Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koppeling vervangen Volvo 245L (de roestbak)
Naast de enorme hoeveelheid roest en krokante op de Volvo 245L uit het andere topic was ook de koppeling toe aan vervanging. Helaas heb ik maar een paar foto;s van de hele operatie.

Het was alsof je constant met je koppelingspedaal in reed, veel toeren weinig vooruitgang. Het afstellen mocht niet baten, dus besloten de koppeling te vervangen. Aangezien ik niet over een brug of smeerput beschik moest het op straat!

Het begon met de auto zowel voor als achter op kriksteunen te zetten om overal goed bij te komen. Met de Haynes en de Vraagbaak bij de hand begonnen met het loskoppelen van de koppelingskabel. Deze eerste helemaal teruggesteld om de ring van de kabel te kunnen schuiven
Het volgende was het loskoppelen van de kilometeretellerkabel en de aansluitingen voor het achteruitrijlamp.

De achterste steun kwam met veel moeite los van de bak, maar na veel geklooi met de ratel en de ringsleutel was ie dan los.

Om de versnellingspook goed los te kunnen maken moest de aandrijfas los. Wonderlijk is dat de bout kop 11mm is en de moer 13mm. Na deze opzij aan de uitlaat gehangen te hebben begon het gefriemel aan de versnellingspook, die je door het verwijderen van het asje onder aan de schakelstang en het verwijderen van de borgveer zo omhoog kon trekken.

[Afbeelding: pook.jpg]

Voor de zekerheid heb ik een krik onder de bak gezet waarna ik de bouten rond het vliegwielhuis los heb gedraaid. Na deze verwijderd te hebben kwam met enig gesjor de bak los. Door de voorkant te ondersteunen met een lange balk viel deze niet meteen op de grond.

[Afbeelding: bak.jpg]

Voordat ik de drukgroep los heb gehaald heb ik met een stukje hout en tape een centerpen gemaakt om de nieuwe koppelingsplaat te centreren. Het monteren liep vervolgens allemaal erg vlotjes behalve dat de prise as wel in de koppelingsplaat pakte maar niet in het vliegwiel. Door boven en onder bouten erin te hangen en ligt aan te draaien vloog deze er met een doffe klap uiteindelijk in.

Het meeste werk van de hele operatie was het terug monteren van de borgring boven op de veer van de versnellingspook. Dit heeft uiteindelijk drie kwartier in beslag genomen

De Volvo rijd inmiddels weer en gaat volgende week voor de APK.

Deze hele operatie startte om 8:30 'smorgens en heeft tezamen met het wisselen van de olie en het vervangen van het oliefilter tot 22:30 geduurd. Big Grin

Antwoord
Bedankt voor je foto met de loshangende kmteller kabel! Ik heb ook zo'n ding waarvan de wartelmoer kapot is, en ik tob me een ongeluk ondersteboven onder die auto met tiewraps, ringetjes, slangklemmen en zo. Maar de volgende keer haal ik de aandrijving uit de bak en kan ik het op mijn gemakkie doen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Goed bezig, ik heb respect voor het doorzettingsvermogen van de "voor de deur sleutelaars".
Leuk om daar ook eens foto's van te zien!
Gelikte werkplaatsen zijn mooi maar dit geeft ook wel een gevoel van "toch maar mmoi gefixt" denk ik.
Antwoord
Ik ben van mening dat alles op straat te doen is.
Het wisselen van een variomatic van een DAF zou ook niet op straat kunnen en dat is me ook gelukt. Tot nu toe is mijn grootste klus geweest het vervangen van een keerring achter het vliegwiel van een DAf YA 126 op straat ;D(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/co...YA_126.jpg)
Antwoord
now we are tolking..........

was dat je eigen YA en heb je die nog?
echt een stukje vaderlandse geschiedenis om trots op te zijn!
petje af om dat voor de deur te doen hoor.
Antwoord
Helaas heb ik de YA 126 niet meer. Dit was mijn eerste auto die ik kocht 2 weken na het halen van mijn rijbewijs, echt een super apparaat om in te rijden.
In de 6 jaar dat ik nu mijn rijbewijs heb, heb ik de volgende auto's al in mijn bezit gehad:

-DAF YA 126 verkocht
-DAF YA 328 verkocht
-DAF YA66
-DAF 46 verkocht/gesloopt
-DAF 46 sloop gesloopt
-Nekaf verkocht
-Volvo 345DL verkocht, maar staat weer te koop http://link.marktplaats.nl/248504168
-Volvo 343 Black Beauty te koop
-Volvo 244DL Polis
-Volvo 245L
Antwoord
leuke lijst!
ik had graag de YA616 of 626 in mijn bezit gehad maar ja, tijd ruimte veeeeeeeeel geld voor benzine etc.
nu rijd ik dan in m'n dieseltje en ben daar uiteindelijk ook super-tevreden mee.
Antwoord
voor de mensen die ook nog interesse hebben in mijn oude Nekaf, zie net dat deze ook te koop staat. http://link.marktplaats.nl/248501634
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lagers achteras Volvo 240 bertvolvo 3 380 10 November 2024, 13:11
Laatste bericht: Rin
  trillen aandrijfas.. (cardan) Volvo 240 Joswloo 6 1.695 25 August 2023, 17:03
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 koppelingskabel Thomas Driessen 0 520 22 August 2023, 21:29
Laatste bericht: Thomas Driessen
  Volvo 264 GL B27E, bouwjaar 1978, handgeschakeld 4 versnellingen Walter Davo 12 6.124 17 August 2023, 10:27
Laatste bericht: Marc1970
  Veer koppeling 245 Rin 2 990 6 June 2023, 21:14
  Volvo 240 1993 koppeling op luukv47 10 6.289 7 May 2023, 22:05
  [split] Olie versnellingsbak vervangen easy rider 8 5.417 15 March 2021, 20:10
Laatste bericht: easy rider
  Pookknop vervangen. concept75 4 3.671 1 January 2021, 22:19
Laatste bericht: BartJu
  Olie versnellingsbak vervangen socrates 9 12.232 24 September 2020, 10:56
Laatste bericht: Dopski
  Cardanas Volvo 740 Archermusic 1 2.554 4 December 2019, 21:49
Laatste bericht: Mark244

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)