Topics: 82
Kent u dat mevrouw meneer, dat de gordels alleen tergend langzaam of centimeter voor centimeter uitrollen? Dan zou je toch wel heel beschaafd willen zeggen enz.
Maar de oplossing was simpel. De gordel heeft een palletje wat hem belet uitgetrokken te worden als de auto te scheef staat (vraag me niet waarom). Dit zit in de puntige, rode kant. Gordels uit 1982 gaat dit trouwens over. Het mechanisme (o.a. een wiebelend gewicht en een veerbelast hefboompje) van dit palletje is aan slijtage onderhevig (wat niet) waardoor het palletje alsmaar de gordel tegenhoudt.
Een klein beetje bijbuigen en het gaat weer op rolletjes!
Heb mezelf vanavond zeker weten een boete wegens rijden zonder gordel bespaard. Om maar te zwijgen van bekvechtpartijen met het "Doe je gordel aan, aan, aan, aan, aan..." mannetje.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 256
Ik ken het probleem niet, wel dat ze haast niet meer inrollen nadat je ze eenmaal om hebt gehad...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Topics: 17
beter laten inrollen: gordel beneden demonteren en het rode gedeelte voorzichtig losnemen. Die een slag of 10 (max) opwinden (zit een veer achter) en ze rollen weer een stuk beter op!
Durfde dit niet te doen bij de Honda van m'n moeder met zij-airbags en gordelspanners, maar bij m'n oude Volvo nog wel
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Citaat:Wist je dat die veer ook heel hard eruit kan schieten en heel je werkbank leeg kan zwieberen? Ik wel
Ja, dat was ook gordel nr 1 bij mij. Maar ik had al zoiets verwacht, dus daar heb ik een afgeschreven gordel voor gebruikt. Kreeg m niet meer in elkaar trouwens ;D
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Topics: 36
Heeft iemand misschien een fotootje? Of wijst het zich vanzelf?
En hebben we nog een expert die iets over de veiligheid kan roepen (krachten, in vergrendeling schieten, ..)?
Gr
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Citaat:beter laten inrollen: gordel beneden demonteren en het rode gedeelte voorzichtig losnemen. Die een slag of 10 (max) opwinden (zit een veer achter) en ze rollen weer een stuk beter op!
Kijk, dat zijn tips waar ik wat aan heb! Bij onze Volvo rollen de gordels ook tergend langzaam terug... Voor mijn vrouw bijna een reden om de
Opel te pakken..
Topics: 256
Bij mij eigenlijk alleen achter in de sedan... Die zien er weer iets anders uit en maken een vrij scherpe hoek...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Topics: 6
Citaat:De gordel heeft een palletje wat hem belet uitgetrokken te worden als de auto te scheef staat (vraag me niet waarom)
Dat is handig wanneer de auto over de kop slaat, dit voorkomt dat bij een moment van gewichtsloosheid van de persoon de gordel niet los laat en je vervolgens door de auto wordt geslingerd ;D
Citaat:En hebben we nog een expert die iets over de veiligheid kan roepen (krachten, in vergrendeling schieten, ..)?
Geen expert, maar wel iets over veiligheid
Citaat:Wist je dat die veer ook heel hard eruit kan schieten en heel je werkbank leeg kan zwieberen?
Vorige week nog, maar dan in een auto met een klant erbij :-\
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2