Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kabelboom B21et, auto start al in stand II van het contactslot
Jaja, nog steeds een probleem waar ik niet uit ben. Eerder heb ik het al gehad over het aansluiten van een B21et Kabelboom op de stekker van een 1980 245 GL. Op de kabelboom van de turbo (eigenaren van een dergelijke auto/motor moeten dit maar eens bekijken) zit een extra blauwe draad die bij de caburateurmodellen niet aanwezig is. In mijn geval zit deze draad dus ook niet op de contrastekker aan de autozijde.

Volgens de schema's zou deze blauwe draad verbonden zijn met de startinjector (zie schema). Hier staat ook aangegeven dat de deraad vervolgens in de auto zit verbonden met punt 50 van het startslot.

Nu heb ik het op deze wijze aangesloten, maar nu heb ik het probleem dat de auto al start op het moment dat het contact naar stand II wordt gedraaid!!?? Als ik de blauwe draad vervolgens weer loskoppel van punt 50 start de auto gewoon weer netjes in stand III. Nu weet ik eigenlijk dus niet meer precies waar de specifieke blauwe draad aan de auto zijde van de stekker verder in de auto zit aangesloten. Mogelijk dat iemand anders licht op de zaak kan werpen of mogelijk zijn blauwe draad (turbo eigenaren) kan doormeten of nalopen waar deze uiteindelijk zit aangesloten.

Het schema heb ik nu niet direct bij de hand, maar deze zal ik snel toevoegen.

Antwoord
Ja, Ticcie had de conclusie al getrokken dat die niet wordt gebruikt. En ik heb m ook niet aangesloten. Ik zou niet weten waar deze voor zou moeten dienen. Immers de rest is al aangesloten volgens mij. En alles wat ik niet meer nodig heb (is alles wat K-jet aangaat) heb ik ook niet aangesloten.

maar er zijn twee blauwe draden...dus weet je zeker dat je die bedoeld die ik tekende met een '?' erop??
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
In mijn stekker van de motorboom zit een geheel blauwe draad die mogelijk dus niet aangesloten hoeft te worden, en een tweede geel blauwe draad. Verder niets met blauw erin!

Uit een eerder topic van mij:

1. De stekker van de kabelboom (B21ET) t.o.v. de stekker van de kabelboom van de auto (schutbord)

Hieronder is een foto te zien van een schema die ik getekend heb van de twee stekkers (boven volvo 245 gl uit 1979 en onder de stekker van de kabelboom b21et)

[img=http://img205.imageshack.us/img205/4142/stekkerschemask8.th.jpg]

Legenda (voor de zekerheid ):

zw = zwart
G = geel
R = rood
RBL = rood/blauw
BR = bruin
GBL = geel/blauw
BL = blauw --------> ?!
Antwoord
Ik heb jou afbeelding nog even bekeken en vergeleken met mijn schema (zie link hierboven), en de blauwe draad met vraagteken in jou schema is volgens mij niet geheel blauw, maar rood/blauw. Deze zit bij mij inderdaad ook niet aangesloten. De andere blauwe draad die jij zonder vraagteken hebt aangegeven is nu juist de k-jet draad waarvan ik niet weet hoe deze vanaf de schutbord stekker verder in de auto zit aangesloten! ???
Mogelijk dat jij wel kunt achterhalen waar deze draad naartoe loopt!? Ik wil namelijk graag ook starten in III ;D
Antwoord
Juistja! Nu begrijp ik je beter. Dat zou best wel eens kunnen dat die rood/blauw is. Deze kabel heb ik nog niet gevolgd naar achteren onder het dashboard. Maar ik kan eens kijken waar die naar toe gaat.
Antwoord
Zou mooi zijn als dat lukt. De informatie uit boeken / internet helpen mij tot nu toe niet verder. Ook de volvogarage's van nu hebben geen antwoord! Het zou tevens de laatste draad zijn die nog moet worden aangesloten. Daarna kunnen we de motor laten afstellen en onze eerste testritten gaan maken!!!
Antwoord
daanheijn schreef:Zou mooi zijn als dat lukt. De informatie uit boeken / internet helpen mij tot nu toe niet verder. Ook de volvogarage's van nu hebben geen antwoord! Het zou tevens de laatste draad zijn die nog moet worden aangesloten. Daarna kunnen we de motor laten afstellen en onze eerste testritten gaan maken!!!

Dat afstellen kun je ook gewoon zelf. Want dat stelt ook niet veel voor. Zie Haynes Manual of zoek op dit forum. Zorg ook dat je klepspeling goed staat afsgesteld.
Antwoord
Omdat er een aantal kleppen zijn vervangen zijn de kleppen reeds gesteld (voorzien van nieuwe plaatjes). Het enige wat afgesteld moet worden in de ontsteking en het toerental.

Dit is echter nog niet mogelijk omdat de dempdrukregelaar ook zit verbonden aan de reeds besproken blauwe draad. Heb het idee dat dit wel eerst goed moet functioneren alvorens met afstellen te beginnen.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.465 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230F start soms niet Van Schellen 4 1.251 12 September 2023, 20:11
Laatste bericht: BartJu
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 5.165 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.837 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  Auto slaat aan bij starten om meteen weer af te slaan. Jambon 9 3.905 21 July 2022, 14:32
Laatste bericht: pepijnwk
  s90 android auto + DABradio amsmad2021 3 1.729 5 July 2021, 10:00
Laatste bericht: Volvo Eindhoven
Information Kabelboom jetronic b230f Lubse 9 5.365 6 April 2021, 21:55
Laatste bericht: Lubse
Wink Start probleem maar toch ook niet Lubse 11 7.168 6 April 2021, 15:22
Laatste bericht: Lubse
  Contactslot vervangen Boet 2 3.282 13 December 2020, 23:31
Laatste bericht: Boet
  "Altijd-aan"-stand binnenverlichting uitschakelen op contact hardboard 2 3.394 19 May 2017, 14:19
Laatste bericht: hardboard

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)