Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
snelheidsmeter-correctie
Van tijd tot tijd passeerd op dit kleurrijke forum een topic waarin de afwijking van de snelheidsmeter / kilometerteller aan de orde komt.
De afwijking kan diverse oorzaken hebben maar ik heb nu een apparaatje dat de afwijking van je ELEKTRONISCHE teller kan corrigeren.

op de volgende site vind je er info over onder de naam speedohealer;

http://www.healtech-electronics.com/

het is een site die vooral op motorfietsen is gericht maar als je aandachtig leest is er ook hoop voor auto's......

ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb een 2-draads kit besteld.
de volvo heeft nl. een 2-draads sensor die inductief werkt, zij passen dan de V3.0 zo aan dat deze hiervoor geschikt is .(custom)

het principe berust erop dat het apparaatje de inkomende frequentie telt en dan een uitgaande frequentie genereerd die gecorrigeerd is met het door jezelf ingestelde percentage.
wijkt je teller 12% af dan geef je dat in inclusief of het plus of min 12% moet wezen en de speedohealer doet de rest.

bovendien kan je in de testmodus de lineariteit van je teller controleren ( dus niet corrigeren ) het apparaatje zend dan namelijk een frequentie uit dat steeds verdubbeld.
als je teller dan 20 aangeeft moet de volgende waarde 40 zijn dan 80 dan 160 enz.
indien je dus afleest 20, 38, 76, 150, is de teller zelf niet helemaal lineair maar dan weet je in ieder geval wel hoe groot de afwijking is.

het kastje ziet er zo uit;

[Afbeelding: P2250032.jpg]

het wordt geleverd met draadboom die lang zat is en heel simpel installeerd
als je goed kijkt zie je ook nog een heel klein drukknopje zitten die ook nog een leuke functie heeft:
als je er op drukt wordt je hoogst gemeten snelheid op je klok getoond, als je langer dan 2sec. drukt is hij weer gereset.

je kunt het kastje keer op keer her-programmeren als je weer eens een andere achteras versn. bak of banden hebt gemonteerd.

ik heb er 91,- euro voor betaald en dat is incl. verzending via luchtpost uit Hongarije.

inmiddels heb ik er 1000KM naar volle tevredenheid mee gereden en van tijd tot tijd vergeleken met bijv. tomtom of km's geteld.

Het bedrijf kwam mij professioneel over en ik kreeg steeds snel en correct antwoord van Norbert.

Misschien is 91,- een hoop geld maar ik heb zelf een weekend zitten solderen met een calibreergedeelte van een vrachtwagen-tachograaf zonder resultaat dat bruikbaar was (kreeg onvoldoende regelgebied in de plus)

ik hoop dat jullie er wat aan hebben.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Snelheidsmeter met een ochtendhumeur BeetleGrandDad 2 1.512 13 February 2022, 13:03
Laatste bericht: BeetleGrandDad
  Snelheidsmeter en ABS in storing - OPGELOST - Boet 6 4.267 15 August 2021, 22:50
Laatste bericht: Boet
  Kilometerteller defect maar snelheidsmeter niet. DanielR 23 19.062 10 August 2021, 22:10
Laatste bericht: BartJu
  Snelheidsmeter aansluiten. Lubse 16 8.808 27 June 2021, 20:35
Laatste bericht: Marc1970
  Welke snelheidsmeter (K-nummer) hoort in welk modeljaar? oudevolvo 9 8.514 20 September 2016, 21:12
Laatste bericht: BramvanBlokland
  Snelheidsmeter aansluiten 240 Jerry 7 7.781 31 May 2016, 22:12
Laatste bericht: sludge
  Snelheidsmeter wijkt (behoorlijk) af: VOLVO 240 BJ 1991 martien van moorten 4 5.192 5 January 2016, 05:16
Laatste bericht: Revolvo
  storing km-teller en snelheidsmeter Rik Tuin 10 8.717 10 November 2013, 17:16
Laatste bericht: Rik Tuin
  tellerbakje wisselen, snelheidsmeter en kmteller gestopt Stevves 2 2.577 10 May 2013, 21:18
Laatste bericht: Stevves
  Snelheidsmeter 945 werkt soms wel soms niet Volvimus 0 1.645 25 June 2012, 10:27
Laatste bericht: Volvimus

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)