Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
slechte massa? achterruitenwisser
#1
Hallo,
Ik kamp al een tijdje met een probleempje....
Tijdens het rijden rook ik een smelt lucht achter in de auto.
Toen helaas niet kunnen constateren wat het was.
Later bleek de achterwisser en de sig. aansteker niet te werken...
Het zit hem dus in de achterwisser.
Er zit een jongere achterklep in en weet dus niet of de wisser uit mijn 245 ('75) is overgezet.
Er zitten 3 aansluitingen op de wissermotor...
Na alle aansuitingen te hebben geprobeerd en legio zekeringen te hebben vervangen blijft hij er meteen uitknallen?? :-\
Nieuwe bekabeling doorgetrokken(rechts). (Hier zat gewoon speakerdraad in) Mocht ook niet baten.
Wat in meen te herinneren is dat maar een van die speakerkabels was aangesloten.... Andere was afgeplakt.
Wel zaten er 2x massadraad aan de boutjes van de wissermotor gemonteerd?
Kan het zijn dat de massa via de linkerscharnier loopt?
Of toch ruitenwissermotor kapot?
Kan ik deze testen door een kabel op de - van de accu aan te sluiten en op een van de polen van de wissermotor?
Ik weet het echt ff niet meer.... :-[
Nu ben ik wel een leek in het elektrische gebeuren...
Wie kan mij tips geven?

Groetjes volvo fan
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Antwoord
#2
Ik denk dat je ook het modernere achterruitenwisserrelais moet overnemen en nog zo wat bedrading die erbij hoort. Die regelt alle schakelingen.

Zet er een accu naast en ga wat proberen. De motor heeft 2 pinnen en 1 aarde. 31b is geschakelde massa, en 53a is de + waar constant 12V op moet. ALs je dan 31b aardt, gaat-ie draaien.

Hoop ik.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
zijn de alle draden van de smelt geur die je rook opgezocht en vervangen? (lees dat je de draden bij het scharnier hebt vervangen maar toch...)
Antwoord
#4
242-turbo schreef:zijn de alle draden van de smelt geur die je rook opgezocht en vervangen? (lees dat je de draden bij het scharnier hebt vervangen maar toch...)
Ik heb niet kunnen ontdekken waar of wat er nu aan het smelten was.....
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Antwoord
#5
Marc1970 schreef:Ik denk dat je ook het modernere achterruitenwisserrelais moet overnemen en nog zo wat bedrading die erbij hoort. Die regelt alle schakelingen.
Ik heb de auto zo gekocht, met werkende achterruitenwisser. Mag dan aannemen dat, dat goed zit...
De 3 pinnen komen mij bekend voor. Fijn om te weten wat, wat is! bedankt! Ga morgen weer eens proberen.
Een beetje vreemd is dat 1 van de 2 oude speakerdraden was afgeplakt?
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Antwoord
#6
ik zou eerst even de gesmolten draden opsporen
Antwoord
#7
Hij doet het weer!
En ook nog eens nieuwe bedrading! Smile
Mede dankzij marc1970
Hoe simpel kan het zijn..... :Smile
Toch niet alle versies geprobeerd denk...

Bedankt allemaal!
245 B21 1975<br />Renault 4 GTL 1986 lopend project<br />V70 XC; 2.5 turbo 1998
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Shocked Interval achterruitenwisser kapot Nicolaas H 10 8.831 27 April 2020, 14:06
Laatste bericht: Rin
  Slechte accu of slechte dynamo: Hoe te bepalen? hardboard 3 5.265 20 May 2017, 14:55
Laatste bericht: Jerry
  Achterruitenwisser Ticcie 2 2.001 2 January 2008, 21:51
Laatste bericht: Ticcie
  Massa probleem LJ 4 3.206 2 January 2006, 18:29
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)