Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Amazon fan vervangen door electrische fan
Na wat rond te speuren op internet (hier, turbobricks en google) wil ik de volgende vraag stellen; ik wil mijn fan vervangen door een electronische. Bij dutchpowertrading heb ik de volgende onderdelen gevonden;

http://www.dutchpowertrading.nl/index.ph...=m2&mid=43, Hochleistungventilatoren

Onderdeel 102002, is dit genoeg voor een B21et met de radiateur van een standaard B18 Amazon?

http://www.dutchpowertrading.nl/index.ph...=m2&mid=43, Thermoschalter

Onderdeel 102021, is dit de juiste temperatuur schakelaar of moet deze hoger of lager?

Heeft iemand hier ervaring mee?
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Antwoord
Ik rij zelf ook nog met de originele radiator ( twee rijen ).
De elektr.fan komt uit en Renault 25 V6 (diameter ong. 30 cm )
Met snelwegverkeer staat de fan altijd uit, en komt pas "in" bij filerijden en langdurig stationair draaien.
En wat betreft het voormaat fan : neem zo groot mogelijk ,zit je altijd goed .

Betreft therm.schakelaar : ik zou de tweede uit de rij nemen (97-90)
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Heb jij deze erin zitten? De standaard thermostaat van een B21 gaat open bij 88 graden of niet? In dit geval zou de schakelaar die jij aangeeft de juiste zijn. Is het niet verstandiger om iets lager te gaan zitten in verband met de turbo en de LPG(en dus ook met de thermostaat)?
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Antwoord
ik heb dezelfde overwegingen mbt mijn turbodiesel (was gewone diesel)
de radiateur is nog orgineel maar de hoeveelheid af te koelen energie neemt behoorlijk toe.......

ik heb het internet doorgezocht naar bruikbare tips en vond toch wel wat overeenkomstige inzichten;

- het heeft niet veel zin om met thermoswitch lager te gaan zitten dan thermostaatwaarde,de fan zou dan bijna continu gaan draaien(dit vraagt ook energie=warmte)

-het afvoeren van warmte gaat met een groot temp. verschil sneller dan een kleiner verschil in temp. (wel logisch,van 100graden naar 88 geeft meer energie af dan 90naar 88)

-ik trap een open deur in als ik vertel hoe belangrijk het snel bereiken van de juiste temp is....een goed gedimensioneerde koeling helpt hieraan mee.
als de koelvloeistof buiten het blok al betrekkelijk warm is gaat de thermostaat ook beter regelen ipv schommelen (de radiateurhoes is vroeger ook niet helemaal uit de lucht gegrepen)

kortom ik heb aan de hand van mijn lezen op internet gekozen voor een thermoswitch die wat hoger ligt dan de thermostaat (5 graden hoger)

wat je ook nog kunt overwegen is een switch met 2 schakelmomenten, bedoelt voor 2 vinnen.Als je het ene moment dan niet jiust vind pak je gewoon het andere pinnetje.

uit mijn hoofd hebben de meeste VW's een 2 standen switch en kan je ze in div. variaties kopen.De mijne kostte iets van 18 euro bij lasaulec.

in elk geval zou ik er ook een handschakelaar bij plaatsen zodat je zelf de eindcontrole houdt over het inschakelen.
Antwoord
Bedankt voor je antwoord, je zegt dus eigenlijk ga dichter bij de openingstemperatuur van de thermostaat zitten.

Wat ik eigenlijk bedoelde met mijn vraag was; is het niet verstandig om de complete bedrijfstemperatuur te verlagen in verband met de turbo en de lpg?
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Antwoord
dat is geen goed plan lijkt mij, de motor is ontworpen met een bepaald thermisch rendement en dat is mede gebaseerd op de bedrijfstemperatuur met de door de fabriek bedachte thermostaat.
je hoort ook wel verhalen over thermostaat helemaal er uit halen maar daar moet je maar eens op googlen geen goed plan.

toch snap ik je zorgen wel maar ik denk dat alles wel los loopt als de radiateur die je gebruikt niet gedeeltelijk is dichtgeslibt, het blok inwendig niet is vervuild en de waterpomp z'n werk nog goed doet.

je kan dus al een hoop voor wezen als je de motor en de radiateur flink doorspoeld.
er zijn ook middelen op de markt die allerlei bende kunnen reinigen die niet in je koelsys. thuishoren.

wat ook nog in de gaten gehouden zou moeten worden is de druk die je sys. op mag bouwen.;

water kookt bij 1000mBar op 100 graden, bij verhoging van druk zal ook het kookpunt toenemen.
fabrikanten maken gebruik van dat effect door een overdruk te laten opbouwen middels een veerbelaste klep in je expansievat of radiateurdop.

als je sys. geen of te weinig druk opbouwt laat je dus kostbare graden liggen tot de kookgrens.
niet dat ik aanbeveel om die grens op te zoeken maar het kan bij een klim of sprint net het verschil zijn in alles uitkotsen of even het rode gebied aantikken en weer netjes terugzakken.

succes met overwegen en bij twijfel net zo lang door-googlen tot je meerdere eensluidende antwoorden vind. (ik ga zelf ook nooit op 1 mening af bij twijfel)
Antwoord
Vandaag even bij de automaterialen zaak geweest om te vragen of ze een schakelaar hadden van 93 tot 88 graden of zo, verteld dat het voor een B21et was en die waarschijnlijk een thermostaat had van 88 graden. De beste man heeft even gekeken en zei dat de thermostaat inderdaad 88 graden was maar de schakelaar liep van 95 tot 90 graden........ ??? Zijn er 240 turbo's gemaakt met een electrische fan? De schakelaar maar meegenomen, nu nog monteren.
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Antwoord
lijkt mij een mooie waarde
wat is de schroefdraadmaat van je sensor?
als het m22x1,5 is heb ik nog wel een tip voor je.
ik zal even een foto opzoeken van mijn sensor-aansluiting op de radiateur.
er zijn ook pijpjes in de handel die je tussen een radiateurslang zet waarin al schroefdraad zit voor je sensor.

even een foto geleend uit m'n "d24tic swap" topic;

[Afbeelding: P7240130.jpg]

Antwoord
Dat is mooi, is het een onderdeel geschikt voor auto's of onderdeel uit de verwarmingsbrache? Het is inderdaad M22x1.5. Ik zat al te kijken of ik het in de radiateur kon hard solderen. Omdat het een Amazon radiateur betreft moet de bevestiging onderin komen en ik vrees dat de meting na verloop van tijd dan niet meer accuraat is omdat het geheel vol komt te zitten met zooi. Een andere oplossing zou dus welkom zijn.
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Antwoord
Boven is beter .
Wanneer je koelwater dan de insch.temp bereikt ,zal de fan gaan draaien .Er komt dan meteen "koud " water
uit de radiateur.
Wanneer je 'm onder plaatst ,wordt eerst de hele radiateur 95 graden en schakelt dan pas de fan in .
Maar er gaat dan toch al een shot heet water naar je blok.
Blok gaat er niet stuk van ,maar toch.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Electrische raam motor Svenska 3 1.225 1 June 2023, 21:09
Laatste bericht: Svenska
  Zekering 5 240 polar brandt door chrisvhout 6 2.805 22 July 2022, 22:03
Laatste bericht: chrisvhout
  tellerbak/ instrumentenpaneel vervangen Lubse 3 3.131 12 April 2021, 12:41
Laatste bericht: Lubse
  Ventilator met viscokoppeling vervangen door electrische. michiel 67 84.416 11 January 2021, 07:19
Laatste bericht: Grey240Polar
  Vervangen koolborstels Bosch dynamo guido2 5 2.722 22 December 2020, 21:46
Laatste bericht: guido2
  Contactslot vervangen Boet 2 2.982 13 December 2020, 23:31
Laatste bericht: Boet
  CEM C70 vervangen PuurVrijheid 1 2.613 17 September 2020, 22:25
Laatste bericht: Marc1970
  relais electrische ramen lars 14 9.879 18 May 2020, 11:29
Laatste bericht: Rin
  lampje vervangen in teller: hoe? BartJu 4 3.735 18 April 2020, 13:38
Laatste bericht: Nicolaas H
  Startmotor vervangen socrates 5 5.809 29 April 2019, 13:24
Laatste bericht: socrates

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)