Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2009
Beste allemaal,
ik zal me even voorstellen: Ik ben Jef Keijzer uit Amsterdam en al bijna 2 jaar in het bezit van een 244 GLE die ik uit zwitserland meenam.
Vorig jaar heb ik er een LPG installatie in laten zetten door HPO.
De 30 jaar oude 244 heeft inmiddels 330000 km gelopen en is oerbetrouwbaar.
De enige onhebbelijkheid is dat hij vanaf het begin slecht stationair loopt, hij draait zo'n 400/500 toeren. Ook als ' ie koud is (hij start prima) loopt ' ie te laag.
De garage heeft bij de APK een " dingetje op het kleppendeksel" afgesteld, en daarna ging het iets beter.
Inmiddels loopt mijn auto slecht stationair na koude start (ik start altijd op benzine), maar goed stationair als ' ie warm is (op benzine).
Het systeem die voor een verhoogd/verrijkt stationair toerental na koude start zorgt werkt denk is niet.
Daarnaast loopt ' ie op LPG sinds kort ook als ' ie warm is niet meer stationair. Hiervoor ga ik eind van de week naar HPO.
Kan iemand mij helpen?
Dank!
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Als ik het goed heb gaat het om een K-jet injectie.
Het "dingetje"is waarschijnlijk de koudestartluchtschuif.
Daar is weinig tot niets aan te stellen,maar misschien heeft de monteur de electrische aansluiting gecontroleerd.
Belangrijk is de oorzaak te zoeken.
Ik kan je uitleggen waar de stationairschroef te vinden is,maar omdat ie wel mooi loopt als ie warm is heeft dat geen zin.
Dingen die het kunnen zijn:
-warmloopregelaar niet (meer) goed
-koudstartinjector verstopt of geen spanning
-thermotijdschakelaar duuk
-koudstartluchtschuif blijft hangen of geen spanning.
Valse luchtprobleem kan het ook zijn .Net zoals een slechte ontsteking.
legio mogelijkheden dus...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2009
Hoi Edwin, het 'dingetje' is een rond potje met aan weerszijden een rubber slang en bovenop een electrische draad.
De koudestart injector functioneert denk ik goed, zodra ik de contactsleutel omdraai hoor ik een brom, totdat de motor loopt (starten gaat zomer en winter goed).
Bougies, rotor en verdeelkap zijn recent vervangen, de auto rijdt pittigen hangt goed aan het gas!
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Hey Jef,
Heb je E-mail ontvangen maar ik kan niks terugsturen vanwege een fout bij de provider (al een poosje)
Dus dan maar even zo.
In de buurt van A'dam weet ik zo gauw geen specialist.
Een K-jet goeroe op dit forum is "kaassie" (zie zijn topic(s))
Helaas zit ie op Texel.
Voor nood zou je de stationairschroef wat uit kunnen draaien.
Grote kans is dan wel dat ie dan te hard stationair gaat lopen als ie warm is.
De schroef is een zwarte draaaiknop nabij de gasklep.
Even linksom draaien en kijken wat het effect is.
Kan verder geen kwaad op prestaties/CO-gehalte
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2009
Zoals Edwin al schreef in zijn eerste antwoord (luchtschuif krijgt geen spanning): ik heb vanmorgen de connector van de luchtschuif getrokken en gemeten. Er stond geen spanning op.
Beide polen staan (volgens de multimeter) in contact met de massa. Dit zou dus de oorzaak van het probleem kunnen zijn.
Vraag: waar komt de kabel/spanning vandaan? Zou het 12 v moeten zijn? Zit er ergens een relais verbonden met een temperatuursensor? Kan ik de schuif direct op de accu aansluiten om te testen dat het oorspronkelijke probleem is opgelost?
Alvast dank voor de support!
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Op de luchtschuif staat altijd spanning.Deze komt van een relais welke opkomt wanneer kontakt wordt gemaakt
Wanneer er koud gestart wordt warmt de luchtschuif op door de stroom. Als ie dan warm is (en de luchtschuif gaat dicht)dan verbreekt de stroom door een openspringend bi-metaal.
Met een warme start heeft de luchtschuif de temp. van de motor aangenomen en staat het bi-metaal -en dus het kontakt- al open.Het is dus niet voor niets dat de luchtschuif zo op het kleppendeksel is gemonteerd.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Jun 2009
Opgelost! Dank voor de goede tips, het bleek de hulpluchtschuif te zijn. Jan de Boer in Noord Scharwoude had er een liggen voor 20.-
Loopt zowel warm als koud keurig 900 tpm stationair.
Leuke bijkomstigheid: mijn temparatuurmeter stond altijd boven het midden en liep bij snelle snelwegritten in de zomer richtig rood.
Nu staat de meter keurig in het midden!