Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
automaat lekt (AW70)
Hallo allemaal.

Ik heb wat hulp en advies nodig voor bovengenoemde automaat.

Het probleem is het volgende, hij lekt! Nou had hij dat eerder gedaan, dat beek de voorste kering te zijn. Ik heb de automaat dus verwijderd en te voorste en achterste keering vervangen. Helemaal blij want niet meer lekken.

2 weken geleden heb ik een enorme backfire gehad. Oorzaak bleek een spontaan niet meer vervroegende ontsteking (zie toppic bij moter).
Daarna lekte de bak ineens weer. Eerst dacht ik nog dat door de klap misschien de keringen weer lek waren maar dat is beslist niet zo.
De automaat lekt op de naad van het voorste deel (koppelomvormer-overdrive) naar het achterdeel, dus net voor het carterdeksel van de automaat. Dat lijkt metaal op metaal te zijn.

Mijn vragen:

Heeft iemand gedetaileerde informatie over wat je tegen komt als je de helften scheid? We vermoeden dat er een O-ring zit om de twee helften af te dichten.
Heeft iemand de twee helften wel eens los gehad en dus ervaring hiermee?
Heeft iemand advies over hoe verder te handelen?

Aanvullend is wel handig te weten dat de automaat uitstekend schakeld en geen bijgeluiden laat horen. We overwegen dus om zelf weer de bak te demonteren en te kijken of we deze lekkage kunnen dichten. Een gedetaileerde beschrijving van deze automaat zo dus al heel welkom zijn. km-stand is 147000mijl.
Antwoord
Het huis van de voorste kering is er niet af geweest. Verder kan ik me echt niet voorstellen dat de kering bij montage stukgemaakt zou zijn. Hij is weer gaan lekke nadat de auto een enorme backfire kreeg van een plotseling niet meer vervroegende ontsteking.

Wat nu opvalt is dat de automaat echt lekt op de naad van wat je het klokhuis noemt. Bij de vorige lekage was duidelijk dat het een kering was, die was toen verdroogd. De olie kwam toen beslist niet uit de naad van het klokhuis maar liep langs de koppelomvormer en kwam uit de roosteropeningen...

Als je zegt dat hij niet kan lekken bij de bewuste O-ring wat is dan het nut van die O-ring?

Als ik je verhaal goed begrijp zitten er geen rare veertjes en andere toestanden die los komen als je het klokhuis loshaalt?
Antwoord
Tja de back-fire... Ik reed op de snelweg en was aan het inhalen (130km/u). Er kwam ergens voor de rij waar ik in reed een vrachtwagen naar links. Gas los dus en ff rustig tot de vrachtwagen weer naar rechts was. Toen ik ruimte had gaf ik flink gas. De automaat schakelde terug van 4 naar 2 (75 km/u). Op dat moment klonk de knal. Ik had meteen geen vermogen meer. Veel gas geven leverde meteen weer backfire op. De auto reed op gas overigens. later bleek dat er wat meer vermogen was op benzine. Ook heb ik toen het gas wat rijker gesteld zodat er weer wat meer vermogen was.

We hebben nu ontdekt dat de ontsteking stuk is, die wilde niet meer vervroegen. Dit is nu gerepareerd en de auto rijd weer normaal. Alleen de lekkage is er nu nog. Voor de bacfire was er geen lekkage meer. Wat overigens appart was dat er in het begin heel veel olie lekte (ruim een halve liter in de eerste 3 dagen. Nu is dat eigenlijk weinig (druppels) maar constant.
Antwoord
Mijn automaat bak lekte ook, eerst een beetje, toen veel en daarna nog maar een paar druppels: Olie was op! Als ik jou was zou ik die bak eerstr maar checken voor je hem in de poeier rijdt! Want je bak reviseren is errug duur heb ik gemerkt!
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
Nog even de voorlopige eindstand melden aan jullie.

Gisteren wederom de automaat verwijderd. Dat ging een heel stuk vlotter dan de eerste keer! De bak lekte, zoals ik al eerder melde, ip de naad tussen het klokhuis en de bak. Eerst gecontroleerd of alle bouten wel vast zaten...Nou dat zaten ze! Daarna de buitenste ring met bouten los (we hebben de pomp gewoon laten zitten). Een paar klapjes links en rechts en los kwam het geheel. Het is wel vreemd dat er juist daar zo veel olie heeft gelekt als je ziet hoe het in elkaar zit. Het is een bus die over een andere bus heen geschoven zit. Op het scheidingsvlak word de boel dicht gehouden door een hard kunststof ring (geen O-ring dus). Ik wist dat de boel al eens was losgeweest. We konden goed zien dat hier de boel ook was losgeweest. De rand was schoongemaakt ze waren alleen vergeten aan de onderkant, precies waar het lekte, de troep ook weg te halen. Hierdoor werd de ring opzij gedrukt waardoor de olie kon ontsnappen. We hebben de ring schoongemaakt, die bleek intact te zijn. en hebben het geheel weer gemonteerd. Daarna alle keringen gecontroleerd, die waren goed. Kon ook niet anders eigenlijk. Die waren 2 maanden geleden al vervangen. Daarna alles weer ingebouwd. Meteen bak rubber en blok rubbers vervangen. Daarna op de brug laten draaien. Het bleef nu gelukkig droog, geen spoor meer van olie!

Nu na 200 km ook geen olie meer gelekt! Ik ben een blij mens. Meteen zijn ook de trillingen bij optrekken weg, nieuwe rubbers waren geen overbodige luxe!
Antwoord
Mooi dat het is opgelost!
Je hebt niet per ongeluk foto's gemaakt, zeker?
Ik vind het nl wel een interssant onderwerp
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Sorry...geen foto's. :-[

Bij de AW 70 en 71 bakken is het klokhuis verlengt met zo' ruim 10 cm. Het klokhuis schuift over de bak heen (zeg maar een deksel op een beschuitbus). De automaat lekte op het punt waar het klokhuis aan de buitenkant de bak raakt. Dat is wel een wat vreemde plek voor lekkage aangezien de twee delen vrij strak over elkaar heen schuiven. Toch kwam op dat punt de olie naar buiten, er zal wel behoorlijk druk op staan. Na reparatie is de bak nu helemaal lekvrij. Dat is wel prettig want het drupte vaak op de uitlaat waardoor vooral bij een stoplicht de hele auto in een soort oliewalm stond. Het is wel bizar dat zo'n beetje olie voor zoveel stank en rook kan zorgen. Vaak toeterende en wijzende automobilisten die dachten dat mijn auto in brand stond. Enfin, ik hoop dat ik het een beetje heb kunnen verduidelijken!
Antwoord
Klopt inderdaad dat het belhuis over de bak schuift, maar die doet toch nergens olie afdichten? kan zo 123 niet echt voorstellen waar die olie vanaf moet komen.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  solenoid aw71 automaat aansturen Paul P1800 ES 6 252 7 August 2025, 19:14
Laatste bericht: Madman
  Sneller opschakelen automaat Bertone55 6 4.636 22 November 2020, 22:22
Laatste bericht: Bertone55
  Automaat schakelt niet door Flinterman 3 3.616 29 August 2020, 09:23
Laatste bericht: Grey240Polar
  Tandwiel teller-aandrijving versnellingsbak AW70/71. polestar-volvo 5 14.099 25 January 2020, 22:22
Laatste bericht: BartJu
  Welke automaat? Archermusic 10 8.492 13 August 2019, 15:29
Laatste bericht: aRjen.T
  Problemen automaat AW70 bartboos 7 7.043 14 December 2018, 13:21
Laatste bericht: skidje
  ombouwen 245-1993 naar automaat kombuis2008 1 2.928 28 July 2018, 11:17
Laatste bericht: RM
  Welke automaat Amazon 221 6 6.533 3 January 2018, 10:01
Laatste bericht: polestar-volvo
  Automaat 960 op 264 petervanriemsdijk 8 9.900 24 November 2017, 13:26
Laatste bericht: Jerry
  AW70 i.p.v. BW55. Past dat op een 6cil? petervanriemsdijk 11 12.750 2 October 2017, 10:45
Laatste bericht: petervanriemsdijk

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)