Topics: 22
Wanneer ik rij, rijdt de 245 prima. Uitrijdend in zijn vrij klinkt er een nare rammel die verdwijnt als ik de koppeling intrap. Stilstaand klinkt de rammel ook maar iets minder hard dan tijdens het uitrijden. Ook nu weer verdwijnt het gerammel volledig als ik de koppeling intrap.
Kan iemand uit deze beschrijving opmaken welk lager de boosdoener is?
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
dan denk ik aan het uitdruklager, als ik dit zo hoor. Misschien het prise-as lager in de krukas, maar dat heb ik zelf niet gehad. Wanneer is de koppeling voor het laatst vervangen?
mijn 240 had het uitdruklager ook wat rammelen, zelfs met een relatief nieuwe koppeling. Afstellen hielp wel wat maar rammelde altijd wat.
Hoe is de koppeling afgesteld?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Geen idee wanneer de koppeling is vervangen.
Hoe de koppeling is afgesteld, weet ik eigenlijk niet te benoemen. Ik zal er morgen eens op letten. Met afstellen bedoel je de vrije slag afstellen met behulp van de koppelingskabel?
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Zojuist even kritisch geluisterd: de vrije slag van het koppelingspedaal is goed. Verder: als ik half ontkoppel blijft het geluid bestaan. Het druklager staat dan onder spanning en zal het dus niet zijn. De ingaande as van de versnellingsbak loopt dan juist mee (in zijn vrij) dus dat lager moet de boosdoener zijn. Andere ideeën?
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Topics: 82
Het lager in de krukas (toplager) 'werkt' alleen als er verschil is tussen de draaisnelheid vd krukas en die van de ingaande as, en dat is alleen wanneer de koppeling ingetrapt is.
Versleten toplager maakt wel een gruizig geluid, maar geen rammel.
Jouw beschrijving lijkt meer op iets in de bak zelf, lagers van de tussenas of die van de ingaande as, schakelarmen, tandwielen, synchro-mesh ringen, die onbelast gaan rammelen. Moeilijk voorstelbaar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Bedankt voor de hulp. Ik moet het zoeken in het lager van de prise-as of de tussenas. Omdat het apparaat prima schakelt en ook stil rijdt, houd ik het voorlopig op het lager van de prise-as dat gaat 'slingeren' bij onbelast draaien. Volgende week sleutel ik de versnellingsbak er maar eens onder uit.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Topics: 10
Het klinkt mij exact hetzelfde als waar ik ondertussen al weer anderhalf jaar mee rond rijd.
Het begon in eerste instantie met een hoop 'geratel'-achtig tijdens het uitrollen, pprrriiiuuuuu, met name de 'u' ;D en 'vastlopen' bij wegrijden in de eerste versnelling. Wat onderzoek van een versnellingsbak deskundige leverde dat het in de bak moest zitten en het waarschijnlijk de toren-as (??) moest zijn of de lagering. Met gevolg dat de tandwielen elkaar opvreten bij het uitrollen.. Het gruizige rammelen zou de speling op de lagers zijn waardoor de tandwielen elkaar zo opvreten
Ondertussen dus anderhalf jaar later en bak begint langzaam aan slechter te worden; niet in versnelling willen, 'gieren' in 5e versnelling, gieren in alle versnellingen met uitrollen, maar ook vooral het gruizige rammel in de vrij met koppeling opgekomen..
Ik heb een 2dehands bak liggen die er binnenkort onder gaat, maar heb er toendertijd wel voor gekozen om er zo lang mogelijk mee door te rijden aangezien bak revisie helemaal nergens over gaat kwa kosten
Omdat het ook schurend klinkt, vermoedde ik een gaar lager. Inmiddels ligt de versnellingsbak in onderdelen op mijn werkbank en ben ik het boodschappenlijstje aan het maken voor een paar lagers. Een leuke klus maar tijdrovend.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Leuk om het te repareren in plaats van de standaard complete vervanging oplossing! ;D
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Met compleet vervangen weet je niet wat je hebt. Deze reparatie is bovendien ERG leuk om te doen.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)