10 June 2009, 18:47
Hallo Volvo liefhebbers,
Ik zal me nu eindelijk eens netjes voorstellen. Al meer dan een jaar bezoek ik regelmatig Volvolvo. Al die tijd ben ik ook lekker bezig geweest met mijn wagen maar heb niet de tijd genomen om mij eens voor te stellen. Mijn excuses hiervoor en ik hoop dat jullie naar het lezen van mijn sleutel en knutsel ervaring deze willen aanvaarden. Veel leesplezier. (let op, het is wel een heel verhaal geworden)
![[Afbeelding: zijaanzichtpannorama.jpg]](http://i645.photobucket.com/albums/uu180/5139borgonjen/zijaanzichtpannorama.jpg)
Personalia:
Mijn naam is Arno Borgonjen, woonachtig in Wilp (midden in de stedendriehoek, Apeldoorn, Deventer en Zutphen), ik ben 38 jaar, gelukkig getrouwd en heb 2 kinderen van 5 en 8 jaar. Ik heb een management functie bij een aggregaten verhuur en productie bedrijf in centraal Nederland en heb een onbedwingbare interesse in techniek, in de breedste zin van het woord.
Het besluit:
Iets meer dan een jaar geleden had ik wat geld over, dat had ik verdient met een andere hobby. Tevens was ik toe aan een andere auto en ging dus op zoek. Ik ben redelijk handig en het ondeugende van een oldtimer, dat je geen belasting hoeft te betalen trok mij wel. Maar wat voor een auto zoek je dan. Met Opel en VW had in niet zo veel, Mercedes? Daar rijd ook ander volk in waarmee ik liever niet geassocieerd wil worden als je begrijpt wat ik bedoel. Volvo, ja een Volvo dat heeft ook nog wel een bepaalde klasse, ik ging op zoek naar een Volvo. Maar wat voor een Volvoââ¬Â¦Ã¢â¬Â¦. en natuurlijk wel eentje op LPG.
Welk type:
Zoals ik al aangaf ben ik best handig maar heb ook geen zin om elke zaterdag te sleutelen, ik besloot dus een auto te zoeken uit de jaren 70. Ik had het idee en ik weet niet of het waar is, maar als ik in de 140 of Amazone terecht kom dat ik bezig zou blijven. Ik ging op zoek naar een 244. (Achteraf een goede keuze qua comfort) Naar wat rond bellen en mailen ben je er al snel achter wat de ââ¬Åslechte plekkenââ¬Â van de 244 zijn en weet je waar je op moet letten. Uiteindelijk kwam ik uit bij de 244 waarvan ik nu al weer meer dan een jaar de trotse eigenaar ben.
Het was een beige 244 uit 1976 met ca. 227.000 km. De vorige eigenaar was een betrouwbare man en had de wagen keurig bijgehouden, hij tipte mij overigens meteen over de Volvolvo site, altijd handig als je wat weten wilt.
![[Afbeelding: achteraanzichtpannorama.jpg]](http://i645.photobucket.com/albums/uu180/5139borgonjen/achteraanzichtpannorama.jpg)
Gordels:
Kom ik er mee thuis, ja leuk, maar er zitten geen gordels in dus kunnen we er niet met zijn vieren mee weg. Ja shit, niet op gelet. Inmiddels had ik al eens ergens gelezen dat de 244 jarenlang op bijna dezelfde wijze werd geproduceerd en dat je dus delen makkelijk kunt over zetten. Ik heb op een zaterdag uit een 240 ik meen uit 1992 een paar achter gordels gehaald en maar eens gekeken of ik ze pas kon maken. Onvoorstelbaar, de bevestigingspunten waren er in 1976 al ingelast, ik hoefde enken een paar gaatjes in de bekleding achter het achterste raampje te prikken en de hoedenplank af te zagen. Binnen 1,5 uur zaten de gordels erin en konden met zijn vieren lekker toeren.
Pimpe my ride:
Het was qua uiterlijk een prachtige wagen, echter kon de binnenzijde wat styling betreft wel een make-over gebruiken. De auto had een zwart dashboard, bruine deurpanelen en vloerbedekking en jawel, blauwe bekleding. Alles was heel netjes, maar die kleuren gingen echt niet samen. Ik heb toen al snel de deurpanelen vervangen voor zwarte en de vloerbedekking door blauwe, dat stond al een stuk beter bij de nette blauwe Pullman bekleding, maar de doelstelling was natuurlijkââ¬Â¦Ã¢â¬Â¦Ã¢â¬Â¦ Zwart leer als ik mij vrouw tenminste kon overtuigen, zij had een hekel aan leer, dat is zomers veel te warm en het plakt en glijdt zo. Op zich wel waar maar zwart leer hoort nou eenmaal in zoââ¬â¢n auto schat. Dat lag dus even in de week.
![[Afbeelding: IMG_5820.jpg]](http://i645.photobucket.com/albums/uu180/5139borgonjen/IMG_5820.jpg)
Op zich allemaal netjes, maar die kleuren?
Nieuwe uitdagingen:
Voor de aankoop had ik mij een beetje verdiept in waar ik op moest letten, maar technisch niet zover gekeken. De auto is prima hoor maar er zat een gewone 4 bak onder en geen stuurbekrachtigingââ¬Â¦.. Dan weet je het wel, ik had weer 2 uitdagingen, maar geen haast.
Toevallig las ik iets over een beurs in september en dat leek mij wel leuk, ik voelde mij niet echte een volvofile en was niet van plan zo fanatiek te worden, maar een keertje op een beurs kijken, dat kan toch geen kwaad dacht ik. Zoon mee, leuk man Volvoââ¬â¢s kijken, ik zocht nog een embleempje en hij ÃÂÃÂn voor op de skelter echt super gaaf, en ââ¬Â¦..loop ik daar zo tegen een M47 aan!
5de versnelling:
Een 5 bak, past die onder mijn 244 uit 1976, ja 100% zij de verkoper/standhouder nadat ik hem dat 2 of 3 maal had gevraagd en hem recht in de ogen keek, als je de middelen hebt is het hooguit 2 tot 3 uur werk. Dat klonk goed, nog even met mijn gagage houder gebeld (als het zou passen mocht ik sââ¬â¢avonds een keer op de brug en kon hij eventueel assisteren) en de bak ter goede trouw gekocht. Ik weet tot op de dag van vandaag nog niet wie de standhouder was maar in september ga ik zeker nog even met hem praten, dit had namelijk niets met volvofatsoen te maken.
Qua aanflensing paste de bak inderdaad, maar dat was dan ook alles. De splineas was anders, de aandrijf as paste niet meer en deze bak had geen mechanische km teller aandrijving. Ik voelde behoorlijk genaaââ¬Â¦. en ik was echt teleurgesteld in de mensheid, ik was nota bene na ca. 10 km nog een keer terug gereden met de vraag of ik nog een andere steun of dergelijke voor de pook nodig had, wederom was het antwoord: nee hoor, alles kun je zo overzetten. Bah ik wordt er weer kriegelig van.
Maar ja die paste dus niet, maar je wilt wel een 5de versnelling. Ik ben toen naar Wim Bottinga in Barneveld gereden hij is weliswaar gespecialiseerd in de 164 serie maar hij heeft mij keurig geholpen. Hij had nog een M46 met overdrive liggen en we hebben samen de overige delen bij elkaar gezocht zodat ik zeker wist dat we het spul in ÃÂÃÂn avond over konden zetten. Ik gebruik de auto immers dagelijks. En jawel het paste allemaal, later nog gezocht naar een pook met een knopje voor de inschakeling van de od. maar dat wist ik van te voren. Echt een verademing, ÃÂÃÂn druk op de knop 500 toeren omlaag, zeker op de snelweg.
![[Afbeelding: IMG_8220.jpg]](http://i645.photobucket.com/albums/uu180/5139borgonjen/IMG_8220.jpg)
Zwart leer:
Tussen de bedrijven door had ik bij een autocrosser al een set lederen stoelen en een achterbak gekocht. De vulling van de voorstoelen was nog perfect allen was het leer niet veel meer. De achterbank was nog wel helemaal in tact. Bij een andere Volvofile kocht ik vanaf een hooizolder een paar lederen voorstoelen waarvan het leer nog bijna helemaal heel was (wel wat oppervlakte barsten, craquelÃÂ of zoiets) verder waren de stoelen helemaal niets meer, aan alle kanten kwam het zeegras eruit vallen, maar daar moet je dan even doorheen kijken.
Thuis in de schuur heb ik de 4 stoelen helemaal gestript, echt leuk werk hoor. Hier en daar een scheurtje middels textiellijm geplakt en het leer uiterst voorzichtig over de goede zittingen getrokken. Daarna met speciale leder reiniger de stoelen 3 maal behandeld, en het werd al weer wat soepeler. De scheurtjes heb ik met een reparatie setje weer gevuld. Uiteindelijk heb ik de stoelen en de bank 2 maal met lederverf behandeld en weer (inclusief zwarte vloerbekleding) in de auto gemonteerd, je weet niet wat je ziet, echt gaaf zoââ¬â¢n resultaat na een paar avonden flink knutselen.
![[Afbeelding: IMG_8213.jpg]](http://i645.photobucket.com/albums/uu180/5139borgonjen/IMG_8213.jpg)
![[Afbeelding: IMG_8210.jpg]](http://i645.photobucket.com/albums/uu180/5139borgonjen/IMG_8210.jpg)
Stuur bekrachtiging:
Eind vorig jaar ben ik op zoek gegaan naar een stuurbekrachtiging. Gezien de ervaring met de M47 wilde ik eerst zeker weten of ik alle delen in het bezit had alvorens te beginnen. Het viel niet mee een passende poelie te vinden en heb mijn zoekactie maar even gestaakt. Uiteindelijk zag ik het niet zitten het zelf te doen, ik heb de auto dagelijks nodig en wil ook niet altijd misbruik maken van mijn garagehouder. Ik had wat geld apart gelegd en heb uiteindelijk besloten de stuurbekrachtiger er bij een niet nader te noemen ââ¬Åoude Volvo specialistââ¬Â in laten bouwen. Het kost even wat, maar die mensen doen niets anders dan Volvos, dan gebeurt het ook goed en met passieââ¬Â¦ denk je dan.
Gadverdamme, voor de tweede keer was ik tot op het bot teleurgesteld in de medemens. Na 2 dagen moest ik al olie bijvullen. Wellicht niet goed ontlucht hoop je dan, nog maar een beetje erbij, en nog een beetje en flats, daar lag een ineens een ý liter olie onder de wagen. Snaar eraf geknipt en toch maar naar mijn eigen garagehouder gereden. Auto op de brug en wat denk je, de hele rechter cub lag eruit, deze was op de prust methode met een hechtlasje vast gezet. Zelfs de wielen stonden duidelijk zichtbaar niet in spoor. Het was me al opgevallen dat het stuur niet helemaal mooi herplaatst was, maar dit sloeg echt alles. Ik heb het betreffende bedrijf gebeld en het netjes gehouden, oh, kom maar even terug dan lossen wij het wel op. Ten eerste had ik geen zin om weer 1ý uur te rijden en ik wilde mijn auto niet weer een week kwijt en de desbetreffende persoon wilde ik ook niet meer aan mijn auto hebben. Hij heeft uiteindelijk een goed stuurhuis opgestuurd welke op vakkundige wijze door mijn eigen garagehouder is gemonteerd, ook heeft deze de wielen weer uitgelijnd. Daar had die andere persoon mij trouwens ook al voor laten betalen de ââ¬Â¦., bah, daar ga ik weer, laat ik er maar over ophouden hij stuurt nu ca. een ý jaar perfect.
Kachel en dashboard:
Tussen kerst en oud en nieuw 2008, net als je de kachel en de aanjager het hardst nodig hebt stopte deze ermee. Ik had bij dezelfde autocrosser ook al eens een net dashboard (zonder scheur naast de klokkenhuis verhoging) en een complete kachelunit gekocht. Ik had al eens ergens gelezen dat die een kwaaltje hadden. Op zich wel leuk werk, heel je dashboard eruit en de kachel ombouwen echter moest dit voor het huis, half op straat gebeuren en daar ben ik niet zoââ¬â¢n fan van enââ¬Â¦ het was ongeveer 2(klein nulletje)C Heel koud dus voor priegelwerk maar na 1ý dag was het weer voor elkaar.
Centrale vergrendeling:
Voor deze 244 had ik een Peugeot 406 welke van alle gemakken was voorzien, dat ga je op een gegeven moment toch missen. Dit voorjaar heb een universele centrale vergrendeling gemonteerd, kost niet veel en werkt perfect, erg makkelijk met twee kinderen die steeds die knopjes vergeten. Voor â⬠40,- heb ik er een setje klapsleutes met afstandbediening bijgekocht. Het is niet origineel, maar wel heel handig hoor enââ¬Â¦.. het heeft ook wel wat zoââ¬â¢n oude bak waarvan de alarmlichten twee keer knipperen bij het op afstand openen en sluiten van de deuren.
Airconditioning:
Nu de zon wat sterker wordt mis je al snel de airconditioning, nee toch, ââ¬Â¦ jawel je zoekt weer een uitdaging en ik stuitte op een Deltamil airco die later, onder licentie van Volvo ingebouwd konden worden. (na inbouw ofzo) Als ik opnieuw mocht kiezen werd ik automonteur wat een leuk werk is dit zeg. De set was compleet met steun voor de compressor en onlang werkend uit een 245 gedemonteerd. Eerst maar eens kijken wat ik nodig ben, het leek allemaal te passen echter zat de verdamper van de LPG installatie lelijk in de weg. Wat slangen en slangklemmen aangeschaft en eerst maar de verdamper verplaatst, dat was eigenlijk het meeste werk. In de schuur had ik de verdamper en de condensor al eens goed gespoeld met remmenreiniger. Op een vrijdagavond heb ik de condensor geplaatst en de dag erop de verdamper en de pomp. Via een connectie via mijn werkgever kon ik voor een schappelijk bedrag een nieuwe filterdroger, een paar afdichtingen en wat retro-fit delen bemachtigen, tevens heeft dit bedrijf het systeem ook weer afgevuld. Het systeem is van 1991 maar koelt nog perfect, lekker hoor.
Cruise control:
Op een gegeven moment houd het niet meer op hè. Ik heb onlang in de States een CC gekocht welke ik ieder moment binnen verwacht. Kijken of dat erin kunnen krijgen. Als ik dan ook nog ergens een setje elektrische ramen kan vinden is ie echt compleet en comfortabel. De ÃÂÃÂn vind het prachtig, de ander denkt dat ik niet hellemaal lekker ben. Het maakt me gelukkig niets uit wat een ander vindt, ik kan wel zeggen dat ik het Volvo virus aardig te pakken heb en weetje, ik vind het echt geweldig.
Bedank voor je tijd en de vriendelijke groeten,
Arno Borgonjen
Een 244 is geen auto, het is een wagen. Daar stapt je niet in, daar kom je in binnen!
Ik zal me nu eindelijk eens netjes voorstellen. Al meer dan een jaar bezoek ik regelmatig Volvolvo. Al die tijd ben ik ook lekker bezig geweest met mijn wagen maar heb niet de tijd genomen om mij eens voor te stellen. Mijn excuses hiervoor en ik hoop dat jullie naar het lezen van mijn sleutel en knutsel ervaring deze willen aanvaarden. Veel leesplezier. (let op, het is wel een heel verhaal geworden)
![[Afbeelding: zijaanzichtpannorama.jpg]](http://i645.photobucket.com/albums/uu180/5139borgonjen/zijaanzichtpannorama.jpg)
Personalia:
Mijn naam is Arno Borgonjen, woonachtig in Wilp (midden in de stedendriehoek, Apeldoorn, Deventer en Zutphen), ik ben 38 jaar, gelukkig getrouwd en heb 2 kinderen van 5 en 8 jaar. Ik heb een management functie bij een aggregaten verhuur en productie bedrijf in centraal Nederland en heb een onbedwingbare interesse in techniek, in de breedste zin van het woord.
Het besluit:
Iets meer dan een jaar geleden had ik wat geld over, dat had ik verdient met een andere hobby. Tevens was ik toe aan een andere auto en ging dus op zoek. Ik ben redelijk handig en het ondeugende van een oldtimer, dat je geen belasting hoeft te betalen trok mij wel. Maar wat voor een auto zoek je dan. Met Opel en VW had in niet zo veel, Mercedes? Daar rijd ook ander volk in waarmee ik liever niet geassocieerd wil worden als je begrijpt wat ik bedoel. Volvo, ja een Volvo dat heeft ook nog wel een bepaalde klasse, ik ging op zoek naar een Volvo. Maar wat voor een Volvoââ¬Â¦Ã¢â¬Â¦. en natuurlijk wel eentje op LPG.
Welk type:
Zoals ik al aangaf ben ik best handig maar heb ook geen zin om elke zaterdag te sleutelen, ik besloot dus een auto te zoeken uit de jaren 70. Ik had het idee en ik weet niet of het waar is, maar als ik in de 140 of Amazone terecht kom dat ik bezig zou blijven. Ik ging op zoek naar een 244. (Achteraf een goede keuze qua comfort) Naar wat rond bellen en mailen ben je er al snel achter wat de ââ¬Åslechte plekkenââ¬Â van de 244 zijn en weet je waar je op moet letten. Uiteindelijk kwam ik uit bij de 244 waarvan ik nu al weer meer dan een jaar de trotse eigenaar ben.
Het was een beige 244 uit 1976 met ca. 227.000 km. De vorige eigenaar was een betrouwbare man en had de wagen keurig bijgehouden, hij tipte mij overigens meteen over de Volvolvo site, altijd handig als je wat weten wilt.
![[Afbeelding: achteraanzichtpannorama.jpg]](http://i645.photobucket.com/albums/uu180/5139borgonjen/achteraanzichtpannorama.jpg)
Gordels:
Kom ik er mee thuis, ja leuk, maar er zitten geen gordels in dus kunnen we er niet met zijn vieren mee weg. Ja shit, niet op gelet. Inmiddels had ik al eens ergens gelezen dat de 244 jarenlang op bijna dezelfde wijze werd geproduceerd en dat je dus delen makkelijk kunt over zetten. Ik heb op een zaterdag uit een 240 ik meen uit 1992 een paar achter gordels gehaald en maar eens gekeken of ik ze pas kon maken. Onvoorstelbaar, de bevestigingspunten waren er in 1976 al ingelast, ik hoefde enken een paar gaatjes in de bekleding achter het achterste raampje te prikken en de hoedenplank af te zagen. Binnen 1,5 uur zaten de gordels erin en konden met zijn vieren lekker toeren.
Pimpe my ride:
Het was qua uiterlijk een prachtige wagen, echter kon de binnenzijde wat styling betreft wel een make-over gebruiken. De auto had een zwart dashboard, bruine deurpanelen en vloerbedekking en jawel, blauwe bekleding. Alles was heel netjes, maar die kleuren gingen echt niet samen. Ik heb toen al snel de deurpanelen vervangen voor zwarte en de vloerbedekking door blauwe, dat stond al een stuk beter bij de nette blauwe Pullman bekleding, maar de doelstelling was natuurlijkââ¬Â¦Ã¢â¬Â¦Ã¢â¬Â¦ Zwart leer als ik mij vrouw tenminste kon overtuigen, zij had een hekel aan leer, dat is zomers veel te warm en het plakt en glijdt zo. Op zich wel waar maar zwart leer hoort nou eenmaal in zoââ¬â¢n auto schat. Dat lag dus even in de week.
![[Afbeelding: IMG_5820.jpg]](http://i645.photobucket.com/albums/uu180/5139borgonjen/IMG_5820.jpg)
Op zich allemaal netjes, maar die kleuren?
Nieuwe uitdagingen:
Voor de aankoop had ik mij een beetje verdiept in waar ik op moest letten, maar technisch niet zover gekeken. De auto is prima hoor maar er zat een gewone 4 bak onder en geen stuurbekrachtigingââ¬Â¦.. Dan weet je het wel, ik had weer 2 uitdagingen, maar geen haast.
Toevallig las ik iets over een beurs in september en dat leek mij wel leuk, ik voelde mij niet echte een volvofile en was niet van plan zo fanatiek te worden, maar een keertje op een beurs kijken, dat kan toch geen kwaad dacht ik. Zoon mee, leuk man Volvoââ¬â¢s kijken, ik zocht nog een embleempje en hij ÃÂÃÂn voor op de skelter echt super gaaf, en ââ¬Â¦..loop ik daar zo tegen een M47 aan!
5de versnelling:
Een 5 bak, past die onder mijn 244 uit 1976, ja 100% zij de verkoper/standhouder nadat ik hem dat 2 of 3 maal had gevraagd en hem recht in de ogen keek, als je de middelen hebt is het hooguit 2 tot 3 uur werk. Dat klonk goed, nog even met mijn gagage houder gebeld (als het zou passen mocht ik sââ¬â¢avonds een keer op de brug en kon hij eventueel assisteren) en de bak ter goede trouw gekocht. Ik weet tot op de dag van vandaag nog niet wie de standhouder was maar in september ga ik zeker nog even met hem praten, dit had namelijk niets met volvofatsoen te maken.
Qua aanflensing paste de bak inderdaad, maar dat was dan ook alles. De splineas was anders, de aandrijf as paste niet meer en deze bak had geen mechanische km teller aandrijving. Ik voelde behoorlijk genaaââ¬Â¦. en ik was echt teleurgesteld in de mensheid, ik was nota bene na ca. 10 km nog een keer terug gereden met de vraag of ik nog een andere steun of dergelijke voor de pook nodig had, wederom was het antwoord: nee hoor, alles kun je zo overzetten. Bah ik wordt er weer kriegelig van.
Maar ja die paste dus niet, maar je wilt wel een 5de versnelling. Ik ben toen naar Wim Bottinga in Barneveld gereden hij is weliswaar gespecialiseerd in de 164 serie maar hij heeft mij keurig geholpen. Hij had nog een M46 met overdrive liggen en we hebben samen de overige delen bij elkaar gezocht zodat ik zeker wist dat we het spul in ÃÂÃÂn avond over konden zetten. Ik gebruik de auto immers dagelijks. En jawel het paste allemaal, later nog gezocht naar een pook met een knopje voor de inschakeling van de od. maar dat wist ik van te voren. Echt een verademing, ÃÂÃÂn druk op de knop 500 toeren omlaag, zeker op de snelweg.
![[Afbeelding: IMG_8220.jpg]](http://i645.photobucket.com/albums/uu180/5139borgonjen/IMG_8220.jpg)
Zwart leer:
Tussen de bedrijven door had ik bij een autocrosser al een set lederen stoelen en een achterbak gekocht. De vulling van de voorstoelen was nog perfect allen was het leer niet veel meer. De achterbank was nog wel helemaal in tact. Bij een andere Volvofile kocht ik vanaf een hooizolder een paar lederen voorstoelen waarvan het leer nog bijna helemaal heel was (wel wat oppervlakte barsten, craquelÃÂ of zoiets) verder waren de stoelen helemaal niets meer, aan alle kanten kwam het zeegras eruit vallen, maar daar moet je dan even doorheen kijken.
Thuis in de schuur heb ik de 4 stoelen helemaal gestript, echt leuk werk hoor. Hier en daar een scheurtje middels textiellijm geplakt en het leer uiterst voorzichtig over de goede zittingen getrokken. Daarna met speciale leder reiniger de stoelen 3 maal behandeld, en het werd al weer wat soepeler. De scheurtjes heb ik met een reparatie setje weer gevuld. Uiteindelijk heb ik de stoelen en de bank 2 maal met lederverf behandeld en weer (inclusief zwarte vloerbekleding) in de auto gemonteerd, je weet niet wat je ziet, echt gaaf zoââ¬â¢n resultaat na een paar avonden flink knutselen.
![[Afbeelding: IMG_8213.jpg]](http://i645.photobucket.com/albums/uu180/5139borgonjen/IMG_8213.jpg)
![[Afbeelding: IMG_8210.jpg]](http://i645.photobucket.com/albums/uu180/5139borgonjen/IMG_8210.jpg)
Stuur bekrachtiging:
Eind vorig jaar ben ik op zoek gegaan naar een stuurbekrachtiging. Gezien de ervaring met de M47 wilde ik eerst zeker weten of ik alle delen in het bezit had alvorens te beginnen. Het viel niet mee een passende poelie te vinden en heb mijn zoekactie maar even gestaakt. Uiteindelijk zag ik het niet zitten het zelf te doen, ik heb de auto dagelijks nodig en wil ook niet altijd misbruik maken van mijn garagehouder. Ik had wat geld apart gelegd en heb uiteindelijk besloten de stuurbekrachtiger er bij een niet nader te noemen ââ¬Åoude Volvo specialistââ¬Â in laten bouwen. Het kost even wat, maar die mensen doen niets anders dan Volvos, dan gebeurt het ook goed en met passieââ¬Â¦ denk je dan.
Gadverdamme, voor de tweede keer was ik tot op het bot teleurgesteld in de medemens. Na 2 dagen moest ik al olie bijvullen. Wellicht niet goed ontlucht hoop je dan, nog maar een beetje erbij, en nog een beetje en flats, daar lag een ineens een ý liter olie onder de wagen. Snaar eraf geknipt en toch maar naar mijn eigen garagehouder gereden. Auto op de brug en wat denk je, de hele rechter cub lag eruit, deze was op de prust methode met een hechtlasje vast gezet. Zelfs de wielen stonden duidelijk zichtbaar niet in spoor. Het was me al opgevallen dat het stuur niet helemaal mooi herplaatst was, maar dit sloeg echt alles. Ik heb het betreffende bedrijf gebeld en het netjes gehouden, oh, kom maar even terug dan lossen wij het wel op. Ten eerste had ik geen zin om weer 1ý uur te rijden en ik wilde mijn auto niet weer een week kwijt en de desbetreffende persoon wilde ik ook niet meer aan mijn auto hebben. Hij heeft uiteindelijk een goed stuurhuis opgestuurd welke op vakkundige wijze door mijn eigen garagehouder is gemonteerd, ook heeft deze de wielen weer uitgelijnd. Daar had die andere persoon mij trouwens ook al voor laten betalen de ââ¬Â¦., bah, daar ga ik weer, laat ik er maar over ophouden hij stuurt nu ca. een ý jaar perfect.
Kachel en dashboard:
Tussen kerst en oud en nieuw 2008, net als je de kachel en de aanjager het hardst nodig hebt stopte deze ermee. Ik had bij dezelfde autocrosser ook al eens een net dashboard (zonder scheur naast de klokkenhuis verhoging) en een complete kachelunit gekocht. Ik had al eens ergens gelezen dat die een kwaaltje hadden. Op zich wel leuk werk, heel je dashboard eruit en de kachel ombouwen echter moest dit voor het huis, half op straat gebeuren en daar ben ik niet zoââ¬â¢n fan van enââ¬Â¦ het was ongeveer 2(klein nulletje)C Heel koud dus voor priegelwerk maar na 1ý dag was het weer voor elkaar.
Centrale vergrendeling:
Voor deze 244 had ik een Peugeot 406 welke van alle gemakken was voorzien, dat ga je op een gegeven moment toch missen. Dit voorjaar heb een universele centrale vergrendeling gemonteerd, kost niet veel en werkt perfect, erg makkelijk met twee kinderen die steeds die knopjes vergeten. Voor â⬠40,- heb ik er een setje klapsleutes met afstandbediening bijgekocht. Het is niet origineel, maar wel heel handig hoor enââ¬Â¦.. het heeft ook wel wat zoââ¬â¢n oude bak waarvan de alarmlichten twee keer knipperen bij het op afstand openen en sluiten van de deuren.
Airconditioning:
Nu de zon wat sterker wordt mis je al snel de airconditioning, nee toch, ââ¬Â¦ jawel je zoekt weer een uitdaging en ik stuitte op een Deltamil airco die later, onder licentie van Volvo ingebouwd konden worden. (na inbouw ofzo) Als ik opnieuw mocht kiezen werd ik automonteur wat een leuk werk is dit zeg. De set was compleet met steun voor de compressor en onlang werkend uit een 245 gedemonteerd. Eerst maar eens kijken wat ik nodig ben, het leek allemaal te passen echter zat de verdamper van de LPG installatie lelijk in de weg. Wat slangen en slangklemmen aangeschaft en eerst maar de verdamper verplaatst, dat was eigenlijk het meeste werk. In de schuur had ik de verdamper en de condensor al eens goed gespoeld met remmenreiniger. Op een vrijdagavond heb ik de condensor geplaatst en de dag erop de verdamper en de pomp. Via een connectie via mijn werkgever kon ik voor een schappelijk bedrag een nieuwe filterdroger, een paar afdichtingen en wat retro-fit delen bemachtigen, tevens heeft dit bedrijf het systeem ook weer afgevuld. Het systeem is van 1991 maar koelt nog perfect, lekker hoor.
Cruise control:
Op een gegeven moment houd het niet meer op hè. Ik heb onlang in de States een CC gekocht welke ik ieder moment binnen verwacht. Kijken of dat erin kunnen krijgen. Als ik dan ook nog ergens een setje elektrische ramen kan vinden is ie echt compleet en comfortabel. De ÃÂÃÂn vind het prachtig, de ander denkt dat ik niet hellemaal lekker ben. Het maakt me gelukkig niets uit wat een ander vindt, ik kan wel zeggen dat ik het Volvo virus aardig te pakken heb en weetje, ik vind het echt geweldig.
Bedank voor je tijd en de vriendelijke groeten,
Arno Borgonjen
Een 244 is geen auto, het is een wagen. Daar stapt je niet in, daar kom je in binnen!