1 December 2010, 09:53
Sinds lange tijd vraag ik me af waarom we niet meer gebruik maken van aardgas als brandstif voor onze volvo's. Omdat je nergens kunt tanken? Waarom is de Bi-Fuel CNG nooit in Nederland leverbaar geweest?
Gelukkig zijn er een paar interessante ontwikkelingen waardoor deze schone en goedkope brandstof weer in beeld komt. Een belangrijjke stap is de mogelijkheid voor betaabaar thuistanken. Een CNG compressor is, als je goed zoekt (bij eco-fix bv), voor ca â¬5000 aan te schaffen. Dat is met ÃÃn auto terug te verdienen in 2,5 jaar, maar met meedere auto's wordt het natuurlijk veel interessanter. Ook blijkt er voor een breed scala aan auto's retrofit systemen te bestaan oa. voor de B200-motoren, dus de latere 240, 740 en 940 kunnen allemaal op CNG rijden. Prachtig toch.
Het mooiste is als je met je Volvo 240 op CNG groen gas (Biogas) tankt, rijdt je schoner dan een electrische auto. Heeft er al iemand interesse? Ik hoor het graag.
Jerom van Roosmalen
[img width=800 height=433]http://www.osomo.nl/wp-content/uploads/2010/02/Flowdiagram-activiteiten-Osomo.jpg[/img]
Gelukkig zijn er een paar interessante ontwikkelingen waardoor deze schone en goedkope brandstof weer in beeld komt. Een belangrijjke stap is de mogelijkheid voor betaabaar thuistanken. Een CNG compressor is, als je goed zoekt (bij eco-fix bv), voor ca â¬5000 aan te schaffen. Dat is met ÃÃn auto terug te verdienen in 2,5 jaar, maar met meedere auto's wordt het natuurlijk veel interessanter. Ook blijkt er voor een breed scala aan auto's retrofit systemen te bestaan oa. voor de B200-motoren, dus de latere 240, 740 en 940 kunnen allemaal op CNG rijden. Prachtig toch.
Het mooiste is als je met je Volvo 240 op CNG groen gas (Biogas) tankt, rijdt je schoner dan een electrische auto. Heeft er al iemand interesse? Ik hoor het graag.
Jerom van Roosmalen
[img width=800 height=433]http://www.osomo.nl/wp-content/uploads/2010/02/Flowdiagram-activiteiten-Osomo.jpg[/img]
42 GT '79<br />240 GLT '88<br />240 SP '93