Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Sinds een paar weken heb ik een tik in de motor, dacht ik.....
Als ik start, bij koude motor, hoor je op het toerental een getik, vrij duidelijk hoorbaar, daarna wordt het iets minder maar wel duidelijk hoorbaar.
Een volvomonteur dacht in eerste instantie aan een kantelende zuiger, maar na het gehoord te hebben dacht ie toch vrij zeker dat het een uitgelopen pistonpen was.
Nu heb ik de auto een paar dagen laten staan en weer eens gestart, toen hoorde ik geen getik, hierna in de versnelling gezet, maar deze kwam niet in. Hierna in de achteruit gezet, ook geen reactie, maar op gegeven moment pakte de bak toch op en was het getik ook weer daar. Deze bleef steeds aanwezig, in welke stand ik de pook ook zette. Dit is nu twee keer voorgevallen, na een paar dagen stilstand.
Heeft het dan toch met de bak te maken ???
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Ik denk eerlijk gezegd ook eerder aan de motor.
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Ik weet niet of het er mee te maken heeft.
Ik bedenk me nog dat ik een licht gierend geluid ( volgens mij vooral bij gasloslaten) heb gehad, en ook dat ik de rechter motorsteun heb vervangen. Ik weet niet meer of dat gierende geluid ervoor of erna was en of het veranderde na het monteren van de nieuwe motorsteun.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
nivo is goed, net ff gechecked, maar de olie mag wel een keer ververst worden. Dadelijk ff second opinion bij andere volvo monteur, fingers X.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Youtube filmpje met geluid proberen te maken??
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Volgens de monteur kan het geen kantelende zuiger zijn, heeft andere symptonen.
Een pistonpen kan het zijn, maar is niet met zekerheid te zeggen.
Door het vervangen van de koppakking kan het voorkomen dat de klepstoter op een andere plaats is teruggezet dan waar ie gezeten heeft, daardoor kan ie blijven hangen en dat getik veroorzaken.
Zijn advies is mee doorrijden en kijken of het erger wordt. Als het erger wordt dan motor vervangen of reviseren.
Ik heb er op deze manier al een paar weken mee gereden, maar volgens mij is het nog niet erger geworden, we wachten maar af, fingers X again :-\.
Wat betreft de automaat, advies: olie verversen en nieuwe zeef erin.
Vannavond maar af laten lopen dan en morgen schone olie er in en zeef monteren.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Citaat:Youtube filmpje met geluid proberen te maken??
Ga ik ff proberen.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
ff filmpie gemaakt met m'n phone, is niet zo heel duidelijk en wat kort, maar langere opnames kon ik niet maken.
Zoals het 'normaal' klinkt vooral als ie stationair loopt is het goed te horen
http://www.youtube.com/watch?v=IYZqzeA4UlE
Na het losmaken van de bougiekabel van de 3de cilinder
http://www.youtube.com/watch?v=oD0ZwiuLcPA
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Wat ik tot nu toe van de B20 heb meegemaakt is dat de lagerschalen van 1e of de 4e drijfstang er aan gaan, ik vermoed slechte smering (benzinelekkage van pomp naar carter, superlaag oliepeil, teveel water in olie).
Dit geeft een heldere tik, die in het begin pas hoorbaar is bij hoge toeren en warme motor, maar uiteindelijk altijd. Dan is het ook meer een oorverdovend hamerend kabaal geworden. Tikt twee keer zo snel als het toerental (een keer op een keer neer per omwenteling).
Olielampje zal ook soms flauw gaan branden omdat er geen druk meer opgebouwd wordt in het kapotte lager. Geluid is redelijk te plaatsen in het blok.
Zuigerpennen heb ik nog niet kapot gezien. B23 klepstoters hoeven er niet uit voor de koppakking, en lopen hoe dan ook ontzettend soepel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
dat herken ik wel, bij een keverblok meegemaakt, maar het geluid zit bovenin het blok.
De tik is meer hoorbaar als de olie koud is.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD