Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dringend advies
Vanavond bij het vertrekken op een parking wil mijn v70classic(1998) helemaal niet meer schakelen.
Eerst gewoon vertrokken 1 en 2e versnelling dan bij het afdraaien niets meer.
Motor draait wel gewoon stationair. Geen geruis of lawaai van de versnellingsbak(handgeschakeld). Ontkoppelingspedaal lijkt normaal. Maar geen enkele versnelling doet iets.
Kabel ontkoppelingspedaal geknapt ? Of is het niet zo simpel bij een V70. Bij een 240 zou ik zweren kabel. Maar werkt het bij een V70 ook zo?
Antwoord
bij de V70 er maar even van uitgaande dat het een classic is gaat het schakelen met kabels
en de koppeling is hydraulisch
misschien lucht in de koppeling? of de hoofd koppelings cilinder er van tussen gedrukt omdat de plaat te dun is geworden?
Antwoord
Die slijt toch geleidelijk? Dan hadden de eerste signalen zich al veel eerder aangediend. Ook maakt de bak geen kabaal. ik zou haast denken dat er een aandrijfas is gebroken.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Kabel gebroken en staat gewoon in z'n vrij??
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
V70 classic heeft waarschijnlijk al een hydraulisch uitdruklager (hydraulische cilinder zonder hefboom, direct om prise-as heen gebouwd). Weet niet welk jaar dat kwam maar bepaalde V70 classics hebben het al...

als het koppelingspedaal normaal aanvoelt kan het ook misschien iets zijn in de schakelmechaniek (niet dat daar vaak wat aan stuk gaat). Koppeling zou toch goed kunnen, wel vreemd dat ie normaal aanvoelt.

Wanneer je nou geluid zou horen bij proberen te rijden zou het ook een afgescheurde as van een cvt-joint kunnen zijn. Laatst bij een 960 meegemaakt.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
ehm lees eens een paar posts terug
de V70 classic heeft 100% zeker een hydraulische koppeling net als de 850 trouwens...

Antwoord
aRjen.T schreef:ehm lees eens een paar posts terug
de V70 classic heeft 100% zeker een hydraulische koppeling net als de 850 trouwens...
(als je het tegen mij hebt)
er is nog een verschil tussen een gewone hydraulische koppeling (hydraulieksysteem vervangt dan alleen de kabel) en een koppeling met hydraulisch uitdruklager (geen hefboom etc). daar had ik het over. 850 heeft dat namelijk niet. en V70 volgens pas vanaf bepaald modeljaar.

zo ziet het hydraulische uitdruklager van de V70/S60 er uit:
[Afbeelding: cylinder8667661gl8.jpg]
tijd terug gekocht om te passen op de M90 maar om dat passend te krijgen was er het betere frees/draaiwerk nodig en dat vond ik het niet waard. Bovendien paste dit niet echt goed over de prise-as.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Gandalf schreef:Vanavond bij het vertrekken op een parking wil mijn v70classic(1998) helemaal niet meer schakelen.
Eerst gewoon vertrokken 1 en 2e versnelling dan bij het afdraaien niets meer.
Motor draait wel gewoon stationair. Geen geruis of lawaai van de versnellingsbak(handgeschakeld). Ontkoppelingspedaal lijkt normaal. Maar geen enkele versnelling doet iets.
Kabel ontkoppelingspedaal geknapt ? Of is het niet zo simpel bij een V70. Bij een 240 zou ik zweren kabel. Maar werkt het bij een V70 ook zo?

Graag wat meer details:
- Voelt de koppeling normaal? Als je de koppeling induwt, kun je dan horen dat de boel ontkoppeld, bijvoorbeeld door een verandering in geluid / geruis? Zo niet: iets met de koppeling.

- Als je de koppeling indrukt, kan je dan wel de pook bewegen om een versnelling te selecteren? Kan je alle versnellingen selecteren of slechts een paar? Ik heb zelf een keer met een VW Passat meegemaakt dat een borgringetje van een van de kabels van het bedieningsmechaniek was gebroken. Ik kon toen alleen nog maar 2 en 4 kiezen en verder niets. Was ook een gevalletje van het ene moment op het andere.

- Als alles lijkt te werken, maar je komt niet in beweging, dan kan het een gebroken aandrijfas zijn, maar met voorwielaandrijving kan ik me daar niet zoveel bij voorstellen.

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Defect of heb ik een sperdifferentieel? Advies gevraagd..! ronsvolvo 12 10.982 21 October 2013, 16:59
Laatste bericht: Arn02
  Advies over gruizige rammel [nu: reparatie versnellingsbak] landloper 17 11.151 15 August 2011, 09:38
Laatste bericht: oudevolvo
  Advies gevraagd bij kruiskoppelingen vervangen volvo245 6 6.057 24 December 2008, 00:24
Laatste bericht: volvo245

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)