Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Carterdruk B23 met 320.000km
#1
Mijn 240 uit januari 1993 heeft een carterdruk die veel te hoog is. Olie wordt dus ook continue door de keerringen geduwd en de auto lekt dus op straat. Bij de laatste beurt is een compressie test uitgevoerd en daaruit bleek dat de compressie (13, 13, 14, 14) voldoende was. Maar als ik bij draaiende motor de oliepeil stok los haal, dan lijkt het wel een klein schoorsteentje!
Nou heb ik nog even snel gekeken of bij de oliescheider kon komen, om de carterontluchting te bekijken, maar die zit zo goed verstopt onder het inlaat spruitstuk, da;s niet even iets voor de zaterdag middag.

Iemand van jullie ervaring met een dusdanig hoge carterdruk en wellicht wat tips om die carterontluchting te cheken? ???
Ik hou me aanbevolen, want ik vind het vervelend dat ik overal waar ik kom met deze prachtige auto, meteen een 15W40 handtekening achterlaat! ;D

groeten,
Martin
240 Polar 1993 318.000 km<br />406 Hdif&nbsp; 2003 230.000km<br />FJR 1300 2003 42.000 KM<br />TDM 900 2002 40.000 Km
Antwoord
#2
Je zou je carterventilatie eens moeten reinigen.
Om te beginnen de flametrap schoonmaken en de gaatjes daarin met een heel dun boortje weer open maken. Ik weet bijna zeker dat die allemaal dicht zitten.

Je motor is waarschijnlijk een B230F

Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
#3
hoi ,
motor is idd een B230F. is die flametrap te bereiken zonder meteen je inlaatspruit te verwijderen? Heb al een beetje zitten kijken vanmiddag, maar kon er bar slecht bij. en heb geen idee hoe het vast zit..
240 Polar 1993 318.000 km<br />406 Hdif&nbsp; 2003 230.000km<br />FJR 1300 2003 42.000 KM<br />TDM 900 2002 40.000 Km
Antwoord
#4
Voor het reinigen van de olieafscheider: Topic: reiniging olieafscheider

Idd eerst even de flametrap schoonmaken

Check hiervoor: Topic: Kleine beurt en dan punt 10
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#5
Ja, makkie. Het uiteinde vd ventilatie steekt tussen cil 3 en 4 omhoog, kan je zo bij.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Die flametrap (vlamdover) kun je makkelijk bij.
Het is maar een klein dingetje in de slang van de carterventilatie naar je inlaat spruitstuk.
Diameter is een paar cm. Er zit een dingetje in met een helboel gaatjes van ongeveer 1 mm.

Dit is hem. Dat witte dingetje moet je good schoonmaken met een klein boortje.

[Afbeelding: FTK-deluxe-81-up_thumb.jpg]

hij zit hier (flameguard)

[Afbeelding: cranckase1.gif]
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
#7
Nou heb ik net even onder de kap gekeken en kom idd tussen de 3e en 4e cylinder de slang tegen van de ontluchting, maar de vlamdover zit mooi diep weggestopt. De galerij van de injectie loopt er ook nog eens overheen, dus echt toegangkelijk wil ik het niet noemen.

Iemand een stap voor stap beschrijving hoe je die vlamdover een beetje eenvoudig eruit krijgt?


Ik dacht dat je bij de 240 overal mooi bij kon, maar de oliescheider en vlamdover zitten mooi weggewerkt.
:-)

240 Polar 1993 318.000 km<br />406 Hdif&nbsp; 2003 230.000km<br />FJR 1300 2003 42.000 KM<br />TDM 900 2002 40.000 Km
Antwoord
#8
Mart76 schreef:Nou heb ik net even onder de kap gekeken en kom idd tussen de 3e en 4e cylinder de slang tegen van de ontluchting, maar de vlamdover zit mooi diep weggestopt. De galerij van de injectie loopt er ook nog eens overheen, dus echt toegangkelijk wil ik het niet noemen.

Iemand een stap voor stap beschrijving hoe je die vlamdover een beetje eenvoudig eruit krijgt?


Ik dacht dat je bij de 240 overal mooi bij kon, maar de oliescheider en vlamdover zitten mooi weggewerkt.
:-)

is heel makkelijk, je haalt gewoon heel de olieafscheider er af (2 m8 boutjes) kun je gewoon bij met een ringsleutel.
let wel op dat je de auto op de handrem zet anders druk je de aandrijfas van de oliepomp eruit.

Succes
Antwoord
#9
Muisje schreef:[is heel makkelijk, je haalt gewoon heel de olieafscheider er af (2 m8 boutjes) kun je gewoon bij met een ringsleutel.
let wel op dat je de auto op de handrem zet anders druk je de aandrijfas van de oliepomp eruit.

Succes

?????????? wat bedoel je daarmee kan dat niet volgen
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
#10
eric vermeer schreef:
Muisje schreef:[is heel makkelijk, je haalt gewoon heel de olieafscheider er af (2 m8 boutjes) kun je gewoon bij met een ringsleutel.
let wel op dat je de auto op de handrem zet anders druk je de aandrijfas van de oliepomp eruit.

Succes

?????????? wat bedoel je daarmee kan dat niet volgen

Als je de auto in de versnelling hebt staan (vooruit) en je drukt de auto achteruit druk je de as uit het blok. als je hem op de handrem zet heb je het probleem niet.
anders moet je de ontsteking weer afstellen.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Wat mag je een normaal olieverbruik noemen (240 2.3 '92 332.000km) Joris Bovy 10 10.556 20 September 2011, 11:44
Laatste bericht: Jambon
  Carterdruk B23a 244Drift 9 4.132 18 September 2011, 23:37
Laatste bericht: 242-turbo
  carterdruk Felix 7 5.762 11 May 2011, 18:07
Laatste bericht: Felix
  carterdruk ( B21ET ) edwin 5 3.365 29 July 2007, 11:02
Laatste bericht: edwin
  B230F 240/'91 /310.000km vermogensverlies bluefoxamazone 6 4.783 10 June 2006, 05:54
Laatste bericht: bluefoxamazone

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)