Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
luchtmassameter kleplichter voor B21E
#1
Volvo 244 GLE op LPG. Na veel backfires te hebben gehad, heb ik het motorblok vervangen voor een betere 'minder versleten'.
Om te zorgen dat het gedoe met een kromme luchmassa schijf, bij een backfire, te voorkomen zou de schijf met arm omhoog moeten staan bij het rijden op LPG.
Met een paar servo's van deurvergrendeling en een doos Meccano [Temsi] heb ik een mechanische kleplichter in elkaar geknutseld.
Hij wordt bediend door de schakelaar voor LPG / benzine.
Omdat de aandrijving door servo's niet continu bekrachtigd kan worden, zit er een micro-switch tussen die de stroom kring onderbreekt maar tevens op het dashboard een ledje laat branden.
De kleplichter zelf zit in het luchtmassa meterhuis. Met wat contra gewichten loopt het systeem mooi soepel.
Het werkt goed, bijkomend voordeel is dat ik 100 km meer op een tank LPG rijd en dat de plunjer van de benzine injectie niet slijt.
Tevens zal bij een eventuele backfire de druk gemakkelijk langs de schijf kunnen.

[Afbeelding: lmm-servo-4.jpg]
[Afbeelding: klep1.jpg]
[Afbeelding: klep2.jpg]
[img width=450 height=600]http://www.kayauke.nl/240/volvo/LPG-244/lpgpics/klep3.jpg[/img]
[Afbeelding: lmm-servo-1.jpg]
[Afbeelding: lmm-servo-2.jpg]
[Afbeelding: lmm-servo-3.jpg]

Misschien kan het ontwerp wel anders/beter maar dit koste mij bijna niets en het is redelijk bedrijfszeker.
ex volvo's | volvo 245 polar 1993 | volvo 944 IC 1996 | volvo 245 GLT 1988 |volvo 244 GLE 1980 |volvo 245 GL 1982 | volvo 340 GL Redline 1990 | volvo 340 winner 1985 | volvo 340 DL special 1987 |
Antwoord
#2
Omslachtige manier , maar de doelstelling word gehaald.
Is alles wel goed geborgd?
Een loslopend schroefje welke wordt aangezogen door de motor kan desastreus zijn.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#3
Dit is werkelijk schitterend!!!
Wat een geweldige moed en doorzettingsvermogen om te bereiken wat je in je hoofd had!
Heel creatief ook om een constructiedoos te gebruiken, schiet beter op dan alles zelf knippen boren vijlen zagen etc.
Het doet een beetje aan als een werkstuk van de gebroeders bever ha ha.
Ik smul van dit soort praktijken, t'kan me niet creatief genoeg zijn ,orgineel is mooi maar dit mag er ook wezen.

Ik hoop dat je nog wat meer van die creatieve zaken wilt posten!
Antwoord
#4
Thanks, ben er inderdaad al een hele tijd mee bezig, eerst een paar prototypes getest en ook andere "oplossingen'' geprobeerd zie:
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=4338.0
De kleplichter in het luchtmassa meterhuis is volledig hardgesoldeert dus gaat in princiepe niet los.
De servo's wilde ik gebruiken omdat ze betrouwbaar zijn en eventueel makkelijk te vervangen, ook moest de bediening eenvoudig zijn dus gewoon op de schakelaar voor LPG / benzine werken. De verbinding tussen de aandrijving en de kleplichter is een flexibele hobbyboor verlengstuk, dit vangt de schokken op in de aansturing en het motorblok schudt ook.
ex volvo's | volvo 245 polar 1993 | volvo 944 IC 1996 | volvo 245 GLT 1988 |volvo 244 GLE 1980 |volvo 245 GL 1982 | volvo 340 GL Redline 1990 | volvo 340 winner 1985 | volvo 340 DL special 1987 |
Antwoord
#5
KAB schreef:De kleplichter zelf zit in het luchtmassa meterhuis. Met wat contra gewichten loopt het systeem mooi soepel.
Het werkt goed, bijkomend voordeel is dat ik 100 km meer op een tank LPG rijd en dat de plunjer van de benzine injectie niet slijt.

100 km meer op 1 tank?

Dan ga ik het benzinedeel er ook uit slopen en alleen op lpg rijden, met open klep.
Antwoord
#6
Er zit een 70 liter LPG tank in m'n 244 da's 56 liter effectief, ik rijdt hem niet leeg, dus tank ik meestal 50 liter
voor de luchtmassameter kleplichter haalde ik 350 kilometer; 350/50= 1op7
met de schijf omhoog haal ik 400 kilometer op een tank; 400/50= 1op8
Bij een lange rit [vakantie] met constante snelheid; 450 km 450/50= 1op9
Ik heb een dubbele verdamper van het merk OMVL de gasring zit voor de luchtmassa meter
Soms zie ik de gasring ook wel onder de gasklep zitten maar dan zit de rubberbalg niet mooi/goed.
Wat is de beste plek voor de gasvulring ?
ex volvo's | volvo 245 polar 1993 | volvo 944 IC 1996 | volvo 245 GLT 1988 |volvo 244 GLE 1980 |volvo 245 GL 1982 | volvo 340 GL Redline 1990 | volvo 340 winner 1985 | volvo 340 DL special 1987 |
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welk type koelvloeistof voor B230f? Kogelman 6 6.252 24 July 2020, 22:49
Laatste bericht: Kogelman
  Droge Stalling voor uw Volvo in Arnhem volvodutchy 15 12.832 29 September 2013, 17:53
Laatste bericht: Jambon
  nieuw nokkenastandwiel voor V40 automaat 1.8 Suzette 4 4.674 9 July 2013, 16:26
Laatste bericht: Suzette
  'must have' gereedschap voor de doe-het-zelver schande 34 26.546 31 January 2013, 22:11
Laatste bericht: Sebastiaan!
  Adres voor kleppenstellen in de buurt van Apeldoorn/Deventer Westra58xgjulia 4 4.069 5 November 2012, 22:46
Laatste bericht: bunne
  Expert gezocht voor diagnose + afstellen 740 tic '84-'85 Harry 10 10.378 8 March 2012, 02:38
Laatste bericht: bakmans
  Waar vind ik haaks uitlaat stukje (25CM) voor de eind demper? MyFirstVolvo 9 7.414 30 January 2012, 22:32
Laatste bericht: Rik Tuin
  krukas in stand 1 voor 123 ontsteking te monteren xnoxemx 3 4.317 15 January 2012, 22:28
Laatste bericht: Marc1970
  SBKA Onderhoud, reparatie en opleiding voor particulieren volvodutchy 3 4.403 1 August 2011, 18:01
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  terugslagklep voor backfire KAB 94 72.967 5 June 2011, 17:54
Laatste bericht: stockholmmarathon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)