Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
rare overdrive
De overdrive van mijn volvo 264 gl werkt niet. Er zit een b23e automaat blok van een 240 in.
De sensor van de 4e versnelling kan ik zien, maar de soleoide kan ik niet vinden. Er komt nergens een draadje uit en ik kan ook geen coontactje vinden.
Waar moet ik zoeken ???

het is een overdrive zoals op deze foto's
http://cleanflametrap.com/pub_autoOD/
Antwoord
Wat versta je onder de vierde versnellingsensor? Zou het niet zo kunnen zijn dat je helemaal geen OD bak hebt maar een drietrapsautomaat (BW55)?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
die 4e versnellingssensor zit op de bak geschroefd en geeft een stroompje als de vierde versnelling is ingeschakeld.
deze is ook te zien op de foto's (foto 7 en foto 8 )

Het is zowiezo een 4 bak, de overdrive was al kapot toen ik hem kocht maar volgens de vorige eigennaar zat er wel een overdrive op.
Antwoord
Die doeda op foto 7 en 8 is een solenoide (magneetventiel) waarmee je de oliestroom naar de vierde versnelling (=de overdrive) kan kortsluiten zodat de bak dus weer als drietrapsbak werkt. Schijnt bij gelegenheid van pas te komen.
Inderdaad geeft-ie ook een signaal naar een relais waardoor het lampje op je dashboard niet of wel brandt.

Als die solenoide kapot is kan je de "OD-uit" functie niet meer uitschakelen en is het dus full-time een 3 bak. Dat is ook wat in die fotoserie gedaan wordt, man haalt plunjer uit solenoide en presto. Je kan ook een sleuf in de solenoid graven.

Ingewikkeld, en misschien heb ik het ook wel achterstevoren uitgelegd. Hier een completer verhaal: http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/Tr...driveRelay
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Hoi, beiden,
als ik de tekst lees bij foto nr 26 (The end plate and plunger guide is returned to the unit minus the plunger, so this will serve the same purpose as channeling between the fluid openings, and restore full-time 4-speed without the lockout function.) is het dus andersom. Bij Prins zou de oliedoorlaat dus dicht moeten zitten, zodat de bak niet meer in de 4e versnelling kan en hij er dus 3 over houdt. Dat lijkt me lastiger te realiseren als het ding er niet meer zit.
Misschien toch maar eens onder de auto door tijgeren om het typenummer van de bak te zoeken? Klopt bovenstaand verhaal dan is het een A(isian) W(arner) 70 of 71. Heb je echt maar een driebak, dan is het een B(orger) W(arner) 55.

Haynes geeft middels een plaatje aan waar de solenoïde te vinden is, maar ik heb een doorvoerscanner. Daar past geen heel boek door....... Even fotootje maken......

Zo.....

[Afbeelding: dsc0006r.jpg]

Links op de bak, dus, (kijkend in de richting van de neus van de auto) De kabel voor de aansturing zou dus vanaf je pook via kronkels naar de solenoïde moeten lopen. Ik gok nu dat er een blindplaatje op zit en de (overtollige) bedrading verwijderd.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
ten eerste; bedankt voor de hulp!

wat ik dacht hoe de overdrive werkte: je hebt twee componenten op de bak/overdrive nodig
namelijk een sensor die meet of de vierde versnelling is ingeschakeld (ik dacht dat dat ding was dat op de foto te zien is)
en een soleoide, een soort pompje ofzo die de overdrive werkelijk inschakeld.

Klopt dit?

het is trouwens een borg-warner
Antwoord
maar als ik de link van marc doorlees zie ik dat er maar 1 component is en dat is die soleoide ( en dus geen 4e versnellingssensor)

dus ik zocht naar iets dat helemaal niet bestaat.

Als ik het dus goed begrijp is het dus een 3 bak en de overdrive is de 4e versnelling?
Antwoord
Nope...
Als je een BW55 hebt (wat je dus al aangaf) is het een driebak en kun je verdere zoektochten staken. Is de door jou bedoelde sensor niet je schakelaar voor de achteruitrijlampen?
`88 245, B230K, M47
Antwoord
heeft hij dan helemaal geen overdrive :-\ maar ik zie wel een solenoide zitten, of heeft die een ander doel
Antwoord
Ik heb het hoofdstuk automatische transmissies in Haynes binnenstebuiten gekeerd. Wat ik vermoed dat je ziet zitten is de schakelaar die er voor zorgt dat je de auto alleen kunt starten als de pook in de stand P of N staat. Als ik het goed begrijp zorgt deze schakelaar ook voor de achteruitrijlampen. Verder zit er m.i. geen andere elektrische meuk op.
`88 245, B230K, M47
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Overdrive electrisch gedeelte Rin 12 2.731 4 July 2023, 19:06
Laatste bericht: Rin
  Overdrive J-type schakelt niet bij koude motor Rat242 18 9.015 5 February 2023, 15:06
Laatste bericht: skidje
  Overdrive pakt niet Lubse 9 8.120 5 March 2020, 23:26
Laatste bericht: Raymond_63
  past een M46 (Overdrive J-type) uit een 960 in een 740 Turbodiesel? nullifie 3 3.712 14 March 2019, 23:03
Laatste bericht: nullifie
  M46 P overdrive Renévolvo 5 6.835 12 November 2017, 15:22
Laatste bericht: Marc1970
  Haperende overdrive Volvo 240 Gl1983 sedan met BE19E blok Thijs240gl1983 13 15.019 18 July 2016, 21:07
Laatste bericht: ZOAB
  Vervangen koppeling 1982, b21ft met M46 met overdrive Reinier 18 17.368 24 January 2016, 00:53
Laatste bericht: Reinier
  rare opening m47 bak 245GLE1981 3 3.981 5 June 2015, 07:57
Laatste bericht: edwin
  Overdrive blijft ingeschakeld bij warme motor hun 11 11.751 14 April 2015, 13:36
Laatste bericht: hun
  overdrive selenoid AW71 jero 6 5.995 2 January 2015, 23:28
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)