Berichten: 142
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2010
Hallo allemaal,
Sinds kort ben ik in het bezit van een 25 jaar oude automobiel. Het is geen Volvo, en dat is aan een kant jammer want het is mijn ambitie om ooijt een 264 GLE uit 1981 te bezitten. Aan de andere kant, deze automobiel (een Nissan President uit 1984) heeft op zich wel klassieker-potentieel.
Het enige dat op dit moment niet goed lijkt te zijn is de thermostaat. Zelfs na een rit van 100 km op de snelweg staat de thermometer op 20% of zo. Voor de rest: het blok loopt goed, maar het benzineverbruik is hels. Dus ik zou zeggen: klinkt als een klassiek geval van kapotte thermostaat, het blok komt niet op temperatuur en blijft daardoor te rijk lopen (het beestje heeft elektronische injectie, vreemd genoeg van Bosch).
Ik kan zelf wel het typenummer van de thermostaat achterhalen, maar ik vraag me af:
(a) hoe krijg je het koelwater uit het motorblok? Ik zou verwachten dat er ergens een kraantje zit. Is dat zo, en zo ja, waar zit het meestal? Waterpomp? Onderkant van de cylinderkop? Of wordt je geacht gewoon een slang los te trekken en snel in een emmer te hangen?
(b) Koelwater bijvullen na de operatie: is dat gewoon een kwestie van in de radiateur laten lopen tot het expansietetankje op "cold max" staat? Als je daarna de motor start, loop je dan een risico dat de boel "droogkookt" omdat de waterpomp misschien zonder water staat en dus niet pompt?
Bedankt!
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Volvo's hebben een aftapkraantje aan het motorblok, als Nissans dat niet hebben zal je gewoon de onderste slang los moeten halen. Pas op dat je huisdieren geen slokje koelwater nemen.
Meeste systemen ontluchten zichzelf, kachel vol open zetten en draaien maar terwijl je klaar staat om bij te vullen. Beetje knijpen in slangen wil wel eens een luchtbel bevrijden.
Die President ziet er exotisch genoeg uit. Is dat met een V8 erin?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 142
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2010
Tja, een Nissan President Het was ooijt de trots van de Japansche auto-industrie. Met de hand gebouwd in kleine oplage. Wat betreft techniek: 4.4 l V8, 200 pk, 3-traps automaat. Verbazingwekkend genoeg heeft het blok Bosch injectie, en ik vermoed dus dat de thermostaat kapot is. Het blok loopt fantastisch, de automaat schakelt perfect, en het geheel heeft pas 130.000 km gereden.
Ik heb van internet software gedownload die naar men claimt alle onderhoudsgegevens van alle Nissans sinds 1974 bevat + typenummers van de onderdelen + tekeningen. 1.6 GB in totaal, ik ben benieuwd of het werkt en of ik wat kan vinden.
Dit model (E-H252) is tussen 1973 en 1989 vrijwel zonder veranderingen geproduceerd. Het chassisnummer van de mijn is H252-009057 en het zou mij niet verbazen als er tussen 1973 en 1984 inderdaad minder dan 10000 verkocht zijn. De auto is bedoeld om door een beroepschauffeur bestuurd te worden: de achterbank is electrisch instelbaar, maar de voorbank is knudde 8). De mijne is in "Sovereign"-uitvoering: twee airco's (een voor en een achter), 2 cassettedecks (voor en achter + afstandsbediening), electrisch verstelbare achterbank. Zoals gezegd: eigenlijk duidt alles erop dat dit een klassieker is
Overigens wordt de Nissan President nog steeds geproduceerd; in de VS wordt hij verkocht als Infiniti, in Japan als Nissan Cima of Nissan President.
Berichten: 3.878
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Ik heb even gegoogled want ik had nog nooit van die auto gehoord, maar het is iets heel speciaals zie ik
Zelfs telefoon en TV erin :o
http://www.classiccarclubphuket.com/Japa...hures.html
Zo'n unieke auto mag met recht een klassieker genoemd worden.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
2 mogelijkheden
1 de thermostaat is stuk, lek geraakt. Dan is het was element overleden. Demonteer de themostaat (en let op hoe ie er in zit..!). Die is in koude toestand dicht op het doorstroomgaatje na. Indien nu al deels open,dan vervangen. Indien dicht, leg hem in een pannetje water en breng a d kook. Geleidelijk aan moet ie zich openen, zo niet dan vervangen.
2 de meter is stuk, dat kan een auto-eleltronika bedrijf a d hand van de gegevens controleren. De sensor in de kop welke met deze meter correspodeert is stuk, daar staat vaak een nr op en zal een "standaard" Nissan (Datsun) nr zijn.
Berichten: 142
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2010
For the record: de Nissan-dealer heeft vandaag de thermostaat vervangen. Nu komt het blok + automaat goed op temperatuur, met als gevolg een lekker rustig draaijend motorblok en het schakelen van de automaat is nu vrijwel onmerkbaar. En net als in Nederland: onderdelen zijn goedkoop, thermostaat + pakkingset Y 1.344 (E 10,=), maar met arbeidsloon, milieuheffing en wat dies meer zij kwam de rekening uit op Y 12.532 (E 100,=). Als het op zou houden met sneeuwen kan het kilometervreten beginnen....
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Je wilt toch niet zeggen dat je in Japan zit met je Nissan President?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 142
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2010
Marc1970 schreef:Je wilt toch niet zeggen dat je in Japan zit met je Nissan President?
Jawel! Groeten uit Japan! Ik heb het in mijn profiel gezet maar dat was misschien wat onduidelijk. Mijn eerste auto was (ooijt) een Volvo 244 GL uit 1981 en dat vond ik een geniaal ding, dus vandaar dat ik al een tijdje dit forum af en toe las. En toen ik mijn "ouwe bak met klassiekerpotentie" kreeg leek dit forum me een goede plek voor wat algemene info, dus zodoende.
Ik heb hier in Japan al rondgekeken naar een internetforum o.i.d. maar niet veel kunnen vinden. Het grote probleem is dat Japannersch het begrip "klassieker" niet kennen. Japannersch houden van glimmende nieuwe dingen, en oude dingen moet je vervangen Een lokale Beun-de-Haasch kennen ze niet want iedereen gaat naar de dealer. Oldtimerverzekering: bestaat niet. Clubs voor oude auto's: vergeet het maar. Er rijden in Nederland meer klassieke Japansche auto's en motoren dan hier Dus vandaar dat ik even een Nederlandsch forum om raad vraag.
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
leuke wagen heb je.
Zal wel zwaar zijn. Moet je daar ook wegenbelasting voor betalen naar gewicht?
Hoe lang zit je daar al?
Bij ons schrijf je tegenwoordig Nederlands, Japans zonder -ch en beun de haas was altijd al zonder -ch. ;D
Welkom en leuk om iets te horen over een ander land en de ideeën over oldtimers.
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 142
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2010
Black Moose schreef:leuke wagen heb je.
Zal wel zwaar zijn. Moet je daar ook wegenbelasting voor betalen naar gewicht?
Hoe lang zit je daar al?
Bij ons schrijf je tegenwoordig Nederlands, Japans zonder -ch en beun de haas was altijd al zonder -ch. ;D
Welkom en leuk om iets te horen over een ander land en de ideeën over oldtimers.
Bedankt, bedankt. Mr. President weegt 1990 kg. Een auto (en motorfietsen > 250 cc) moeten elke twee jaar naar de keuring, en dan moet je ook wegenbelasting betalen. Ik weet eigenlijk niet of dat nou per gewicht of per regio gaat. Hoe dan ook wordt de km-stand geregistreerd en staat ook op het keuringsformulier vermeld, maar ik weet niet of dat meetelt in de hoeveelheid wegenbelasting die je moet betalen. Als de km-stand meer is dan 180.000 moet je elk jaar naar de keuring. De keuring is nogal een pietluttige aangelegenheid, want werkelijk alles moet perfect zijn. Als je auto's te koop ziet staan dan is het altijd omdat de keuring binnen een paar weken verloopt. Ik heb een 15 jaar oude motor die zonder enig probleem door de keuring kwam, de auto moet van de zomer.
Japan is niet echt een autoland. Er zijn maar weinig snelwegen. De snelwegen zijn allemaal tolwegen, en vrij duur, zeker als je contant betaalt. Je kan ook electronisch betalen (ETC), dat is goedkoper, maar je moet wel weer het ETC-kastje kopen voor je auto (of motor). Provinciale wegen zijn in het algemeen vrij klein en het verkeer schiet niet echt op. De maximumsnelheden zijn laag (40 - 50 km/h) maar in de praktijk rijdt iedereen harder.
Over een paar weken is er een festival in Obama. Ik ga denk ik maar met de auto: President Obama ;D
|