
Omdat mijn achterruitenwisser het niet meer doet [in de intervalstand beweegt de wisser gewoon constant heen en weer] vermoedde ik dat het relais de geest had gegeven.
A. Ik heb meteen een vervangend relais geplaatst. Helaas werkte het niet naar behoren. Op de gewone stand ging de wisser heen en weer en in de intervalstand deed de wisser niets.
B. Mijn oorspronkelijke relais werkte in de gewone stand ook goed en in de intervalstand ging de wisser juist zonder pauze heen en weer, net als in de gewone stand.
Dit gebeurde bij herhaling en er was geen toeval in het spel.
Kan het zijn dat de intervalonderbreking niet door het relais wordt bepaald maar tot stand komt door het mechaniek van de achterruitenwissermotor zelf?
[In situatie B. wordt er iig een stroom geleverd waardoor de motor aangestuurd wordt. Voor mij is dat een aanwijzing dat de bedieningshandle aan het stuur gewoon z'n werk doet.]
Ik kan helaas mijn Greenbook over deze schakeling niet vinden.
Heeft iemand de gouden tip en kan iemand mij vertellen waar de intervalpauze veroorzaakt wordt.
A. Ik heb meteen een vervangend relais geplaatst. Helaas werkte het niet naar behoren. Op de gewone stand ging de wisser heen en weer en in de intervalstand deed de wisser niets.
B. Mijn oorspronkelijke relais werkte in de gewone stand ook goed en in de intervalstand ging de wisser juist zonder pauze heen en weer, net als in de gewone stand.
Dit gebeurde bij herhaling en er was geen toeval in het spel.
Kan het zijn dat de intervalonderbreking niet door het relais wordt bepaald maar tot stand komt door het mechaniek van de achterruitenwissermotor zelf?
[In situatie B. wordt er iig een stroom geleverd waardoor de motor aangestuurd wordt. Voor mij is dat een aanwijzing dat de bedieningshandle aan het stuur gewoon z'n werk doet.]
Ik kan helaas mijn Greenbook over deze schakeling niet vinden.

Heeft iemand de gouden tip en kan iemand mij vertellen waar de intervalpauze veroorzaakt wordt.
![[Afbeelding: avatar.png]](http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/avatar.png)
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]