Berichten: 9.871
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Om van een 740 blok een 240 blok te maken ben ik de tussenas aan het verwisselen, maar het ding wil er nog erg niet uit. De aandrijving van de oliepomp is eruit, maar er is nog iets waar-ie aan blijft hangen.
Moet de behuizing van de voorste oliekeerringen er misschien ook nog af?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ja die hele plaat moet er af. het axiale lager van die as zit helemaal aan de voorkant onder die plaat. goed moment om de keerringen en pakking er van te vernieuwen
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 9.871
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Aha. Mooi is dat, nog meer losse onderdelen over de werkbank. Ik denk niet dat ik keerringen ga vervangen, die zijn pas 160.000 km oud en kurkdroog.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.453
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Marc/JW240, Het wordt bij mij toch de B230E. Marc excuus voor de late reaktie omtrent mijn tussenas van de B21E.
Begrijp ik nu goed dat eerst het carterdeksel eronder uit moet waarna de oliepomp wordt losgemaakt van de huidige tussenas.
Of kan ik gewioon de as van voren eruit trekken (vlgs de JW240 methode). Bij het terug erin steken grijpt de as goed aan bij de pomp? Daar kan niets gebeuren?
Ik hoor wel, Joseph
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.871
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
No problemo, hoedanook zit er nog een goeie tussenas in mijn eigen oude B230F. Ik probeer alleen de ombouwtijd (downtime) wat te verkorten.
De as drijft de pomp aan via een haaks tandwieltje (wormwiel heet dat dacht ik) aan een asje, dat kan je er van bovenaf uittrekken, min of meer hetzelfde principe als de aandrijving van de stroomverdeler.
Ik denk eigenlijk dat je de tussenas er ook wel uit kan trekken als stroomverdeler en oliepomp-asje nog op hun plek zitten, ze draaien immers mee.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.453
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Hallo Marc/JW240,
De aandrijving van de oliepomp moet er wel uit. De achterste grote flens kan niet langs deze aandrijving ???
Alvorens die plaat met 2 keerringen voor eraf kan denk ik dat je er heel erg bij gebaat ben als de carterpan los ligt.
Bij mij wilde deze plaat niet loskomen omdat die op de pakking met de carterpan bleef hangen.
De Nokkenas van de B230E is een V type dus lijkt me lekker pittig. Overigens: Is 1336763
(nokkenas afsluitdop A) het juiste onderdeel om het gat van de 740 distributie op te vullen?
Groet
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.871
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Wat ik dan doe is zo'n nummer intypen bij Google, en dan vind je dit:
http://www.ipdusa.com/version.asp?strPag...&V_ID=2579
Een V as opent de kleppen voorbij het BDP, als je er gelijk een nieuwe distributieriem opzet hoef je daar de komende 80.000 km niet meer aan te denken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969