Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
240,1981 met 230et motor
#1
hallo,

daar ik nu al een paar maanden aan het zoeken ben naar een probleem met mijn auto ga ik het jullie maar even voorleggen.

ik heb in mijn volvo 240 een 230et (motronic) blok ingebouwd uit een 740. allemaal gegaan zonder verdere problemen.
Het probleem is dat de auto enorm veel benzine verbruikt, of liever gezegd, niet verbruikt en zo weer via de uitlaat als zwarte rook doet opgaan.
Zelf heb ik de volgende dingen gecontroleerd;

-andere luchtmassameter geprobeerd
-temperatuursensor gecontroleerd
-alle bedrading en massapunten nagegaan.
-injectors laten testen.
-weerstanden injectors gecontroleerd
-benzinedrukregelaar vervangen
-onsteking afgesteld

het enige waar ik zelf aan twijfel is de benzinepomp, dit is een standaard bosch pomp.
op de injectorrail heb ik 2bar gemeten. Is dit te veel of te weinig?
Als ik de inkomende brandstofleiding tijdens stationair draaien dicht knijp gaat de motor zeer mooi stationair draaien, waarna natuurlijk uit te vallen.

Ik hoop dat er iemand is die hier iets mee kan.
alvast bedankt!

groeten.
Antwoord
#2
Heb je de lambdasonde al eens vervangen?


Gr Wink
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#3
zit er op een et niet op :o
doet hij dit alleen stationeer of rookt hij ook onder het rijden
mischien dat de brandstof retour dicht zit
heb je het co goed afgesteld dit kan ook veel schelen Wink
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
#4
bedankt voor de reactie!

de auto rook altijd. als de turbo inkomt begint ie te ploffen (zwart rook, veel)
De retour leiding heb ik los gehad en met een korte slang in een jerry-can naast de auto laten lopen, dat was goed maar veranderde verder niets.
De auto verbruikt trouwens bijna 1op2.

C.o. afstellen? waar en hoe?

bedankt!!
Antwoord
#5
Als ik het goed heb is de et een k-jetronic systeem. Het klinkt in mijn oren als een misplaatste "pannekoek" . Dit is de Luchtmassa meter. Controleer de stationair-stand, en kijk naar de afsluiting van aanvoer bovenop de spinnekop.

Hoop dat het helpt.
Antwoord
#6
een B230ET is geen K-JET maar motronic.

ik zou zeggen schroef de ecu (motronic computer eens open) je ziet dan een aantal dipswitches zitten, als je daar een foto van kunt maken ?

Antwoord
#7
De Motronic heeft geen lambda sonde ???


Gr Smile
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#8
let op het co kun je afstellen met de schroef op de luchthoeveelheids meter (draaideurmeter)
daar kalibreer je eigenlijk de lucht/brandstofverhouding mee
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
#9
@mspare; je kunt me mailen op jelmar -apenstaart- tiscali.nl
Antwoord
#10
hallo

op de co afstelling reageert ie minimaal.

@jelmar, heb je de foto's gehad?

groet
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Onregelmatige stationair Turbo 21ET 1981 Coenraad 41 23.375 6 July 2011, 10:10
Laatste bericht: skidje
  geen toeren maken met koude motor ID19 4 3.488 14 October 2010, 22:53
Laatste bericht: 242-turbo
  ideale olietemperatuur bij warme motor petervandoornum 11 10.431 23 January 2009, 21:11
Laatste bericht: eric vermeer
  motor start niet meer cooper 12 7.812 29 March 2008, 04:14
Laatste bericht: thuur
  Motor verzuipt daanheijn 8 7.503 6 March 2008, 16:46
Laatste bericht: daanheijn
  Motor bekabeling 244 Turbo Henk 28 14.065 22 September 2007, 21:52
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)