Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verlichtings-probleem
Na vervangen koolborstels dynamo en vervangen accu is er nu weer wat met het electrisch gebeuren:

De hoofdverlichting voor en achter doet het niet. Zet ik de schakelaar op stand 1, dan doen stadslichten het wel en ook de achterlampen Zekering heb ik vervangen.

Wat zou het kunnen zijn?

Ik denk nu zelf aan de schakelaar? Of kan een defect relais ook de oorzaak zijn?
Antwoord
Bij je voeten zit een relais, waarvan de stekker doorbrand (zo'n zware Volvo en dan van die lichte elektra). Seinen met grootlicht doet het nog wel? In deze topic zit een verhelderend mini stripverhaaltje:

http://www.brickboard.com/RWD/index.htm?...show_all=1
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Inderdaad werkt seinen met groot licht nog wel.
Ga morgen eens naar dat relais kijken!
Antwoord
Stekker van relais bleek gedeeltelijk verbrand. Die heb ik dan ook vernieuwd.
Vervangende relais is hier in de buurt niet te krijgen. Relais wat Brezan in eerste instantie meegaf, schakelde alleen de voorlampen.

Het oude relais weer geplaatst..en alles doet het weer!

Dank voor de info!

Antwoord
Mogelijk een corrosieprobleem. Je zou het relais van binnen eventueel kunnen reinigen en of de contactpuntjes en stekkeraansluiting voorzichtig opschuren met waterproof schuurpapier. Natuurlijk...als het nu werkt in eerste instantie gewoon laten zitten.

Het is raar dat deze relais en relaisvoet vaak deels gesmolten zijn. Natuurlijk gaat het om een grote hoeveelheid energie, maar toch zou je denken dat dit niet zo heet zou mogen worden dat er uberhaubt sprake is van blakeren of smelten.

Antwoord
Mijn auto heeft hetzelfde probleem. Grootlicht-knipperen werkt nog we. Stadslicht ook als verlichtingsschakelaar op ' 0' staat (zweedse auto). Maar als ik de verlichtingschakelaar in de andere standen zet heb ik geen verlichting meer. Zelfs tellerverlichting valt uit. EN zekeringen zijn allemaal OK...

Ik heb bovenstaand verhaal doorgelezen maar kan het relais onder het dashboard niet vinden. Het relais onder de motorkap lijkt nog prima te werken. Klikt als ik met grootlicht knipper.

In het schema van mijn '82-er zie ik ook gaan ander relais terug. Is er misschien iemand die me aanwijzingen kan geven om me verder te helpen?

Alvast dank,
Marco
Antwoord
Ik heb het probleem ook gehad en vond de relais eerst ook niet. Maar na lang zoeken bleek hij onder de voetsteun aan de pedalen te zitten waaronder ook de relais voor de ruitenwissers zit.

[Afbeelding: relais.jpg]

Je moet het tapijt een beetje losmaken en dan kan je die voetsteun door 2 schroefjes los te draaien verwijderen. Er zit een groot relais onder voor je ruitenwissers en hopelijk zit er ook een kleiner onder dat een gesmolten stekker zal hebben.

142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995

Mijn Volvo's
Antwoord
Hmmm.
Mijn voetsteun en schroeven zijn duidelijk geen vriendjes. De mijne kon, na de bekleding te hebben weggeklapt, zo uitgenomen worden. Toch eens kijken of ik iets kwijt ben....
Overigens heb ik ook een probleem gehad met dit relais. De mijne hing ondersteboven, waardoor lekwater rechtstreeks het relais inliep. Contact aan betekende dat er minimaal 10 minuten een niet te stoppen wisser voor m'n neus zwiepte. Dat probleem is opgelost (drogen, schoonmaken, een paar componenten opnieuw solderen en het ding met z'n behuizing omhoog teruggeplaatst), dat van die lekkage nog niet......
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Was ff zoeken maar ik ben erachter! Het was niet een relais ergens onder het dashboard. Maar bij mij is de verlichtingschakelaar + de connector helemaal weggesmolten. Ik zag in mn Haynes boek verlichting na 85 is via een relais is geschakeld dus de eerste die dit probleem heeft ben ik niet ;-)

Begrijp nu ook waarom de auto af en toe vreemd stonk. Waar dit precies achter het dashboard vandaan kwam was altijd moeilijk te bepalen. Als het al een keer vreemd rook - kwam het overal tegelijk vandaan...

Heeft iemand toevallig nog zo'n 6 polige schakelaar (1215169) + connector liggen? Anders wordt t even bij de sloperihj hier vlakbij kijken of bestellen bij Scandcar.

Ik hoor het graag!

Allen bedankt voor de reacties/hulp.

Groet, Marco
Antwoord
De schakelaar staat nog op Marktplaats: http://link.marktplaats.nl/248944312, stekkertjes kan je er zelf ook wel opschuiven zonder fancy connector.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  probleem met remlichten en binnenverlichting DanielR 2 271 14 April 2025, 08:19
Laatste bericht: DanielR
  Probleem met Volvo radio aansluiting Kogelman 6 1.339 23 February 2024, 18:16
Laatste bericht: Kogelman
  Probleem met grootlicht 240 1986 TenBrick 9 4.939 7 July 2021, 06:15
Laatste bericht: Grey240Polar
Wink Start probleem maar toch ook niet Lubse 11 6.869 6 April 2021, 15:22
Laatste bericht: Lubse
  vreemd probleem geen reverse switch Lee 6 3.349 28 October 2020, 11:39
Laatste bericht: Lee
  Probleem met ontsteking Mark244 11 9.221 4 June 2018, 21:07
Laatste bericht: Mark244
  Probleem met het klokje CK070 4 5.884 6 March 2017, 18:13