Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Hallo,
Ik zit een beetje in dubio... Mijn 240 heeft nog even te gaan voordat ik hem weer de weg op wil hebben aangezien ik dat pas wil als ie belastingvrij is. Theoretisch gezien heb ik dus ook nog even tijd... Nu ligt er een B200K in met zon nostalgische solex-carburateur. Op zich een leuk gegeven, behalve dat ik hier een aantal maal heb gelezen dat het niet het meest probleemloze systeem is!
De kwaliteit van deze inmiddels ruim vier jaar stilstaande B200K is volgens mij ook niet meer de allerbeste....
Zou het een verstandig idee om deze B200K te 'wippen' voor een B230F? Rijdt die B230F zoveel beter/soepeler/sneller?
Kan ik de huidige vijfbak gewoon blijven gebruiken, of is het verstandiger om er een andere bak onder te hangen?
Kan dat qua kabelboom vrij eenvoudig?
Nou ja.. misschien wat veel vragen, maar wellicht dat er al een aantal mensen zijn die deze conversie eerder hebben uitgevoerd!
Graag jullie mening!
gr,
Stevves
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Ik vind de B230F echt niet zoveel beter rijden dan bijvoorbeeld een B21A vooral als je op lpg rijdt.
Ok, de topsnelheid ligt hoger maar wat heb je daar hedentendage nog aan?
Overbouwen van bekabeling,computer etc. lijkt me prima te doen als je er de tijd voor neemt en een donorauto erbij hebt.De bak past volgens mij ook zonder meer op de andere motor.
Een voordeel is de verkrijgbaarheid van gebruikte onderdelen bij de B230F, maar wat storingen/reparaties betreft:
Ik lees hier op het forum ook regelmatig berichten van mensen die storingen met hun B230F hebben.
Het grote voordeel wat ik in de B230F zie dat is het brandstofverbruik.
Mijn B21A loopt op LPG max. 1 op 7.
Met een B230F op gas is 1 op 9 en 1 op 10 geen zeldzaamheid.
Als je dus veel km. per jaar maakt dan zou je jaarlijks 30 procent op brandstofkosten kunnen besparen.Dat is nogal wat
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Mijn broertje had een tijd een 240 met B200K en eigenlijk is die motor te licht voor de auto. Zit echt 0 snelheid in, dus ik zou zeker voor een ombouw gaan, mede gezien de carburateur. Vlgs mij is de ombouw goed te doen, meeste werk is misschien wel een blok uit een 240 zien te vinden met niet al te veel km's. Blok van een 740/940 past niet echt ivm de verdeler die aan de verkeerde kant is gemonteerd voor een 240.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Bedankt voor jullie reacties!
Ik ga a.s. zaterdag een B230F 'lepelen' incl. bak en ecu etc. en slechts 300k op de klok. Dit blok loopt nog. De auto gaat uiteindelijk zeker op lpg draaien, en ik kreeg al de indruk/beschrijving en ervaring dat dit blok zich daar goed voor leent. Iets meer koppel en pk is ook daarentegen ook niet vervelend.
Ik zit te dubben of ik het (boven)blok vervolgens aan een inspectie-revisie moet onderwerpen....
Zijn er nog onderdelen die ik zeker moet overwegen om mee te 'verhuizen'? De bijbehorende versnellingsbak verhuist zowiezo mee.
Wellicht goed om de status van het project weer eens te updaten in het 'projectendeel' wellicht.
Is het koelsysteem en uitlaat er dergelijke gelijk? Of is die van een B230F wat zwaarder uitgevoerd?
gr,
Stevves.
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik geloof niet zo in pre-preventief onderhoud, lekker in elkaar laten zitten dat blok. Denk wel dat uitlaat en koeling hetzelfde zijn. De kabelboom vd B230F is wat uitgebreider, daar zou je eens naar moeten kijken. Je moet tenslotte niet alleen de ECU maar ook de stekker en bedrading naar de ECU overzetten.
Mocht je de B200K weg doen dan wil ik er nog wel wat onderdeeltjes uit halen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Marc1970 schreef:Ik geloof niet zo in pre-preventief onderhoud, lekker in elkaar laten zitten dat blok. Denk wel dat uitlaat en koeling hetzelfde zijn. De kabelboom vd B230F is wat uitgebreider, daar zou je eens naar moeten kijken. Je moet tenslotte niet alleen de ECU maar ook de stekker en bedrading naar de ECU overzetten.
Mocht je de B200K weg doen dan wil ik er nog wel wat onderdeeltjes uit halen.
Ik neem idd de hele kabelboom ook mee (hopelijk is deze een beetje eenvoudig te demonteren). De B200K past net niet in m'n schuurtje, en ik zie er ook niet veel heil in hem te bewaren. Het liefst wil ik hem in z'n geheel wegdoen/verkopen, mocht dat niet lukken dan gaat ie in deeltjes...
uitlaat hetzelfde.. toch eens kijken wat er nu aan de B230F hangt.. Die onder de B200K is redelijk vergaan inmiddels....
Thanx!
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Systematisch werken. Wat heeft een B230F nodig? Benzine, lucht, compressie en vonken. Benzine begint bij de in-tank pomp, elektrisch dus die heeft bedrading nodig. Lucht begint bij de luchtmassameter (filterhuis misschien ook nog). Vonken regelen zichzelf, denk aan de ontstekingsversterker bij de linkerkoplamp.
De motor heeft een eigen kabelboom, die kan eraan blijven zitten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Marc1970 schreef:Systematisch werken. Wat heeft een B230F nodig? Benzine, lucht, compressie en vonken. Benzine begint bij de in-tank pomp, elektrisch dus die heeft bedrading nodig. Lucht begint bij de luchtmassameter (filterhuis misschien ook nog). Vonken regelen zichzelf, denk aan de ontstekingsversterker bij de linkerkoplamp.
De motor heeft een eigen kabelboom, die kan eraan blijven zitten.
Thanx Marc, dat zijn tips waar ik wat mee kan! (die ontstekingsversterker had ik niet aan gedacht!) Heeft de B200K geen elektrische in-tankpomp dan waar ik op kan aansluiten? LLm had ik aan gedacht ja...
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Volgens mij hebben alle carb. blokken een pompje op het blok en klaar. Maar je zou eens kunnen kijken hoeveel draden de benzinetank binnengaan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969