Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
Beste mensen,
Aangezien mijn achteras van de '82er jankt en er speling in het differentieel zit, zit ik langzaam na te denken over een nieuwe achteras.
Nu heb ik een vraag: zijn alle achterassen van een 240 sedan gelijk door de jaren heen (ook na '86 met de kilometeraansluiting op de achteras), afgezien van de overbrengingsverhouding?
Nu lijkt mij dat het laatste niet bijster veel uitmaakt, en weet iemand welke overbrengingsverhouding er bij een 244 van 82, waar origineel een M45 4-bak in lag, hoort? Zowel het handleidingsboekje als folders bieden geen uitkomst en spreken over 3.73:1 , 3.91:1 en 3.54:1. Als het al veel uitmaakt?
Dus kan er iedere willekeurige achteras van een 240 eronder of maakt het bouwjaar en type (sedan / station) uit? De mijne is dus van 1982 zonder de km-teller aanluiting op de achteras.
Ik hoor het graag!
groeten,
Vincent
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
uitwisselbaar zijn ze zeker.
latere assen zijn beter, sterker en de behuizing is een paar kg lichter geworden door de jaren heen. Let op met de stalen deksels, die willen nog al eens roesten. alu deksels zijn op 700/900 series te vinden. Een latere as met de km-teller pickup kan handig zijn wanneer je eens iets wil met een latere versnellingsbak zonder km-teller aansluiting, dan is de ombouw naar een M46/M47 in de toekomst aantrekkelijker.
een M45 auto kan volgens mij zelfs een 3.15:1 as onder zitten (icm B21A), die verhouding is niet makkelijk te vinden. Een as zal niet duur zijn, geen hond had interesse in de as van mijn 940 (die niet past in een 240).
kun je de originele as niet bijstellen?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 1.439
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
http://www.onderdelengezocht.nl
Geef op wat je zoekt en ik kreeg 2 jaar geleden 4 achterassen aangeboden.
Ik heb de jongste(92) gekozen en was eindelijk van het geratel af. ;D ;D ;D
Kostte me â⬠75,- en een rit naar Apeldoorn.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
@ Zwarte Flirt
ik heb het vandaag gepost zien wat men aanbied!
@JW240
Da's een goeie tip, zeg! Mocht er ooit eens iets met mijn bakje gebeuren (vroege 5-bak, niet de beste, en zeldzamer dan palmen in Alaska), kan ik altijd nog een nieuwere 5 bak eronder zetten (met wat kleinere aanpassingen als de klok en bedrading bijvoorbeeld). Had ik nog niet eens aan gedacht. Dus vanaf '86 nietwaar?
De originele as is helemaal aan soep, hij resoneert werkelijk als een kerkorgel, ook bij rechtuit rijden. Dus ik denk dat ik op een mooie zomerdag hem helemaal eronderuit haal want het is niet meer de moeite waard om hem bij te stellen oid.
Dan is sowiso het hele 'draaiende' gedeelte van de auto vervangen (muv het motorblok zelf) want hij was best wel versleten
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 1.439
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
Bij te koop werden vandaag gratis 2 achterassen aangeboden. :o :o :o
Een van de 2 zag er nog goed uit. ;D ;D
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=5360.0
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
De voorste as is zelfs een 1031 as.
Het sterkere zusje van de 1030...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
helaas, achter het net gevist, 240diesel was mij voor
dus ik ben nog steeds op zoek ;D
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
Berichten: 1.439
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
Bekijk de kruiskoppelingen in de achteras eens goed, paar nieuwe lagertjes en probleem is misschien al over :  :
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 253
Topics: 36
Lid sinds: Mar 2007
de kruiskoppelingen in de achteras? ???
Ik heb wel een tijdje terug de kruiskoopelingen in de cardanas vervangen, die bleken niet fris meer te zijn. Maar van kruiskoppelingen in de aandrijfas had ik nog nooit gehoord. Waar zitten die dingen dan?
Vincent244
Volvo 244L, 06-1975 B20A, M40 (4-bak), Benzine, 105.900km (Geschorst, Project!)
Volvo 244GL, 08-1980 B21A, M46 (4-bak+OD), LPG, 86.000km (Geschorst)
Volvo 855GLT USA, 08-1995, 2.5 20V, M56 (5-bak), LPG G3, 110.000mls/175.000km (Dagelijkse auto)
|