Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Met een volvo vriend een beetje zitten te filosoferen over die trage motor van een B21F (Met automaat maar net de 130 km aantikken na heeeeel veel secondes.) Zijn motor is verder prima in orde. Geen olie verbruik en altijd starten. De B21F is toch de US tegenhanger van de europese B21E?
Wat zou er nu gebeuren als we daar gewoon eens een B23E nokkenas in monteren?
Mijn 245GLE met B230E-AW71 gaat als een speer en tikt binnen de kortse keren 140 km aan (ga nooit harder). Daar is hij dusdanig van onder de indruk dat deze vriend dus ook iets met zijn b21f wil doen.
Indien men een tip heeft over passende nokkenas voor een juiste vermogensbverbetering hoor ik graag.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De B21F heeft een F (dezelfde lamme nokkenas als de B230F alleen heet die daar M) of een B, die is wel OK.
Dus, bijna alles t.o.v. de F/M is een verbetering. Misschien is een H of een K as wat veel, maar een A, een V, een X of een VX3 zou die zeker van opknappen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2010
Is de Kat er al tussenuit gehaald? Deze zit er bij een US model standaard onder. Sinds die achter mijn B21F weg is gehaald is het een heel andere motor geworden.
244 GL Automaat B21F (uit CA USA) + 121 Amazon B18
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ja zoals Marc al aangeeft, die nokkenassen zijn een flinke verbetering. Voor een automaat misschien een A ofzo, dat is nog heel koppelrijk en makkelijk te vinden in 360's en oudere 240's.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 718
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
chrisf schreef:Is de Kat er al tussenuit gehaald? Deze zit er bij een US model standaard onder. Sinds die achter mijn B21F weg is gehaald is het een heel andere motor geworden.
Zat er bij mij ook onder, maar omdat ik een nieuwe uitlaat nodig had heb ik gekozen voor Ã
Ã
ntje zonder kat. De kat stond toch niet op kenteken dus keuze was zo gemaakt. Scheelde ook een hoop centjes.
Maar idd zonder kat zit er meer pit in mijn B21F motor, maar om nou te zeggen joh ik trek de stenen uit de straat nee dat ook weer niet. Ik heb trouwens ook een US met B21f en een AW71 (4 traps). Ik laat het verder zo motor heeft 3 ton gelopen en om hem nu te gaan tunnen vindt ik onnodig dan kies ik voor een goede turbo motor of een V6 uit de latere 760 serie, lijkt me ook wel leuk is weer is wat anders.
Berichten: 4
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2010
RM schreef:Zat er bij mij ook onder, maar omdat ik een nieuwe uitlaat nodig had heb ik gekozen voor ÃÃntje zonder kat. De kat stond toch niet op kenteken dus keuze was zo gemaakt. Scheelde ook een hoop centjes.
Maar idd zonder kat zit er meer pit in mijn B21F motor, maar om nou te zeggen joh ik trek de stenen uit de straat nee dat ook weer niet. Ik heb trouwens ook een US met B21f en een AW71 (4 traps). Ik laat het verder zo motor heeft 3 ton gelopen en om hem nu te gaan tunnen vindt ik onnodig dan kies ik voor een goede turbo motor of een V6 uit de latere 760 serie, lijkt me ook wel leuk is weer is wat anders.
Voor zover ik kan zien is de B21F technisch gelijk aan de B21E (m.u.v. v.d. lambda sonde en CIS). Zou het dan ook zo zijn dat ie qua vermogen/koppel gelijk is, zodra de kat verwijderd is? Ik moet zeggen dat sinds er nu een RVS pijp zit zonder de Kat weerstand het vermogens verschil behoorlijk is.
244 GL Automaat B21F (uit CA USA) + 121 Amazon B18