Berichten: 263
Topics: 40
Lid sinds: Feb 2009
Hallo,
Tot zo ongeveer 50 km per uur schommelt de wijzer van mijn km teller nogal behoorlijk heen en weer.
Boven de 50 staat hij mooi stabiel.
Weet iemand hoe dit komt en hoe dit te verhelpen is.
Ik vind het vrij irritant namelijk.
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Hallo William,
Heb je een teller met mechanische kabel of eentje die elektronisch werkt?
Dat maakt wel uit om je (te proberen)te helpen.
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Als het bij de 240 is, kun je beter de kmtellerkabel checken, bij mij was deze in de eerste bocht vanaf de bak kapot.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Mag ik hier ook iets over vragen?
Als je snelheidsmeter het wel doet, maar de kilometerteller (en dagteller) het niet doet (met een mechanise kabel) dan ligt het niet aan de kabel toch?
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
Het lijkt mij een kwestie van voorzichtig kijken of de kabel goed in de teller steekt achter de klok. Dat had ik ook eens, even voorzichtig aan gevoeld, en toen was het euvel verholpen. ;D
Zit de kabel 'geseald' met een zwart dopje, dan moet je extra voorzichtig zijn met bewegen van de kabel dat dat plastic niet breekt na 30 jaar.
@ Dirk242: Klopt, dan kigt het gewoon aan de kilometerteller zelf die waarschijnlijk overleden is :-[ de klok krijgt namelijk nog wel signaal hoe hard je rijdt, als de kabel kaduuk is, is dat ook niet zo.
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Hmm en deze is al vervangen. Dat wordt dan nog een keer vervangen.
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
wellicht geheel ten overvloede;
grootste vijand van KM teller-kabels is te scherpe knikken.
let dus goed op dat je de kabel zo vloeiend mogelijk legt.
ik meen zelfs gelezen te hebben dat er verschil in lengte bestaat.
het zou dus kunnen dat er een langere kabel op jouw auto hoort en dat die zich mooier laat leggen.
Berichten: 263
Topics: 40
Lid sinds: Feb 2009
Ok de kabel dus.
Ik neem aan dat ik een mechanishe km teller heb tenminste.
Er steekt zo'n zwarte dikke kabel achter uit de klok.
Heel vaag kan ik me herinneren van vroeger dat het ook wel eens te maken kon hebben met een of andere afstelling onder de naafdop van het linker voorwiel waar ook de lagers zitten.
Komt iemand dat bekend voor?
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
ja daar staat mij vaag iets van bij..............
maar je zit dan wel op het verkeerde forum ben ik bang ;D
die constructie had de VW-kever onder andere maar misschien ook nog oudere volvo's dan de 200-serie?
bij mijn weten hebben de 200's mechanische kabel (aangedreven door uitgaande as van versn.bak) of elektronische puls uit differentieel
Berichten: 263
Topics: 40
Lid sinds: Feb 2009
Dat vraag ik me af 240 diesel.
Ik had ooit een 1979 244 DL en ik meen me te herinneren dat het bij deze auto ook zo in elkaar stak.
Groet,<br />William<br /><br />244 GL B23A 1982 96000 km gedocumenteerd<br />945 LPT B23FK 1998