Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Achterlicht brandt niet meer
Sinds ik de Volvo heb, laat af en toe het rechterachterlicht het afweten. Ik merk het meestal omdat tijdens het rijden of na het starten het oranje indicatielampje gaat branden. Vaak duurt dat dan een paar minuten, een kwartiertje max en dan gaat het achterlicht gewoon weer aan en kan ik onbezorgd verder karren. Vaak gebeurt het niet echt, een keer in de maand ofzo en hoewel er weinig staat op te maken valt, net iets vaker als het aan het regenen is of vochtig weer is (maar kan net zo goed wanneer het al tijden droog is).

Aan de gloeilamp kan ik niks ontdekken, die is gewoon goed. Ook gewisseld met die in het linkerachterlicht, en daar werkt ie dan gewoon prima in. Ook aan de contactpuntjes van de lamphouder al vanalles nagekeken: wat verbuigen zodat ze zeker goed contact maken, zorgen dat de contactpunten goed schoon zijn, etc. Maar niets helpt. Het probleem komt en gaat.

Het lijkt me dat er ergens een draadbreuk moet zitten, maar waar dan ??? ???

Vandaag heb ik het probleem opnieuw, maar ditmaal lijkt het achterlicht definitief de geest gegeven te hebben. Ik weet niet of het toeval is, maar op dat moment had ik net ook de lampjes in de gordelvangers en in het bakje ts de voorzetels vervangen. Die werkten prima, maar toen ik aan het pielen was om het klepje van ÃÃn van de gordelvangers te sluiten (wou niet bepaald meewerken) ging alles ineens uit. Net als het linkerachterlicht. Ik meende ook een hapering te zien in het knipperen van de veiligheidsgordel-indicatie.

- Dus... heb ik nu ergens per ongeluk sluiting gemaakt, waardoor alles ineens is uitgegaan?
- Is het toeval, en gaf het achterlicht nÃt nu weer de geest en werken daardoor ook de andere lichtjes niet meer (Heb nl gemerkt dat het branden van die lampjes in relatie staan tot al dan niet ingeschakeld zijn van dimlicht/parkeerlichten. Als ÃÃn van de voorlichten/achterlichten het niet meer doen, gaat die binnenverlichting dan miss ook uit? Ik kon het eerder niet testen, gezien de binnenverlichting het tot nu toe niet deed..)

Naja, ik weet het dus nu effe niet meer :-\ Over een paar weken moet de auto gekeurd worden en dan moet de hele handel natuurlijk weer werken Sad Alvast bedankt voor evt tips en oplossingen!

[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
even het bedradingshandboek erbij gepakt.
Je rechterachterlicht staat op dezelfde zekering als de verlichting van je gordelhouders.
verder hebben deze lampjes uiteraard ook de lichtschakelaar met elkaar gemeen, maar daar houd het op.
de lampjes van de middenconsole en gordellampjes krijgen spanning vanaf dezelfde draad als de lampjes van instrumenten.
Dus de vraag is eigenlijk: hoe doet de instrumentenverlichting het?

Verder komt je parkeerlicht rechtsvoor ook van diezelfde zekering af, dus is de volgende vraag: Doet je parkeerlicht rechtsvoor het wel?

ik vermoed nl dat je het probleem in die zekering moet zoeken, slecht contact.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Geweldig Peter, je had gelijk!

Ik was er van uitgegaan dat de beide achterlichten op dezelfde zekering zaten, dus had die niet gecheckt. De instrumentenverlichting wel, maar door de felle zon kon ik het niet uitmaken of die brandde of niet. Nu het al wat donkerder is, bleek die idd niet te werken, net als de rechter parkeerlicht.

Zekering vervangen en alles deed het weer ;D

Dan moet het daarnet idd sluiting zijn geweest! (stom zeg :Smile)

Alleen.. in de andere gevallen waarin mijn achterlicht het niet meer deed, brandden wel degelijk alle overige lampen (dus ook rechter parkeerlicht). Dat probleem blijkt dus een andere oorzaak te hebben. De zekering zat flink vastgeklemd, de contactpunten zijn schoon (recent nog schoongeborsteld, hoewel het niet nodig leek) Ãn het was een nieuwe zekering.

Nuja, momenteel doet ie het (weer) en dan is het ook lastig om het probleem te lokaliseren :-\

[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.079 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230F start soms niet Van Schellen 4 966 12 September 2023, 20:11
Laatste bericht: BartJu
  V40 2002 binnenverlichting werkt niet RemcoStarterV40 0 767 13 April 2023, 18:58
Laatste bericht: RemcoStarterV40
  Dim verlichting doet het niet - OPGELOST - Boet 2 1.581 17 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Boet
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 4.351 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Achterlicht werkt niet, remlicht wel Bart240 5 5.218 5 September 2022, 12:00
Laatste bericht: Bart240
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.600 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f
  Zekering 5 240 polar brandt door chrisvhout 6 2.694 22 July 2022, 22:03
Laatste bericht: chrisvhout
  Rechter achterlicht stationcar Nicolaas H 18 6.432 13 February 2022, 20:16
Laatste bericht: Grey240Polar
  - OPGELOST - Bestuurderskant achterlicht werkt niet - Volvo 240 1993 Polar Pholsius 5 2.535 12 February 2022, 15:38
Laatste bericht: Pholsius

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)