Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onregelmatige stationair Turbo 21ET 1981
#1
Na de ene uitdaging volgt de andere...

Mijn 21ET Turbo blok heeft loopt onregelmatig stationair. Paar maanden geleden ook al, ik heb toen de rotor, rotorkap, bougiekabels en bougies vervangen, stationair was weer perfect.

Nu hetzelfde probleem terug, bij de stationair toerental lijkt het alsof de motor af en toe een slag of meerdere slagen overslaat. Het staionair toerental verloopt op gas tussen 900 en 1200 toeren. Bijstellen stationair heeft weinig effect (met zwarte luchtschroef op luchthuis) Ook vreemd is dat de bij lopen op benzine de stationair anders reageert op de luchtschroef. Wel de zelfde bonkige onregelmatige loop. Vreemd is dat wanneer ik de slang van de vacuumvervroeger op de ontsteking haal de motor aanzienlijk (maar nog niet goed!) beter stationair loopt.

De motor komt goed op toeren en loopt op elk toerental vlekkenloos, dus enkel probleem bij stationair.

Twee weken geleden heb ik de gasklep losgehaald en de randen met Scotch Brite gepolijst, dit omdat de gasklep bleef hangen in de venturi bij stationair toerental. DIt probleem is opgelost, maar kan het zijn dat er nu wat valse lucht wordt aangezogen? Ik kan me enkel voorstellen dat het stationair toerental dan hoger wordt, of denk ik te eenvoudig?

Verder heb ik een topic gelezen over de hulpluchtregelaar, deze gaf gelijksoortige problemen. Weet iemand waar deze zit en hoe deze is te controleren?

Graag hulp, ik kom hier niet alleen uit.

Dank




Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#2
Even vergeten te melden. Wanneer de vacuumslang van de vacuumvervroeger af is reageerd het stationair toerental beter op de luchtschroef.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#3
Hmmm, aan het aantal reacties te zien zijn er maar weinigen die het probleem herkenen ;-)

Ondertussen staat de auto al een tijdje bij een bekende gasboer. Blijkt dat er een onderdeel van de gasinstallatie (Necam) is versleten wat invloed heeft op de stationairloop van zowel gas als benzine.
Nu blijkt dat Necam onderdelen niet heel erg goed verkrijgbaar meer zijn (?). Enfin, het onderdeel is gevonden en hopelijk 1 dezer dagen ingebouwd.

Wat heb ik m'n karretje gemist...
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#4
goh, zou mooi zijn als het dan opgelost is! De lpg-installatie zit er zeker al heel lang in?
Welk onderdeel precies gaat het om, want ik heb een soortgelijk probleem.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#5
Hi Henqui,

Ik weet het niet exact, dwz nog niet exact. Wanneer ik hem terug heb zal ik uitgebreid rapport vragen, je bent de eertse die het hoort.
Bleek nog een heel gezoek te zijn omdat de diagnose moeilijk was te stellen. Om eea te vereenvoudigen heb ik een Lambda sonde ingebouwd, dat zat er in '81 nog niet in.
Uit de waarden bij belasting bleek dat de motor bij vol gas smoorde door een te rijk mengsel... (slurrrrp). Later bleek dat dit door hetzelfde gebrek kwam, slijtage. Het is inderdaad een oude LPG installatie.

De auto staat nu al weken bij Wouda in Wormerveer, een ware gas-goeroe maar ook een heel druk bezette. Hij werkt er zelf aan in de "verloren" uurtjes, zijn er weinig als je nooit voor 10:00 uur naar huis gaat ;-)

ENfin, je hoort van me
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#6
Ik heb het verlossende belletje gekregen, morgen mag ik m'n Turbo-tje weer ophalen. Ik ben benieuwd naar de oorzaak van de problemen.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#7
Gisteren mijn auto weer op mogen halen, als een kind zo blij. Motor loopt werkelijk geweldig, heerlijk koppel van hoog tot laag en een vlekkeloze stationairloop. Wel weer even wennen aan het vermogen na 6 weken in een Amazone B18 te hebben gereden.

Er waren twee problemen, de onregelmatige staionair en het smoren van de motor. Te beginnen met het smoren;

Bij rijden op gas smoorde de motor volledig bij volgas tot dat de turbo inkomt ca. 2500-3000 rpm. Bij halfgas en hogere toeren geen probleem. Onduidelijk was echter of het mengsel te arm of te rijk was bij belasting. Op advies van de gasspecialist een Lamba Sonde geplaatst, hiermee hebben we bij belasting de uitlaatgassen gemeten. Blijkt dat de motor verzoop door een te rijk mengsel.
Specifiek aan een turbo motor is de afwisselende onder- en overdruk in het inlaatspruitstuk, afhankelijk van de werking van de Turbo. Het gassysteem moet hiermee rekening houden omdat bij onderdruk in het spruitstuk het gas makkelijker binnenstroomt dan de inlaatlucht.
Het gassysteem heeft een regelklep om de toestroom te reguleren, deze reageert op de druk in het spruitstuk. Deze klep was defect waardoor het gas te eenvoudig toestroomde, ik vermoed dat het relatief hoge verbruik hier mede aan te wijten was (1:6,5).
De klep is vervangen en het probleem is weg, hoop dat het verbruik ook beter wordt.

Probleem van de onregelmatige stationair was minder duidelijk met name omdat de HG (?) waarde op 1400 kwam waar deze onder de 400 moet zijn. Na veel proberen is men er achter gekomen dat de ontsteking niet op tijd stond. Deze hebben ze overigens met een hamer uit het blok moeten rammen omdat deze vast zat gecorrodeerd. De werkzaamheden zijn uitgevoerd door Willem van garage Wouda uit Wormerveer. Als je een gasboer zoekt die weet (echt weet) hoe deze systemen werken moet je hier zijn. Ik ben bij garages geweest die ronduit zeggen"GAs en turbo gaat niet samen, ik begin er niet aan".

Coen

Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#8
sildejutter schreef:Gisteren mijn auto weer op mogen halen, als een kind zo blij. Motor loopt werkelijk geweldig, heerlijk koppel van hoog tot laag en een vlekkeloze stationairloop. Wel weer even wennen aan het vermogen na 6 weken in een Amazone B18 te hebben gereden.

Er waren twee problemen, de onregelmatige staionair en het smoren van de motor. Te beginnen met het smoren;

Bij rijden op gas smoorde de motor volledig bij volgas tot dat de turbo inkomt ca. 2500-3000 rpm. Bij halfgas en hogere toeren geen probleem. Onduidelijk was echter of het mengsel te arm of te rijk was bij belasting. Op advies van de gasspecialist een Lamba Sonde geplaatst, hiermee hebben we bij belasting de uitlaatgassen gemeten. Blijkt dat de motor verzoop door een te rijk mengsel.
Specifiek aan een turbo motor is de afwisselende onder- en overdruk in het inlaatspruitstuk, afhankelijk van de werking van de Turbo. Het gassysteem moet hiermee rekening houden omdat bij onderdruk in het spruitstuk het gas makkelijker binnenstroomt dan de inlaatlucht.
Het gassysteem heeft een regelklep om de toestroom te reguleren, deze reageert op de druk in het spruitstuk. Deze klep was defect waardoor het gas te eenvoudig toestroomde, ik vermoed dat het relatief hoge verbruik hier mede aan te wijten was (1:6,5).
De klep is vervangen en het probleem is weg, hoop dat het verbruik ook beter wordt.

Probleem van de onregelmatige stationair was minder duidelijk met name omdat de HG (?) waarde op 1400 kwam waar deze onder de 400 moet zijn. Na veel proberen is men er achter gekomen dat de ontsteking niet op tijd stond. Deze hebben ze overigens met een hamer uit het blok moeten rammen omdat deze vast zat gecorrodeerd. De werkzaamheden zijn uitgevoerd door Willem van garage Wouda uit Wormerveer. Als je een gasboer zoekt die weet (echt weet) hoe deze systemen werken moet je hier zijn. Ik ben bij garages geweest die ronduit zeggen"GAs en turbo gaat niet samen, ik begin er niet aan".

Coen

Mooi man! Blijft de leukste 240 die er is. Als ik je een tip mag geven, vooral regelmatig rijden in dat ding en niet teveel en te lang stil laten staan, dat is vaak funest voor die Turbo's.
Veel rijplezier.
Volvo 244 DL 1974
Antwoord
#9
Ik ben het geheel met je eens, de motor en de typische kenmerken van de turbo uitvoering maken er een compleet andere auto van. Ongelovigen (bijvoorbeeld Ford Ka rijders) verslikken zich regelmatig in de accelleratie wanneer ze verkeerd (links) voorsorteren, dat maakt de auto ook tot een feestje op wielen.

Dank voor de tip, het is mijn dagelijkse auto dus rijdt deze minimaal 5 x per week. Tevens laat de motor wekelijks een stukje op benzine rijden om de sproeiers in conditie te houden.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
#10
Zo! Dat lijkt een gasboer te zijn die en verstand van zaken heeft en daarbij ook nog doorzettingsvermogen! Die kan wel een aantal collega turbo rijders verwachten zou ik zo zeggen.

Hebbie een oud necam systeem erop zitten?
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Backfire 240 Turbo Richard245 3 2.825 9 June 2021, 00:05
Laatste bericht: Volvo240
  Turbo voor B19 et bert240turbo 2 2.795 28 March 2020, 09:42
Laatste bericht: Dopski
  245 turbo, leuk of problematisch? Hanzi 2 3.313 24 July 2019, 10:42
Laatste bericht: marc-f
  verhoogd stationair toerental 240 turbo Gus 3 4.500 12 November 2018, 14:24
Laatste bericht: Gus
  S40 T-4 200 pk turbo 1999 welke dump valve? S40 T-4 3 6.100 8 October 2015, 20:52
Laatste bericht: ronuh
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 5.873 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  Verschillen in 245 turbo's mikus 4 7.852 15 June 2015, 09:56
Laatste bericht: ruuds70
  240 gl turbo opbouwen? Royall 10 16.683 15 May 2015, 12:51
Laatste bericht: A_A
  Turbo vinden (Volvo s40 D1.9, 2001) Foxhill 1 11.821 6 November 2014, 15:21
Laatste bericht: Marc1970
  Turbo B21ET vervangen vraagje Karinsky 34 77.072 9 July 2014, 22:22
Laatste bericht: Karinsky

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)