Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
mis-raak defect achteras
!!! Onderstaand probleem is opgelost. Bij de apk-keuring bleek de handrem een te groot verschil in remvermogen te hebben tussen rechts en links... Bij demontage bleek aan de mis-raak-herrie-kant de klinknagels van ÃÃn remschoenvoering doorgerot te zijn. Remschoenen L+R vervangen. Remvermogen was vervolgens in orde Ãn het mis-raak-probleem bleek opgelost...
... De speling en het gegeven dat de lagers voelbaar versleten zijn, was geen punt voor de apk...
Niet altijd, wel regelmatig maakt de achteras een herrie alsof er iets aanloopt. Remmen maakt niet uit, wel een rotonde nemen, dan is het vrijwel altijd direct weg, maar niet altijd.Het geluid is het beste te beschrijven als een razend schurend aanlopend lager-geluid. Als ik een kant opkrik en aan het wiel trek, dan voel ik een ietsiepietsie speling. Met flink veel licht erop, 1000 W bouwlamp, en m''n nek verrekken onder een rare hoek zag ik dat die speling ongeveer een 0,5 mm is...Het wiel met de hand draaiien geeft geen rare geluiden.Rijdend, als het geluid zich niet voordoetlijkt er iets speling in het cardan te zitten; eigenlijk is dit het duidelijkst als ik rustig rijd en Ãven gas geef om 'm door te laten schakelen naar z'n 3. Dan voel je "plok"... ;D Klopt het dat deze speling, in lengterichting van de steekas, geen keurings-eis is ?
Dan de vraag: wie heeft ervaring met de achteras en kan mij vertellen of deze as aan het eind van z'n latijn is of dat het een kwestie is van vervangen van de lagers ?Ik heb gehoord dat het vervangen van de steekaslagers een arbeidsintensieve toestand is, ook als je de steekassen los aanleverd, en dus een kostbare grap..
Mijn Volvo is een 245 uit 1976 met automaat. Kan ik 'm straffeloos vervangen voor een moderne as>
Zie uit naar jullie reactie Groet Jeroen

Antwoord
Volvo geeft 0.01-0.35 'end float' voor dat steekaslager. Dus jouw 0.5 mm is net iets teveel van het goede. In de bocht verschuift de steekas en raakt iets.

Ik denk dat elke 240 as eronder past, kijk even naar de eindoverbrenging. Het lager vervangen is ook wel zelf te doen schijnt. Is wel wat over te vinden op dit forum.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Waar staat de verhouding van de cardan ?
Wat kan geraakt worden, wat zo'n geluid maakt ?
Antwoord
Je beschrijft volgens mij 2 soorten speling;

-speling in de totale aandrijving
-speling in de steekaslagering

De eerste is op vrijwel alle assen merkbaar, hoe meer speling hoe meer geruis de as dan ook vaak geeft als je vrijwel geen kracht uitoefend op de aandrijving d.w.z. niet versneld of vertraagd(remt op de motor)
Die speling is meetbaar als je de auto op z'n handrem zet en in z'n neutraal de aandrijfas heen en weer draait.T'is lastig zo aan te geven hoeveel toelaatbaar is maar een leek zal al vrij snel schrikken terwijl een behoorlijk aantal graden speling (verschil tussen linksom tot de as niet verder wil en rechtsom tot de as niet verder wil) merkbaar is.Zo even voor de vuist weg heb ik met assen rondgereden die wel rond de 5 graden hoekverdraaing toelieten op de aandrijfas bekeken.

De tweede speling hen ik ook eens geconstateerd en daarop heb ik gelijk beide lagers vervangen.Tot mijn teleurstelling; ook de nieuwe lagers hadden lengterichting speling (axiale speling met een technisch woord).Bovendien bleef de mechanische ruis aanwezig in m'n achteras.De speling die jij noemt; 0,5mm klinkt mij nog niet echt alarmerend.

Toch loopt er iets aan bij jou; dat zou natuurlijk best de axiale opsluiting kunnen zijn van je steekaslager.
Die steekas heeft rollen die tussen de binnen en de buitenring van het lager lopen.
Het betreft hier een conisch lager d.w.z. krachten die de steekas naar binnen willen drukken die drukken het conisch lager strakker op elkaar en daar is het lager prima op geconstrueerd.
Maar krachten die de steekas uit de as willen trekken worden minder elegant opgevangen;
De lager binnenring heeft een klein opstaand randje welke de rollen tegenhoudt.
De buitenring heeft zo'n randje niet, daar worden de rollen tegengehouden door een opsluitring welke tegen de buitenring wordt gedrukt door de montageplaat waarmee de complete lagering in de as wordt gehouden.

Ik kan me voorstellen dat als die zijdelingse ringen zijn ingevreten op de kopkanten van je lager-rollen dat dat dat geluid geeft.

Je kan dus wellicht zoals je zelf aangeeft beter een compleet andere as pakken.
Volgens mij passen alle bouwjaren, alleen zijn de nieuwere jaren (>'87 of zo) extra uitgerust met een elektronisch snelheidssignaalsensor.
Daar hoef jij verder geen last van te hebben.

Je overbrengingsverhouding is te vinden op de linker asbuis, net naast het dif.huis aan de achterzijde.
Vaak bedekt met tectyl.Niet gaan schrapen of met thinner aan de gang gaan; t'is een stickertje met het getal er op.Je hebt de sticker zo beschadigt of de inkt zo weggevaagd met thinner.Pak een doekje met wasbenzine en poets heel rustig je li. asbuis schoon en kijk of je sticker met getal zichtbaar wordt.

Anders moet je je as opkrikken en met een helper gewoon omw. tellen van aandrijfas / wiel en dat uitrekenen.
Antwoord
O ja, lees net nog je vraag of e.e.a. keuringseis is;

Spelingen mogen behoorlijk groot zijn voor APK, lagers moeten echter niet hoorbaar zijn(op een licht tikkend geluid na dat veroorzaakt wordt door de rollen/kogels in hun kooi).
Dus als je het treft dat de keurmeester de auto even ferm rond het gebouw rijdt en de lagers van je steekassen hoort dan is het afkeur denk ik.Als je bij een keurings-straat komt zoals de RDW heeft dan zullen ze je voorwielen "spinnen" (met elektromotor laten rond-draaien) om zo evt. geluiden op te sporen.Achter is het een ander verhaal omdat je diff. weerstand geeft en je allerlei andere mechanische geluiden meekrijgt.Die wielen worden dus met de hand rondgedraaid en beluisterd; geen rare geluiden=goedkeur.
En die 0,5 mm is in mijn ogen ook geen belemmering.

Wat overblijft; wil je er zelf mee blijven rijden? Je gaf eigenlijk zelf het antwoord al een beetje, je wilt het gewoon weer goed hebben.
Dus daarover hoef t niemand je te motiveren ;D

Antwoord
Kijk dáár heb ik nou wat aan !
Dit is zo'n moment dat ik enorm geniet van dit forum. H-e-l-e-m-a-a-l geweldig.
Zodra m'n zoon vanmiddag een tukkie aan het doen is duik ik ff onder de auto.

Overigens ken ik het geluid van een razende as, maar daar is geen sprake van als het mis-raak-probleem zich niet voordoet. Met pittig rijden zijn er geen bijgeluiden.
Antwoord
;D

Hier haal je trouwens heel veel nuttige info weg;

http://www.kjet.org/

rechterkant "categories" =>> "greenbooks" (org. werkplaats-handboeken) =>> 200 series =>> rear-axle-repair

en dan kan je onder andere onderstaand plaatje vinden......

[Afbeelding: steekaslagers.jpg]

ik heb de lagerschalen even voor je ingekleurd en de plek aangegeven met gele pijlen waar MISSCHIEN jouw speling weg komt.

Groen is de losse opsluitring waar de rollen/kegels zich tegen "afzetten" als de steekas naar buiten getrokken wordt.
Blauw is de binnenring van het lager die op de steekas zit geschoven/geperst, die binnenring heeft een klein "schoudertje"
dat op zijn beurt afsteund op de kegels/rollen als er aan de steekas wordt getrokken.
Zo is dan de krachtlijn bekend, logisch dus dat die kleine vlakjes die ook nog eens veel druk te verduren krijgen na verloop van tijd slijten.
O ja, de rode ring is de lager-buitenring welke in de asbuis geperst is.
Antwoord
wauw, jij maakt er werk van zeg !
Zelf ben ik een ramp met computers, dus dit maakt wel indruk.
Er zit geen stickertje op de as...
Tellen en berekenen werkt niet zo presies, weet ik uit ervaring. Aantal omw. is duidelijk, maar dat laatste stukje, het aantal graden van de laatste omw. dáár gaat het om.. Daar heb ik geen gereedschap voor.
Het zal toch een standaard uitgevoerd as zijn ?
Een 245 L , bouwjaar 1976, met een B21A, voorzien van een automaat. Volgens mij ben ik eens, weet niet meer waar, tegen gekomen dat hier "dus" een Bw55 automaat gemonteerd is. Dan zullen de gegevens van de achteras toch óók wel ergens te vinden zijn ?
Denk na je info dat ik in ieder geval niet meer zo bang hoef te zijn dat ie op dit punt APK afgekeud wordt, dat geeft weer wat rust. Is en blijft wel eerste priori na APK.
Antwoord
Als je het flink overdrijft gaat het tellen wel ;D
Laat gewoon iemand 10x aan het wiel draaien en tel de omw. van de achteras, daarna delen door tien en je bent een stuk nauwkeuriger.
Als je dat met ÃÃn wiel doet terwijl het andere wiel nog aan de grond staat moet nog een keer extra rekenen;je dif-werking laat de aandrijfas
namelijk met halve snelheid draaien, je moet dus delen door 5 als je het wiel 10x gedraaid hebt.Het wiel 20x draaien en delen door 10 is rekenkundig wat handiger.

Stel je draaid je wiel 20 keer rond en de helper telde 35 en een halve omw. op de aandrijfas dan heb je een 35,5 / 10 =3,5 : 1 as dat komt in de praktijk neer op 1;3.54 ;D
Antwoord
Deze is de enige die ik weet, voor de US Canada markt, dus wellicht anders omdat ze daar van snel optrekkende auto's houden (kortere overbrenging): http://home.avvanta.com/~volvo242gt/engtran.html

Maar zoals je ziet zijn er maar een paar ratio's, dus je hoeft niet zo precies de laatste paar graden te meten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lagers achteras Volvo 240 bertvolvo 3 733 10 November 2024, 13:11
Laatste bericht: Rin
  achteras 2.0 pieter2 5 3.682 3 August 2020, 16:20
Laatste bericht: Arjan.
  Nieuwe achteras 740 Archermusic 6 5.967 17 July 2019, 10:27
Laatste bericht: Archermusic
  achteras pieter2 7 5.723 24 December 2018, 18:18
Laatste bericht: pieter2
  welke achteras volvo 240 voor een P1800es? gydomatra 12 16.447 28 September 2018, 15:28
Laatste bericht: Marc1970
  achteras 240 overbrengingen ruud 178 3 4.474 20 November 2017, 16:33
Laatste bericht: skidje
  Volvo 940 achteras inkorten.. gydomatra 17 20.449 28 October 2017, 15:36
Laatste bericht: gydomatra
  Redneck achteras 240 Arn02 6 11.682 18 March 2016, 13:03
Laatste bericht: smarty
  wat kan een originele achteras aan? ('93 volvo 240, geen sper, b200f) Quick-T 3 5.473 30 December 2015, 08:46
Laatste bericht: skidje
  Brommende achteras E reinen 10 13.079 6 July 2015, 08:55
Laatste bericht: polestar-volvo

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)