Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
240DL met een raar trekje
Dit is mss een uitzonderlijke vraag, maar ik stel ze toch maar even. :-[

240DL van 1985 (model 1986) met een B200 motor en een solex caburator. Toen ik er mee reed had ik een gemiddeld verbruik van 9l/100km of 11.11km/l. Dan is hij voor enkele jaren op stal gegaan tot mijn zoon rijgerechtigd was.
Ik heb de auto een volledig nazicht gegeven bij de garage en nu verbruikt hij graag 12 a 13l/100km of zo een 8km/l. Ik heb reeds onder de motorkap nagezien of er iets mis is of zo, maar kan niet direct zien wat er eigenlijk loos is. Stationair draait hij sappig zijn 700-850 toeren, stottert absoluut niet en warm bespeur ik geen abnormaal (te) hoog toerental. De handchoke wordt soms heel kort gebruikt, maar wordt zeker niet vergeten eens de thermostaat open gaat. 'k Heb zo voor dat de jaartjes stilstand de carburator wat "beinvloed" hebben.
Iemand een idee wat het zijn kan. Oh ja, mijn zoon is niet van het racetype, daarvoor heeft hij teveel respect voor onze 240! Wink
Antwoord
Inderdaad, de rijstijl doet er wel degelijk iets aan. Elke chauffeur geeft een ander rijgedrag. Ik zal het heel beleefd moeten vragen om die voorgestelde test te doen, want hij is er zeer zuinig op, hoor! Trouwens als ik zie hoe die jongen rijdt, ook met mijn auto, bemerk ik geen "meer" verbruik. We zijn met de 240 nu ongeveer een jaartje terug op de baan en hij geeft er 160d km op zitten.
Hoe meer ik er over pieker, hoe minder ik tot een mogelijke oplossing kom. Ik neem aan dat het iets technisch is. ??? Afstelling, bevuiling of aanslag in de solex. Ik moet wel bekennen dat ik niet het uitmuntende gereedschap heb om dit alles na te meten en af te stellen, maar ongeveer 20% verschil lijkt me niet normaal.
Antwoord
een standaard beurtje uitgevoerd voordat er weer met de auto werd gereden ?

filters, bougies (&kabels misschien?), olie etc
Antwoord
Ik zou zeggen rijdt zelf nog eens een tank leeg met die auto en kijk op welk verbruik je zelf uitkomt. Smile

Als ie toch schadelijker blijkt te zijn zoek ik het ook in de carburateur in eerste instantie,ervan uitgaand dat de auto al een beurt heeft gehad: bougies,kontaktpunten e.d.

En zoals CVT240turbo al opmerkte: check of de remmen niet aanlopen.Als ie lang stil heeft gestaan komen gegarandeerd een of meerdere zuigers niet meer soepel terug.,altans dat is mijn ervaring
Antwoord
cvt240turbo schreef:Staan de bandjes op spanning. Lopen de remmen niet aan?

Daar heb ik inderdaad nog niet naar gekeken. Zat voordurend met mijn neus onder de motorkap! Big Grin Dat ga ik alvast eens controleren, maar het is natuurlijk geen geijkte bandendrukmeter die ik heb. Het zal alvast wel een eerste indruk geven.

Jelmar schreef:een standaard beurtje uitgevoerd voordat er weer met de auto werd gereden ?

filters, bougies (&kabels misschien?), olie etc

Alle filters zijn vervangen. Van de bougies ben ik niet zeker. De motor draait mooi rond, schokt niet in koude toestand. Met de kabels heb je natuurlijk een goede opmerking. Neem dat de gasklep (door wrijving van de kabel, wat langzamer terug komt, dan kan het verbruik ook hoger zijn. Olie is als nieuw, want er zijn reeds tweede onderhoudsbeurten geweest dit telkens na ongever 5000 km en die voelde nog zeer smerend aan. Ik heb natuurlijk de viscositeit niet na gemeten, maar slecht zag ze er toch niet uit.

jos245 schreef:Ik zou zeggen rijdt zelf nog eens een tank leeg met die auto en kijk op welk verbruik je zelf uitkomt. Smile

Als ie toch schadelijker blijkt te zijn zoek ik het ook in de carburateur in eerste instantie,ervan uitgaand dat de auto al een beurt heeft gehad: bougies,kontaktpunten e.d.

En zoals CVT240turbo al opmerkte: check of de remmen niet aanlopen.Als ie lang stil heeft gestaan komen gegarandeerd een of meerdere zuigers niet meer soepel terug.,altans dat is mijn ervaring

De remmen zijn bij de jaarlijkse auto-inspectie ook nagezien en er waren geen opmerkingen. De wielen die voelen niet echt warm aan na een rit. Ik zal iedere kant eens optillen en de loop van het wiel nagaan. (goeie tip!). Naar ik meen is het contactpunt niet vervangen alsook de rotor niet. Ze zijn enkel wat opgeschuurd en terug gemonteerd.

Die testrit, als ik het zo mag noemen, zie ik wel zitten. ;D Het is reeds een tijdje geleden dat ik met mijn oogappel gereden heb. Ik krijg er ook weinig de kans toe, want hij (mijn zoon) is totaal weg van Volvo. Gedurig is hij aan het "net" gekluisterd naar nieuwtjes aangaande auto's en zeker van Volvo.

Jongens alvast bedankt voor de snelle repliek. Ik ga jullie praktisch raadgevingen eens nagaan. Zal jullie dan verder informeren. Tot later.
Antwoord
Zo, hier zijn we dan terug. Elke band is vrij van de grond geweest en ik heb telkens een flinke draai gegeven en er zijn toch dingen die me voorhoofdrimpels doen krijgen. Zo geeft het linkervoorwiel er de brui aan na anderhalve toer, terwijl het rechtervoorwiel het wel vier volle toeren vol houdt. De beide achterwielen doen het gelijk maar toch minder lang dan het ene voorwiel. Waarschijnlijk het differentieel dat hier de hand in geeft. Dus, dat linkervoorwiel moet er af en ik zal de rem en het lager maar al eens inspecteren. :Smile
Wat de bandendruk betreft heb ik drie wielen met een druk van 2,1 bar en eentje met slechts 1,7 bar! :o Dus, hier ook al iets gevonden. Prompt de compressor aan het werk gezet en dit is nu ook in orde.
De verdeelkop eens geopend en de contacten na gezien. Er zijn sporen van normale werking, naar ik meen. De rotor nog eens opgepoetst en alles mooi terug gemonteerd. Morgen zal ik de bezinebak maar eens vol gooien en dan begint de testperiode, nadat het linkervoorwiel onder handen is genomen.
Antwoord
Ben je echt wel zeker dat je ooit 9l op 100km gehaald hebt? Ik kan mijn 240dl met de beste wil van de wereld niet onder de 11 a 12l krijgen. Daarom heb ik hem op lpg gezet en das pas zorgeloos rijden.
Antwoord
als je heel rustig rijdt, moet dat mogelijk zijn: ik haal met mijn 244 met B21a vrij gemakkelijk 1 op 10 (110 op de snelweg). Beetje gas erbij en het wordt 1 op 8,5 a 1 op 9.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
Kijk ook de vacuumslangen even na. Nadat ik mn 244 heb na laten kijken bij Weel en van Stralen in De Goorn en ze daar ontdekten dat er een vacuumslang poreus was loopt de 244 nu 1 op 8.5 ipv 1 op 5a6 op lpg.
Antwoord
Belg schreef:Ben je echt wel zeker dat je ooit 9l op 100km gehaald hebt? Ik kan mijn 240dl met de beste wil van de wereld niet onder de 11 a 12l krijgen. Daarom heb ik hem op lpg gezet en das pas zorgeloos rijden.

Wat de tankbeurten betreft en de gereden km hou ik deze bij in een tabel. De berekende waarden zijn wel degelijk tss de 9 en 10 liter/100 km. Dit was niet echt een ÃÃndagsvlieg.

Splendid schreef:Kijk ook de vacuumslangen even na. Nadat ik mn 244 heb na laten kijken bij Weel en van Stralen in De Goorn en ze daar ontdekten dat er een vacuumslang poreus was loopt de 244 nu 1 op 8.5 ipv 1 op 5a6 op lpg.

Zijn dit de slangen die op het inlaatspruitstuk bevestigd zijn. :-[ De carburateur steekt vol van de slangentje? Big Grin Ik zal even alle slangen nazien. Het kan best zijn dat er ÃÃn poreus is en reeds van de ouderdom begint te weten. Alle slangen zijn trouwens nog origineel, dus van sedert 1985.

Vandaag het voorwiel gedemonteerd en de remklauw nagezien. Deze zit zo verroest Sad , dat er geen beweging in te krijgen is om de remplaatjes te verwijderen. Bij het volgende bezoek aan de garage gaat deze zeker open en wordt die nagezien.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Raar geluid uit nokkenas (???) na koprevisie Devin de dude 2 488 8 May 2024, 17:39
Laatste bericht: Devin de dude
  K-Jet raar probleem. Prins 2 2.653 8 July 2015, 16:31
Laatste bericht: Prins
  raar probleem met de lpg installatie henqui 11 9.226 12 April 2012, 19:14
Laatste bericht: henqui
  Lekkage en raar lawaai Db13 10 6.215 13 April 2011, 17:22
Laatste bericht: Marc1970
  Raar geluid tijdens starten Rob 6 4.513 19 March 2008, 19:48
Laatste bericht: Jw240

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)