Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tik in BW55 of toch de motor
#1
Sinds een paar weken heb ik een tik in de motor, dacht ik.....
Als ik start, bij koude motor, hoor je op het toerental een getik, vrij duidelijk hoorbaar, daarna wordt het iets minder maar wel duidelijk hoorbaar.
Een volvomonteur dacht in eerste instantie aan een kantelende zuiger, maar na het gehoord te hebben dacht ie toch vrij zeker dat het een uitgelopen pistonpen was.
Nu heb ik de auto een paar dagen laten staan en weer eens gestart, toen hoorde ik geen getik, hierna in de versnelling gezet, maar deze kwam niet in. Hierna in de achteruit gezet, ook geen reactie, maar op gegeven moment pakte de bak toch op en was het getik ook weer daar. Deze bleef steeds aanwezig, in welke stand ik de pook ook zette. Dit is nu twee keer voorgevallen, na een paar dagen stilstand.
Heeft het dan toch met de bak te maken ???
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
#2
Ik denk eerlijk gezegd ook eerder aan de motor.
#3
Ik weet niet of het er mee te maken heeft.
Ik bedenk me nog dat ik een licht gierend geluid ( volgens mij vooral bij gasloslaten) heb gehad, en ook dat ik de rechter motorsteun heb vervangen. Ik weet niet meer of dat gierende geluid ervoor of erna was en of het veranderde na het monteren van de nieuwe motorsteun.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
#4
nivo is goed, net ff gechecked, maar de olie mag wel een keer ververst worden. Dadelijk ff second opinion bij andere volvo monteur, fingers X.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
#5
Youtube filmpje met geluid proberen te maken??
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
#6
Volgens de monteur kan het geen kantelende zuiger zijn, heeft andere symptonen.
Een pistonpen kan het zijn, maar is niet met zekerheid te zeggen.
Door het vervangen van de koppakking kan het voorkomen dat de klepstoter op een andere plaats is teruggezet dan waar ie gezeten heeft, daardoor kan ie blijven hangen en dat getik veroorzaken.
Zijn advies is mee doorrijden en kijken of het erger wordt. Als het erger wordt dan motor vervangen of reviseren.
Ik heb er op deze manier al een paar weken mee gereden, maar volgens mij is het nog niet erger geworden, we wachten maar af, fingers X again :-\.
Wat betreft de automaat, advies: olie verversen en nieuwe zeef erin.
Vannavond maar af laten lopen dan en morgen schone olie er in en zeef monteren.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
#7
Citaat:Youtube filmpje met geluid proberen te maken??
Ga ik ff proberen.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
#8
ff filmpie gemaakt met m'n phone, is niet zo heel duidelijk en wat kort, maar langere opnames kon ik niet maken.
Zoals het 'normaal' klinkt vooral als ie stationair loopt is het goed te horen
http://www.youtube.com/watch?v=IYZqzeA4UlE
Na het losmaken van de bougiekabel van de 3de cilinder
http://www.youtube.com/watch?v=oD0ZwiuLcPA
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
#9
Wat ik tot nu toe van de B20 heb meegemaakt is dat de lagerschalen van 1e of de 4e drijfstang er aan gaan, ik vermoed slechte smering (benzinelekkage van pomp naar carter, superlaag oliepeil, teveel water in olie).
Dit geeft een heldere tik, die in het begin pas hoorbaar is bij hoge toeren en warme motor, maar uiteindelijk altijd. Dan is het ook meer een oorverdovend hamerend kabaal geworden. Tikt twee keer zo snel als het toerental (een keer op een keer neer per omwenteling).
Olielampje zal ook soms flauw gaan branden omdat er geen druk meer opgebouwd wordt in het kapotte lager. Geluid is redelijk te plaatsen in het blok.

Zuigerpennen heb ik nog niet kapot gezien. B23 klepstoters hoeven er niet uit voor de koppakking, en lopen hoe dan ook ontzettend soepel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
#10
dat herken ik wel, bij een keverblok meegemaakt, maar het geluid zit bovenin het blok.
De tik is meer hoorbaar als de olie koud is.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke motor voor AW 72 bak. Madman 7 1.172 19 January 2025, 21:07
Laatste bericht: skidje
  Overdrive J-type schakelt niet bij koude motor Rat242 18 9.163 5 February 2023, 15:06
Laatste bericht: skidje
  KM kabel voor AW71+BW55 staartstuk Yezzz 6 3.999 27 January 2021, 09:32
Laatste bericht: Yezzz
  BW55 vraagjes jos245 6 4.851 30 August 2020, 13:51
Laatste bericht: polestar-volvo
  Staartstuk BW55 swap naar AW71 gerbenvdlindeu 9 6.198 29 March 2019, 09:48
Laatste bericht: polestar-volvo
  AW70 i.p.v. BW55. Past dat op een 6cil? petervanriemsdijk 11 11.894 2 October 2017, 10:45
Laatste bericht: petervanriemsdijk
  Problemen met opschakelen naar de 3 (BW55) ZOAB 2 3.796 27 September 2015, 17:56
Laatste bericht: ZOAB
  piepend geluid koppeling bij koude motor Volvo V70 2.5 140 pk 1999 Volvo V70 GK 2 4.296 9 August 2015, 18:54
Laatste bericht: Wijnand
  Overdrive blijft ingeschakeld bij warme motor hun 11 11.799 14 April 2015, 13:36
Laatste bericht: hun
  betrouwbaarheid bw55 hugo23 10 9.406 2 February 2015, 18:04
Laatste bericht: Laurens Zondag

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)