Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
nokkenas loopt vast na halve slag
#1
Goedemorgen allemaal,

Ik ben Ruud 51 jaar oud en woont in Dieren heb sinds twee weken een Volvo 264 GLE automaat prv 2.8 blok waarbij de kopppaking kapot was.

Nu hebben we alles gedemonteerd en schoongemaakt en de nokkenas bij demonteren gemarkeerd.
Gisteren zijn we gaan opbouwen en de cylinderkop aan de linkerkant ging goed en staat op het markeerpunt en draait vrij rond.

Alleen de cylinderkop aan de rechterkant (waar de verdeelkap zit) loopt vast als we de nokkenas ronddraaien. heeft iemand een idee wat dat kan zijn of waar (ik denk de kleppen ergens tegen aanlopen)???

Verder nog een vraag over de aanhaal momenten, heb de vier stadia gedaan maar dan moet je nog in graden vast zetten maar met hoeveel nm dan??? en waarom in vier stadia.

Waar moet ik nog verder op letten heb wel een haynes boek maar praktijkervaring is welkom.

Ik hoor graag,


Groetjes,
Ruud

Antwoord
#2
Ik heb afgelopen weekend een 4-cil. kop vervangen.
Die stappen zijn ervoor dat de boel gelijkmatig aangetrokken wordt. Ik heb zelf met kleinere stapjes gewerkt dan de 3 stappen die voor de 4-cil. kop opgegeven worden.
Zo weet ik zeker dat ik niets krom trek. Je walst a.h.w. de kop van binnen naar buiten vlak op de cilinders...

Die laatste stap in graden is bij de 4-cil 90 graden. Zet dan de sleutel zo dat je precies een kwart slag kunt maken. Neem ook een handig start en eindpunt, bijv. parallel of juist loodrecht op de kop. Je weet dan precies waar je moet stoppen.
Antwoord
#3
morge, laat je ook wat mooie foto's zien van je 264 in "Ik en mijn Volvo"?

je schrijft het antwoord zelf al, als het lijkt alsof de kleppen ergens tegenaanlopen kun je er donderop tegen zeggen dat ze tegen je zuigers drukken. dus even de positie van je nokkenas controleren. zit de ketting er al op en loopt deze nergens tegenaan?

aanhaalmomenten, uit het koppie weet ik dat de redblocks nieuw type bout eerste stap 20, tweede stap 60 en derde stap 90graden (momentsleutel op oneindig of met ratel met lange arm)

je haalt in vier stadia aan om de kop niet krom te trekken. ga je in eens naar 60 per bout kan je kop zomaar scheuren. doe je het in stadia word de kop gelijkmatig vastgezet. heb je de bouten allemaal opgemeten voor montage? onderling verschil kan duiden op opgerekte bouten die sneller breken
Antwoord
#4
Hallo Allemaal,

Bedankt voor de snelle reactie's

Heb nieuwe bouten gemonteerd, en eerst 20 daarna 40 en daatna 60 nm en daarna volgens haynes oplossen en op 20 nm plus 10 graden.
maar ik vindt die 20 nm zo weinig!

Alles ik het goed begrijp moet ik de bouten van de kop losdraaien en de kleppen as iets omhoog brengen en de nokkenas verdaaien?
foto's komen maar ik weet nog niet hoe dit moet op dit forum?

Als iemand nog andere ideen heeft dan hoor ik het graag. Alvast bedankt.

Groetjes,
Ruud Roks
Antwoord
#5
R-expert schreef:Alles ik het goed begrijp moet ik de bouten van de kop losdraaien en de kleppen as iets omhoog brengen en de nokkenas verdaaien?

Je moet niet zomaar verdraaien. De nokkenas dient in de enige juiste stand te staan ten opzichte van de krukas. Dan zouden de kleppen niet meer mogen aanlopen.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
#6
landloper schreef:Je moet niet zomaar verdraaien. De nokkenas dient in de enige juiste stand te staan ten opzichte van de krukas. Dan zouden de kleppen niet meer mogen aanlopen.

inderdaad, nokkenas losmaken en opnieuw plaatsen

foto's plaatsen doe je zo: http://volvolvo.nl/forum/topic,6978.0/
Antwoord
#7
Hallo allemaal

Heb volgens het haynes boek de krukas en vliegwielen van de nokkenas afgesteld maar hij blijft na een halve slag vastlopen.

volgende werkzaamheden uitgevoerd:
krukas met spie in lijn gezet met linker kop, daarna nokkenas vliegwiel op de merktekens gezet toen de ketting gemonteerd maar nog niet gespannen en daarna nokkenas vastgezet, daarna kettingspanners gemonteerd, voor de rechterkant alleen de nokkenas op merkteken gezet en daarna ketting erop etc.

Ik weet het niet meer nog steeds ook niet met hoeveel nm de kop in de laatste fase moet worden vastgezet.

Help!!!!! ??? ??? :o

Bedankt voor het linkje voor het plaatsen van de foto's, zodra de motor loopt zal ik foto's plaatsen.

Ik hoor graag

Groetjes,
Ruud
Antwoord
#8
nodig funsdaf eens uit om hier openbaar antwoord op te geven, hij is een van degene die hier wat meer van de v6-en af weet
Antwoord
#9
Ruud, als in de specificaties staat dat de laatste aanhaalslag in graden moet dan moet dat ook echt alleen in graden . (Nm zijn dan niet mee van belang!)
waarom? omdat het dan gaat om REKbouten, met het aantal graden zet je de rek erop. Het komt dan weer niet op 1 graad nauwkeurig maar ideaal is als je een gradenboog op het gereedschap kan zetten. 45 en zeker 90 graden zijn ook prima goed genoeg uit de losse hand te doen.

De rekbouten (ook wel Torque-to-yield genoemd) mogen ook niet te lang zijn want dan is de rek eruit en loop je verhoogde kans op boutbreuk. Vooraf opmeten dus.
verder ook erg belangrijk:
- boutdraad moet schoon zijn, lichtjes ingeolied en onder de boutkop ook wat
- tapgaten moeten leeg zijn van vocht/olie. ( risico op hydrau-lock wegnemen)
- tapgaten moeten ook netjes schoon zijn

hou je dat religieus aan dan kan je een kop er echt perfect op krijgen.

Over het afstellen van cam-timing: controleer of TDC ook echt TDC is want Volvo krukas poelies bestaan uit 2 aan elkaar gevulkaniseerde delen die er berucht om zijn om van elkaar los te laten.... Het TDC merkteken op de poelierand is dan niet meer echt TDC van de krukas... hoe dan wel te checken? haal de poelie eraf! en zet TDC op het echte krukas merkteken.
Antwoord
#10
Was even zoeken, op het Bertone forum hebben ze heel veel technische specificaties: http://www.volvobertone.com/

Voor de kopbouten het volgende recept, voor B27 en B28 in dit geval:

Alle bouten in fasen aanhalen:
1 = 10 Nm (1 kgm)
2 = 30 Nm (3 kgm)
3 = 60 Nm (6 kgm)
4 = 10-15 minuten wachten
5 = bouten lossen
6 = 15-20 Nm (1,5-2,0 kgm)
7 = onder een hoek van 113-117° aanhalen
8 = motor tot bedrijfstemperatuur laten warmdraaien
9 = motor ca 30 minuten laten afkoelen
10 = bouten lossen en in aangegeven volgorde aanhalen
het natrekken moet volgens punt 6 en 7 gebeuren

Dat ze onder een hoek aangetrokken worden, betekent niet dat meteen het Torque-to-yield is. Als je dat bv. in een aluminium PRV blok doet, weet ik wel wat er als eerste meegeeft. Niet de bout.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 556 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  Raar geluid uit nokkenas (???) na koprevisie Devin de dude 2 382 8 May 2024, 17:39
Laatste bericht: Devin de dude
Shocked Nokkenas Blokkeert ? Swipsy 61 5.603 18 January 2024, 21:40
Laatste bericht: BartJu
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 691 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 5.942 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  Volvo 240 1986 loopt niet. Geen vonk? TenBrick 24 15.207 10 May 2021, 15:05
Laatste bericht: TenBrick
  B21A loopt beroerd guido2 7 3.628 30 January 2021, 15:51
Laatste bericht: Marc1970
  nokkenas pieter2 4 2.812 13 December 2020, 17:21
Laatste bericht: pieter2
  Nokkenas Quick-T 23 15.644 15 February 2020, 00:02
Laatste bericht: Mark244
  Motor loopt niet op LPG Mark244 26 16.410 10 January 2019, 22:18
Laatste bericht: Mark244

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)