Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verlies koelvloeistof door overdruk
#1
Het probleem blijft!!
Als ik met een snelheid van zo'n 120 km rijd verlies ik koelvloeistof via de dop van het koelvloeistoftankje.
Ik heb er al een andere dop op gezet, een nieuwe dop op gezet, er zit al een nieuwe thermostaat in, de radiateur heb ik gespoeld en doorstroming gecontroleerd en wordt over het hele oppervlak warm als ik 'm afvul met heet water. Ik heb de pomp gedemonteerd en gecontroleerd, maar deze is ook perfekt.
Er zit geen olie of andere zut in de vloeistof (is mooi helder).
Wie heeft er nog ideeen?
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#2
hoofdverdachte 1: Je koppakking heeft de geest gegeven. 2. Je cilinderkop is ergens gescheurd

Ofwel, er staat continu te veel druk (stukje compressie) via de cilinders via de lekke pakking of cilinderkop je koelvloeistof op te blazen. Dan wil het er op de zwakste plek uit.

goed zelf te repareren overigens (ook voor een beginnend sleutelaar) en dan ook wel betaalbaar.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#3
Hmm sjit he! Heb je ook "schuim" in je koelstofreservoir? Zo ja, dan heb je idd ergens een lek.

Kan je niet elke cilinder op druk laten testen? Hieruit zou je ook een conclusie moeten kunnen opmaken, lijkt mij tenminste.

Suc 6 igg
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
#4
Loopt de motor bij koude start toevallig een beetje rottig en als ie warm is weer wel normaal?
Antwoord
#5
Ik zou er niet mee verder rijden. Voor je het weet kan het tot waterslag leiden, in t ergste geval. Dan staan je cilinders vol water en druk je je drijfstangen dus krom.

Ofwel..regel een nieuwe koppakking (liefst bij Volvo, dan weet je zeker dat je de juiste kwaliteit hebt) en haal je kop er af. Breng m naar een revisiebedrijfje en vraag of ze hem afpersen (op lekkage dus checken) en meteen vlakken als ie niet gescheurd is. Terug plaatsen met nieuwe pakking. (Haynes erbij voor de aanhaalmomenten) en klaar is kees.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#6
Ik heb het forum een beetje nagelezen en kom ook tot de conclusie dat de koppakking kapot is.
Het nadeel van zelfdoen is, is dat ik geen sleutelruimte heb Sad.
Ik ben dus aangewezen op een garage of een beun.

Ik heb geen schuim oid in de KVS en loopt altijd goed, ook bij koude start slaat ie wat later aan maar loopt gelijk goed rond, ondanks de kou en op LPG. Op benzine slaat ie direkt aan.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#7
jos245 schreef:Loopt de motor bij koude start toevallig een beetje rottig en als ie warm is weer wel normaal?
Offtopic. Mijn auto start met dit weer (met name bij vochtig weer en lang stilstaan) ook weer op 3 cilinders. Ik heb echter 1500 kilometer geleden de kop laten vlakken en koppakking vervangen.
De auto heeft verder geen last van koelvloeistofverlies of iets dergelijks.

Het zal toch niet weer een lekke koppakking zijn?
Antwoord
#8
Ik heb ook een lekke pakking ... op de rode 244 GL. Ze hebben er toch wel vaak last van die oudjes...
;D
Had jij je kop laten vlakken Dirk?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#9
Ja, die is gevlakt. Volgens mij heb ik zelfs alles weer goed in elkaar gezet...(hoop ik).
Antwoord
#10
hoe zit het met je ontsteking? Heb je die ook vernieuwd?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 435 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Bobine met voorschakelweerstand te vervangen door bobine zonder voorschakelweerstand? Arjan. 48 17.513 31 May 2022, 17:39
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.421 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  Bruine prut in koelvloeistof Grey240Polar 4 3.926 10 April 2020, 14:11
Laatste bericht: Grey240Polar
  Vervangen van B200F door B230F. polestar-volvo 4 5.202 5 April 2018, 20:38
Laatste bericht: RM
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 21.285 28 November 2016, 10:26
Laatste bericht: Marc1970
  Koelvloeistof vervangen B20B Rob 10 9.776 17 May 2016, 23:46
Laatste bericht: Jambon
  Kan het oude type kopbouten vervangen worden door het nieuwe? shineslikesun 8 8.016 17 August 2013, 14:32
Laatste bericht: ZOAB
  Minder tikken door vervangen klepsteelrubber? Drk 3 2.912 11 April 2013, 08:55
Laatste bericht: Marc1970
  te veel olie verlies volvo 244 diesel van 1983 Ridouan 0 2.145 18 February 2013, 13:11
Laatste bericht: Ridouan

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: