Topics: 125
Wie weet er welke typen en uitvoeringen van de B230 zijn uitgevoerd ?
Wat ik uit andere topics opmaak is dat de B230 een moderne versie is van de B23,dat het voornaamste verschil is dat de 230 lichter loopt en daardoor minder verbruikt.
Wat is de betekenis van 230 ?
Wat is de meerwaarde van de F bij B230F ?
Bij de B230FT, staat de T dan voor turbo ?
Ik begrijp dat de B230F een motor is met brandstofinjectie en dat deze injectie bestuurd wordt door een computer. Stel dat ik een 230 inbouw in mijn 245 van 1976... ;D... en de rest van de auto zo orgineel mogelijk wil houden... Kan dat ?
Wat doet de Compu nog meer dan alleen de brandstofinjectie ?
Eigenlijk komt het er op neer of een 230 test te draaien is buiten de auto, desnoods met de compu er naast. Als dát kan, is de rest ook goed uitvoerbaar neem ik aan ?
Is de 230 nog wel een DHZ-vriendelijke motor ?
Topics: 22
B230 is een zeer dhz-vriendelijke motor, vergelijkbaar met de B23 en co. Wat foemeligere distributiekappen en de krukaspoelie gaat er wat minder gemakkelijk af. Verder niets geks.
De LH 2.4 injectie van een late 240 is relatief goed over te bouwen naar vroegere modellen. De kabelboom is namelijk alleen voor de motor verantwoordelijk (dus injectie, ontsteking, dynamo, startmotor etc). Met een paar stekkers met de rest van de auto verbonden. Die van een 7/9 serie bijvoorbeeld is verweven met de koplampen en gaat op 2 plekken door het schutbord. Veel lastiger.
B230F staat voor LH 2.2 en LH 2.4 injectie. 2.4 is nieuwer en wat beter. Bij deze systemen zijn er 2 computers, een voor de brandstof en een voor de ontsteking.
Er zijn ook B230 motoren met carb of K-jet, alles kan (B230A, B230K en B230E bijvoorbeeld).
FT is inderdaad turbo. Kan ook goed maar zou ik alleen doen als je echt het geld er voor uittrekt om het er netjes in te zetten met enige verbeteringen. standaard ook al een hele fijne motor, daar niet van.
Los laten lopen van een B230F is geen rocket science. Op paar punten stroom in de kabelboom duwen en de brandstofpomp aansluiten, verder niet veel bijzonders. Voordat je allerlei dingen als brandstofpompen etc hebt aangesloten ben je wel even verder.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 56
Je kunt ook gewoon een carb gebruiken, plug and play ;D
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Topics: 84
De B230F past gewoon aan je 1976 in- en uitlaatspruitstuk en aan je 1976 versnellingsbak. Het kale blok is niet veranderd, hooguit wat verbeterd.
Een Volvo motor die 2-300.000 km op benzine heeft gelopen, is nog als nieuw. Je hoeft niks te laten proefdraaien, die dingen doen het gewoon.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 78
Realiseer je wel dat als je een "F" neemt ook een injectiesysteem moet aanleggen .En dan heb ik het over:
-Intankpomp plaatsen
-hogedrukpomp met filter en accumulator plaatsen
-voeding realiseren voor de pompen
-benzineretourleiding aanleggen
Zoals eerder gesuggereerd zou ik ook voor een B230A gaan met een carb en een elektronische ontsteking...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
edwin schreef:Realiseer je wel dat als je een "F" neemt ook een injectiesysteem moet aanleggen .En dan heb ik het over:
a-Intankpomp plaatsen
b-hogedrukpomp met filter en accumulator plaatsen
c-voeding realiseren voor de pompen
d-benzineretourleiding aanleggen
Zoals eerder gesuggereerd zou ik ook voor een B230A gaan met een carb en een elektronische ontsteking...
a. snap ik: opvoerpompje in tank
b. HD-pomp met filter... Wat kost zoiets ? Met accumulator bedoel je toch óók een opvoerpompje ?
c. voeding voor de pompen... Snap ik.. Electra bedoel je toch ?
d. snap ik.
Welk voordeel heeft een B230A met electr.ontsteking tov een B21A ?
d
Sorry hoor... :o
Maar wat is een K-jet. De E staat voor injectie.. Maar is dat niet hetzelfde dan ?
[quote=Jw240 ]
De LH 2.4 injectie van een late 240 is relatief goed over te bouwen naar vroegere modellen. De kabelboom is namelijk alleen voor de motor verantwoordelijk (dus injectie, ontsteking, dynamo, startmotor etc). Met een paar stekkers met de rest van de auto verbonden. Die van een 7/9 serie bijvoorbeeld is verweven met de koplampen en gaat op 2 plekken door het schutbord. Veel lastiger.
Hoe herken ik de LH 2.4 ? Is het dan een: B230/LH2.4 oid ?
In welke bouwjaren is deze toegepast.
Klopt het dat de K-tronic een mechanische injectie is en dat de E staat voor electronische injectie ?
Dat de E verreweg het meest betrouwbaar is ?
Dan zou er dus sprake zijn van een B230E-LH2.4 ???
Wat is een redelijke prijs voor zo'n dergelijke motor, met 2 a 3 ton op de teller, met toebehoren (-Intankpomp-hogedrukpomp met filter en accumulator,- benzineretourleiding aansluiting op brandstoftank
Dan komt de volgende vraag hoe weet ik of een AW71 op de plank een goede is of niet ?
Topics: 84
Een B230A kan je maken met de spullen die je nu al hebt, een 2.3 l onderblok en verder niks, dus dat is een groot voordeel. Injectiesystemen, vooral de elektronische F, zijn wat bewerkelijker. De E versie (K-jetronic, mechanische injectie) is wat makkelijker, en eigenlijk de enige die de moeite waard is qua pk's. Voor 200 euro moet je een heel eind komen. Een kale B230F kan je af en toe zelfs gratis ophalen.
Voordeel van elke 2.3 is wat meer koppel, en wat meer pk (ca. 10%). Stel je van minder verbruik niet veel voor, de 1400 kg Volvo baksteen moet toch vooruit.
Een losliggende automaat kan je niet testen, hooguit de olie bekijken en snuffelen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Marc1970 schreef:Voordeel van elke 2.3 is wat meer koppel, en wat meer pk (ca. 10%). Stel je van minder verbruik niet veel voor, de 1400 kg Volvo baksteen moet toch vooruit.
Interessant punt... Vermogen en verbruik, daar gaat het uiteindelijk allemaal om.
Mijn 245 is nu voorzien van een B21A.. Wat scheelt dit nu in vermogen met een B230A ?
Is er uiteindelijk niet meer vermogen te halen uit de "ademhaling" van de motor;
welke carburateur is een noemenswaardige verbetering en is prijstechnisch interessant,
eventueel tzt aangevuld met een nieuwe nokkenas.