Berichten: 5
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2007
Goedemiddag allemaal,
Ik heb samen met mijn zoon een motorwissel gedaan. De b21e is vervangen door een caburatiemotor. Daardoor is de elektronische eenheid komen te vervallen. Het enige probleem is nu dat we niet weten hoe we de bobine moeten aansluiten.
Uit de kabelboom komen drie draden bestemd, voor zover ik weet, de bobine. Een blauwe, een bruine(zonder spanning) en een rood/witte.
Ook zit er voor de bobine een soort staafje waar die bruine dan op zit. Waarvoor dient deze? Heeft er iemand hier een eenvoudig aansluitschema voorhanden?
Alvast bedankt
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Dat staafje zou wel eens heel goed de voorschakelweerstand kunnen zijn,deze zorgt voor een juiste spanning tijdens normaal lopen van de motor.
Als je de motor start, zal 1 draad vanaf de startmotor de weerstand overbruggen / passeren en de bobine dus zonder tussenkomst van de weerstand van spanning voorzien.
Omdat die spanning tijdens starten zomaar tot 9-10 volt kan zakken is de bobine ontworpen voor 9 volt.
De bobine zou dus doorbranden als de motor eenmaal loopt en de dynamo voor 13-14 volt spaning zorgt.
De voorschakelweerstand zorgt dan vor een spanningsval zodat de bobine op de juiste spaning z'n werk kan doen waarvoor hij ontworpen is.
Zou die schakeling er niet op zitten (en je een normale 12V bobine hebben) dan krijg je een zwakkere vonk tijdens starten omdat de bobine 12V nodig heeft en er maar 9-10 krijgt omdat de startmotor zoveel stroom trekt dat de spanning keldert.
Het staafje herken je trouwens aan z'n matriaal, hij ziet er keramisch uit en heeft 2 aansluitingen.
Voor de kleurcodes moet je even een schema raadplegen, ik ken ze zo niet want ik rij rond zonder bobine......
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
edwin heeft afgelopen uur juist een schema geplaatst!!
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...icseen#new
het schema geeft een voorschakelweerstand weer, 168, ballast resistor , best kans dat je met dat schema al een heel eind komt.(al is het niet specifiek van toepassing op jouw volvo)
volvo gebruikt niet toevallige draadkleuren maar bepaalde kleuren hebben een vaste functie.
groet, Jan
Berichten: 5
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2007
Bedankt voor de reacties. Ik had het schema gezien maar word er niet echt wijs uit. Het gaat om een 244 uit 1977 en er is een caburatiemotor van 1985 ingekomen.
groet
Berichten: 974
Topics: 44
Lid sinds: Apr 2005
hier een schema de rood witte draad is volgens mij voor een toerenteller en dient dan op positie 1 op de bobine te worden aangesloten
![[Afbeelding: 24rq3.th.jpg]](http://img119.imageshack.us/img119/2876/24rq3.th.jpg)
Volvo S70R B5234T4 M59