn als je dmw een simpelere compressor = lagere kosten, een systeem kan maken. UIteraard zal een simpelere vulinstallatie/compressor een lagere actieradius betekenen, maar dat zou bij het geval van aardgas niet zoveel uitmaken, omdat je elke dag/nacht kan 'tanken'.

Ik moet namelijk bij het idee van het vullen van een gas (anders dan LPG) altijd denken aan de auto's die ik een paar jaar terug in Cambodja zag. Hier rijdt men ook op gas, maar dat is gewoon gecomprimeerd gas (dus niet vloeibaar.). De tankstationnetjes bestaan uit een grote gascilinder die men dmv een slang verbind aan een klein compressortje van het model dat wij kennen van de werkplaats/schuur. Vervolgens wordt het gas dmv de compressor gecomprimeerd in de tank van de auto.

Op het moment dat je zoiets weet te realiseren en de aanpassingen aan de auto zijn niet te groeet, wordt dit op zich interessant.
Antwoord
#3
en wat gebeurt er als je gas lng/lpg/cng comprimeert?
juist dat wordt het vloeistof Big Grin
Antwoord
#4
Daar heb je gelijk in. Ik ging er van uit dat daar een hele hoge druk voor nodig was, maar LPG wordt al vloeibaar bij 8 bar. Maar stel dat we dit voor erlkaar krijgn bij aardgas. Wat is er dan nodig om hierop te gaan rijden?
Antwoord
#5
[Afbeelding: cpr17-3a.jpg]

kijk hier eens naar Wink

Lpg wordt vloeibaar bij 8 bar waar haal je dat vandaan?
dat is geheel afhankelijk van de temperatuur!
Antwoord
#6
[Afbeelding: propane-butane-mix-vapor-pressure-diagram-pa.png]

dit is lpg
Antwoord
#7
Dus 25 graden...vloebaar bij 8 bar...
Was het maar 25 graden...
Antwoord
#8
Ik kwam laatst een 240 super polar tegen, hij stopte achter me bij de lpg tank. Deed zijn motorkap open en sloot een slang aan ergens bij de motor... bleek het aardgas te zijn!

Die aardgas pomp zag ik van de week niet meer staan bij dat betreffende pompstation... toch niet zo rendabel, lijkt het (voor de pomphouder dan)
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#9
jerom schreef:Dat is met ÃÃn auto terug te verdienen in 2,5 jaar, maar met meedere auto's wordt het natuurlijk veel interessanter.
Hoe ziet dat rekensommetje in verder detail eruit?
Welke aannames doe je dan bijvoorbeeld voor:
- Plaatsing thuistank installatie (ben je er dan met de compressor van 5000 euro)
- Belastingvrij versus lagere belasting op een gewone auto
- Kosten aardgasinstallatie Volvo met B200 motor
- Aantal kilometers per jaar
- Verbruik op aardgas versus LPG of benzine
- Levensduur installatie (zowel thuistank als in de auto)

Bijvoorbeeld de vergelijking op LPG voor een belastingvrije 240
Inbouwkosten installatie = 1500
Verbruik op benzine = 1 op 8
Literprijs benzine = 1,50
Verbruik op LPG = 1 op 6
Literprijs LPG (binnenkort) = 0,70

Dan ligt je omslagpunt rond de 22.000 km
Voor mij is dat met circa 30.000 dus binnen een jaar terugverdiend.
Ik ga er van vanuit dat ik m'n installatie niet af hoef te schrijven of onderhouden.
Maar goed, er zal heus wel eens een nieuwe verdamper oid in moeten.
Dan nog lukt het binnen een jaar.

Hoe ziet dat rekensommetje er bij CNG uit?
Ik rij meestal 150 km per dag, dus actieradius hoeft niet enorm te zijn, maar 250 zou fijn zijn.
Ervan uitgaande dat je CNG ook in combinatie met benzine kunt doen.

En nog een technische vraag:
Werkt dampgasinjectie ook bij CNG?
Dat wil ik namelijk op LPG wel gaan doen zodra ik de installatie laat inbouwen.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#10
hier heb ik enige tijd geleden al wat gelezen, prijspeil 2006..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Knipperlicht dat aan blijft tijdens rijden Thijs69 1 850 17 February 2023, 23:45
Laatste bericht: BartJu
  Hoeveel rijden er nog rond? jos245 11 15.514 11 October 2020, 12:31
Laatste bericht: BartJu
  Hoe en wat voor de drie maanden niet rijden met oldtimer L.Nijhuis 5 7.767 11 November 2014, 22:30
Laatste bericht: Arjan.
  maas in wet MRB ? Hele jaar rijden, 1/2 jaar betalen jero 16 15.216 20 July 2014, 20:06
Laatste bericht: Dopski
  Hoeveel rijden er nog rond? 265gl 0 2.369 12 July 2014, 10:30
Laatste bericht: 265gl
  Nieuwe belastingregels: rijden op aardgas oftewel cng Arn02 17 18.326 10 June 2013, 21:50
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  245 bj1982 2.0 aut. met LH Jetronic slaat af tijdens het rijden hooverh 1 3.263 7 May 2012, 14:53
Laatste bericht: skidje
  Kan een Volvo op gebruikte frituurolie rijden? claire7adv 10 6.710 12 May 2011, 15:11
Laatste bericht: claire7adv
  Ik wil een grote gastank, maar wel 7pers blijven rijden herbe777 18 10.551 19 August 2010, 10:03
Laatste bericht: 242-turbo
  240/260 rijden exclusief? Sander van Buiten 23 18.558 26 October 2005, 14:19
Laatste bericht: Sander van Buiten

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)