Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
peilen en bijvullen BW55
#1
Net bezig geweest met peilen van de oilie in de BW55 automaatbak.

Volgens de Vraagbaak en volgens Haynes is de procedure:
Start de motor.
'Schakel' 4-5 sec elke stand in (R, N, D, 2, 1), en terug naar P.
Wacht 2 minuten.
Peil.
Aanvullen indien nodig.

Klinkt prima. Maar toch nog 3 vragen:

1. Is dat 2 minuten wachten met draaiende motor? Of mag die dan uit?
Het nivo verschilt nogal met of zonder draaiende motor...

2. Welke schaal lees je dan af? (koud of warm?)

3. Waar vul je m bij?
Waar zit ergens een kraan/schroef?
Als dat eronder is, hoe krijg je daar de olie in?
Of kiep je t gewoon in de peilschacht?

Toch nog 3 vragen, over zo'n simpel iets, met 2 handboeken erbij!
Iemand antwoorden?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#2
Minstens 10 mile of 16 km rijden, en dan met draaiende motor checken zoals je beschreven hebt. Aflezen op de warme schaal. De koude schaal is voor het afvullen bij een lege bak.
En idd bijvullen door het in de peilstok gat te mikken.
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
#3
Heren, dank voor jullie antwoorden!

Gaan we direct mee aan de slag....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#4
Mijn ervaring met het oliepeilen van automaatbak (ander merk, zelfde procedure) is dat de boel echt redelijk op temperatuur moet zijn. En dat je echt rustig door alle standen heen moet schakelen. Bij voorkeur met iets verhoogd toerental (tov stationair).

Na eventueel bijvullen weer even de motor laten draaien en dan het hele procedà herhalen.

En zo wordt "even olie bijvullen" al bijna een avondvullende klus. ;D
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
#5
Duurde inderdaad een tijdje eer ik 'm op peil had.
Gisteravond aardig zoet mee geweest.

Net nog even gepeild, na een flink stuk toeren.
Zag er nog goed uit. Was dus wel een welbestede avond. Wink
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Is dit een BW55? hugo 3 391 7 August 2025, 21:29
Laatste bericht: Marc1970
  KM kabel voor AW71+BW55 staartstuk Yezzz 6 4.305 27 January 2021, 09:32
Laatste bericht: Yezzz
  BW55 vraagjes jos245 6 5.110 30 August 2020, 13:51
Laatste bericht: polestar-volvo
  Staartstuk BW55 swap naar AW71 gerbenvdlindeu 9 6.501 29 March 2019, 09:48
Laatste bericht: polestar-volvo
  AW70 i.p.v. BW55. Past dat op een 6cil? petervanriemsdijk 11 12.750 2 October 2017, 10:45
Laatste bericht: petervanriemsdijk
  Problemen met opschakelen naar de 3 (BW55) ZOAB 2 3.989 27 September 2015, 17:56
Laatste bericht: ZOAB
  betrouwbaarheid bw55 hugo23 10 9.801 2 February 2015, 18:04
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Vervangen bw55 voor ? kleintje 8 7.480 8 April 2014, 00:21
Laatste bericht: A_A
  BW55 monteren op B230fd omgebouwd naar carburatie dukeGLT 12 8.017 6 December 2013, 17:16
Laatste bericht: skidje
  BW55: welke artikelnrs obv serienummer? ZOAB 40 29.558 30 November 2013, 14:06
Laatste bericht: ZOAB

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)