Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
oliedruklamje brand bij lag toerental
#1
Sinds een tijdje gaat mijn oliedruklampje branden.
Bij hoger toerental gaat ie weer uit en het toerental waar hij uit gaat wordt steeds hoger, dat is nu bij warme motor bij 1600 rpm. Als de motor koud is ligt dat lager.
Een tijdje heb ik veel externe lekkage gehad, dat is nu wel opgelost maar in die periode heb ik een tijd hele goedkope olie gebruikt.
De garage denkt aan interne slijtage, is het zo dat de motor op begint te raken en is dat nog praktisch gezien repareerbaar?
Het gaat om een B21A met prima compressie en goed gestelde kleppen.

Op zich zou ik ook wel wat meer koppel willen hebben en denk ik eraan om een B23A erin te leggen, kan dat gewoon ÃÂÃÂn op ÃÂÃÂn en is dat verstandig?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Antwoord
#2
Ik zou zeggen check eerst even of de kabel naar de oliedruk sensor nog goed is. In men 740 met B23 ging het lampje op een dag ook aan en beterde met gas geven. Kabel en connectie even nagekeken en die was helemaal vergaan. Plastic rond het kabeltje was helemaal weg. Even nieuw kabeltje gelegd en de handel was opgelost.

Weet natuurlijk niks, zeker enkel een tip.
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord
#3
Bedankt voor je tip.
De sensor is net vernieuwd omdat we dat wilden uitsluiten, de kabel zag er nog goed uit.
Maar morgen ga ik gelijk even kijken, wie weet.
Antwoord
#4
Hoe dan ook een intern probleem, maar ik kan me niet voorstellen dat de krukaslagers al kapot zijn als de compressie nog goed is. Tenzij je een tijdje benzine in het carter hebt gelekt of zo. Oliepomp kan normaal gesproken ook niet stuk. Goedkope olie is net zo goed als dure.

Er zit een O ring in de pijp vanaf oliepomp die er wel eens uitpiept: http://www.pbase.com/stealthfti/image/33228309

Al deze dingen kunnen van onderaf gerepareerd worden als je het motorblok ophangt en de vooras laat zakken. Misschien net zo snel (en voordelig) om er een ander blok in te hangen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Vandaag even de kabel gechecked, deze ziet er nog helemaal top uit.
Ik ben idd bang dat het een intern probleem is.
Ik heb ook wel eens speciale dikken olie gezien voor oldtimers, zou dat nog een oplossing kunnen zijn?
Antwoord
#6
Je zou 15W50 of 20W50 kunnen proberen, niks speciaals maar het lekt iets langzamer.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Blijft deze olie dikker bij bedrijfstemperatuur?
Is misschien wel een idee dan, zou dat een blijvend oplossing op kunnen leveren of verslechterd het uiteindelijk toch?
Misschien lastig om iets van te zeggen, maar is de motor nou nog wel betrouwbaar?
Het zou niet geweldig zijn om een grote plof te horen en stil te komen staan.
Antwoord
#8
Betrouwbaar? Een Volvo zal tot het uiterste gaan om je heelhuids thuis te krijgen. Tot nu toe ben ik pas ÃÂÃÂn keer stil komen te staan, dat was omdat ÃÂÃÂn klep voor de helft weggebrand was en de krukaslagers van een andere cilinder zover uitgelopen waren dat de zuiger tegen de kop bonkte. En dat was omdat ik wist dat-ie kapot was en wilde kijken hoe ver ik er mee kon rijden (toch nog 5 km).

Er plofte niks, en vloog niks in de rondte, hij stopte er gewoon mee. Als je je graag zorgen maakt over motorische betrouwbaarheid kan je beter een nieuwere auto kopen, Renault of zo.

15W50/20W50 is merkbaar dikker bij bedrijfstemperatuur dan 15W40/10W40 etc.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Dit is volgens mij het zelfde fenomeen als bij mijn B21E. Op enig moment ging het lampje bij laag toerental branden ondanks genoeg (goede) olie en water. Nog bverschillende ritten gemaakt en net bij mijn vrouw liep er iets goed stuk. Het onderblok zal na inspektie in de schrootbak belanden.

Op dit moment kun je niets anders doen dan zorgen voor voldoende redelijke kwaliteit olie en hopen dat et iets anders is als het (vermoedelijke) hoofdlager wat is verdraaid..

Zal later daarvan wel berichten..
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#10
Jelmar schreef:hoor niemand praten over een oliepomp die na 20-25-30 jaar niet helemaal meer fris is..
Of de aanzuigbuis van de oliepomp die door de jaren heen steeds verder vol met troep en sludge is komen te zitten..

En als je dikke olie erin moet gooien om je oliedruk wat omhoog te krijgen zou ik mezelf nog eens achter het oor krabben

+1
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Toerental waarbij naar lpg schakelt wisselt petervanriemsdijk 4 1.347 17 December 2022, 11:33
Laatste bericht: Dopski
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.383 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  Hoog toerental bij warme motor TeunTimmermans 49 25.222 14 February 2021, 17:30
Laatste bericht: Grey240Polar
  Dalend toerental bij choken Hanatarash 1 2.282 23 February 2018, 18:42
Laatste bericht: Marc1970
  trilling/resonantie/brom bij bepaald toerental 245GLE1981 1 4.286 30 June 2015, 22:41
Laatste bericht: Marc1970
  Olie lampje brand bij optrekken A_A 7 7.993 17 June 2015, 23:22
Laatste bericht: Dopski
  Lamda sonde lampje brand en haperend optrekken speedrider 8 6.652 2 December 2014, 23:44
Laatste bericht: speedrider
  Onregelmatig toerental, zelf oplossen? Erikvolvolvo 13 11.477 24 January 2014, 17:29
Laatste bericht: Marc1970
  Onregelmatig stationair en toerental omhoog bij remmen? MarcoV 18 11.421 28 October 2013, 11:54
Laatste bericht: MarcoV
  Wisselend stationair toerental Super Polar 1992 hiddemannetje 3 3.447 15 September 2012, 15:09
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)